Peugeot 508 SW Hybrid - Test

Omlaag met dat CO2-gemiddelde

81 reacties

Video
AutoWeek 4 2020
AutoWeek 4 2020

Je leest het in AutoWeek 4 2020

We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is de nieuwe plug-in hybride-aandrijflijn van Peugeot toch echt klaar. De nieuwe Europese 95-gram-limiet zal de ingenieurs ongetwijfeld een flinke por hebben gegeven. We maken kennis met de Peugeot 508 Hybrid.

Het is al even geleden dat Peugeot de 3008 (zie volgende pagina) en 508 als plug-in hybrides liet zien. Om precies te zijn was dat in de herfst van 2018, op de beursvloer in Parijs. Dat ze in aantocht waren, wisten we dus al, maar pas nu weten we hoe het is om achter het stuur van beide auto’s te zitten. Peugeot zegt er zelf niets over, maar dat er in Sochaux ineens haast wordt gemaakt met de nieuwe plug-in hybrides, is natuurlijk geen toeval. Sinds begin dit jaar mag een autofabrikant het (gewogen) gemiddelde per auto van 95 g/km CO2 niet overschrijden. Met zo’n laag plafond is het knap lastig je hoofd niet te stoten.

Met alleen conventionele verbrandingsmotoren red je dat amper, dus moeten er modellen komen die het gemiddelde serieus omlaag trekken. Het meest effectief zijn dan natuurlijk volledig elektrische volumemodellen (in het geval van Peugeot is het vooral de e-208 die builen op de Franse koppies moet voorkomen), maar een plug-in hybride rijdt volgens de WLTP-cyclus ook een aardig stuk emissievrij, met als resultaat een CO2-waarde die in Brussel op goedkeurende blikken kan rekenen. En laten PHEV’s nu net een mooie oplossing zijn voor klanten voor wie een e-208 te beperkt is in actieradius en/of binnenruimte. Geen dag te vroeg dus, die nieuwe plugin hybride-aandrijflijn van Peugeot.

Wij rijden hem als Hybrid in de huid van de 508 SW en als Hybrid4 verpakt in een 3008. We trappen af in de 508 SW Hybrid. Over de auto zelf kunnen we het kort houden, die kennen we inmiddels afdoende. De sedan figureerde vorig jaar zelfs in onze duurtestgarage. Het is een onderscheidende, stijlvolle wagen met veel binnenruimte, een prachtig, eigenzinnig interieur en mooie materialen. De merkwaardige configuratie van het kleine, afgeplatte stuurtje en de i-Cockpit is sterk smaak gebonden en over de duidelijkheid en bediening van de navigatie zijn we minder enthousiast. De laadruimte is ondanks de plaatsing van een accu ongemoeid gebleven, zo verzekert Peugeot, en meet nog steeds 530 liter (487 liter in de sedan).

AUTOBAHN

Onder de kap vinden we een 1,6-liter PureTech benzinemotor met 180 pk en een elektromotor met 110 pk, die samen via een e-EAT8 automaat de voorwielen aandrijven. Gecombineerd pieken ze op 225 pk en 360 Nm, waarmee de Berline in 7,9 en de SW in 8,0 seconden naar de 100 km/h sprint. De topsnelheid van 240 km/h zorgt ervoor dat je zelfs op de Duitse autobahn menigeen je achterkant kunt tonen. Op dat moment pompt de benzinepomp uiteraard flink mee, maar volledig elektrisch rijden kan natuurlijk ook, zij het tot maximaal 135 km/h. In de WLTP-cyclus houd je dat maximaal 54 (Berline) of 52 (SW) kilometer vol. Daartoe meet het accupakket 11,8 kWh (9,5 effectief). Opladen kan met de optionele 6,6 kW (32A) wallbox in 1:45 uur of op 230V (8A), wat maximaal 7 uur in beslag neemt.

De Peugeot 508 weegt als Hybrid door de accu, motor en andere toegevoegde componenten 280 kg meer dan een vergelijkbare gewone 508. Heel lichtvoetig voelt de auto ook al niet aan en dat betekent dat je best wel wat gewicht voelt tijdens het rijden. Toch lijkt de Hybrid bijna even onderstuurd als de gewone 508, doordat de accu vrij ver naar achteren is geplaatst. Het vrij verfijnde, enigszins zachte onderstel maakt veel goed en ook het flinke koppel dat de elektromotor meebrengt, zorgt er voor dat de 508 Hybrid toch als een krachtige auto aanvoelt. Het samenspel tussen elektro en benzine is dik in orde, want de momenten dat de verbrandingsmotor bijspringt zijn amper te voelen. Als bestuurder heb je daar ook nog de nodige invloed op, met behulp van een knop op de middenconsole. Die laat je kiezen uit Hybrid (het systeem bepaalt), Sport (alle hens aan dek, we vergeten even dat we zuinig dienen te zijn), ZE (Zero Emission, dus volledig elektrisch, mits voldoende acculading) en Comfort (als Hybrid, maar met zachtere demping).

Verder kun je de pook behalve in D ook in B zetten, waarbij je bij gas los duidelijk een remwerking voelt. Die is regeneratief, zodat de energie zo veel mogelijk wordt teruggewonnen. Via het menu kun je verder de stand e-Save kiezen: waarmee je de elektrische energie bewaart voor later gebruik. De hoeveelheid kun je ook nog kiezen: 10 kilometer, 20 kilometer of alles. Overigens doet Peugeot een voortvarende poging om de Always Open-meter van de Mini Cabrio naar de kroon te steken als meest zinloze gadget ooit: aan de onderkant van de binnenspiegel is een blauwe, naar voren gerichte lamp geplaatst, die oplicht wanneer de auto volledig elektrisch rijdt. Als boodschap aan de mensen buiten, van.. tja, van wat eigenlijk?

De 508 Hybrid wordt leverbaar als Allure, GT-Line en GT. Verder is er de Première, die is gebaseerd op de GT, maar als extra’s onder meer een handsfree bedienbare elektrische achterklep, panoramisch glazen schuifdak, speciale stoelbekleding en van de speciale metallic lakken bij de prijs inbegrepen heeft. Als SW, dus precies zoals wij hem reden en op deze foto’s te zien is, kost hij € 56.680.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Fijne reiswagen
  • +Uitgebalanceerd onderstel
  • -Trage navigatie
  • -Stuurpositie niet voor iedereen ideaal

Signalement

Merk Peugeot
Model 508 SW GT HYbrid 225
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.680

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 3.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.778 mm / 1.859 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.793 mm
Massa leeg 1.790 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.340 kg / 745 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Brandstofverbruik 1,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 34 g/km

    PRIVATE LEASE Peugeot 508

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (81) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum