Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 508 SW

Test: Peugeot 508 SW PSE

Kiezen én delen

29
Peugeot 508 SW PSE
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Autotest
7 juli 2021 om 14:42
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 19 2021
AutoWeek 19 2021

Je leest het in AutoWeek 19 2021

Volgens het oude gezegde is het kiezen óf delen. Toch denkt Peugeot met de nieuwe 508 SW PSE dat het best allebei kan. Volgens de makers is de auto ruim, zuinig, comfortabel en ook nog eens echt sportief. En duur, waarmee het een directe concurrent wordt van de Duitse premium-stationwagons.

Snelle Peugeots hebben in het verleden een behoorlijke verscheidenheid aan badges gedragen. Natuurlijk zijn er de GTI’s, maar ook de badges RC, R, Mi16 en T16 prijkten al eens op bovengemiddeld potente Peugeots. Nu is het de beurt aan PSE, wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Het staat ook altijd voor een (deels) elektrische aandrijflijn. In het geval van de 508 en de 508 SW PSE gaat het om een plug-in hybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 360 pk en daarnaast een onderstel dat zo verregaand is gewijzigd dat de PSE er bijna uitziet als een andere auto. Zeker als SW ziet de 508-achterzijde er zó dik uit dat hij je doet denken aan de RS-modellen van Audi.

Al na een paar bochten bewijst de PSE dat het meer is dan alleen een 508 met veel vermogen, dikke wielen en groene accenten. Ten opzichte van de reguliere uitvoeringen krijgt de PSE een verlaagd onderstel met grotere spoorbreedte voor en achter, andere schokdempers, dikkere stabilisatoren en kleverige Michelins. Dat pakket mist zijn uitwerking niet. Terwijl de 508 Hybrid 225 nog wel eens aanvoelt alsof het onderstel moeite heeft met het gewicht laat de PSE zich door niets van de wijs brengen. De 1.850 kilo wegende stationwagon kleeft aan het asfalt met de volhardendheid van tapijttape. Wat dat extra knap maakt, is dat het comfort er amper onder lijdt. Natuurlijk geeft de PSE meer door van oneffenheden dan een normale 508, maar hardheid is hem vreemd. Het onderstel verwerkt oneffenheden met een vanzelfsprekendheid die in schril contrast staat met het enorme gewicht dat het moet dragen. Dat betekent dat je hem zelfs op matig asfalt met enorm tempo een bocht om kunt zetten. Aan alles is te voelen hoeveel werk en kundigheid er in dit onderstel is gaan zitten. Waar het helaas aan ontbreekt, is de feedback die de auto geeft. Zowel de besturing als de remmen geven te weinig informatie over wat er precies gebeurt. Daardoor wordt het erg lastig om aan te voelen waar de grens precies ligt en ontdek je die pas door er een keer overheen te gaan. Als dat dan gebeurt, blijkt het altijd de vooras te zijn die als eerste de strijd opgeeft en hoewel de achterzijde best een beetje wil meebewegen, is de 508 vooral goed in stoïcijns vasthouden.

 

Twee elektromotoren

De Peugeot lust met name in Sport-modus een flinke slok. De dorst wordt erg groot om te zorgen dat het accupakket te allen tijde over voldoende lading beschikt om de elektromotoren hun werk te laten doen. Meervoud inderdaad, want Peugeot kiest voor een wezenlijk andere oplossing dan veel andere merken. Voorin ligt een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 200 pk die samen met een 110 pk elektromotor via een achttraps automaat de voorwielen aandrijft. Op de achteras zit een tweede elektromotor van 113 pk, die via een vaste overbrenging de achterwielen voor zijn rekening neemt. Er is geen fysieke verbinding tussen beide assen, dus zelfs al zou het ESP uit kunnen, een powerslide zit er met 113 pk op 1.850 kilo toch niet in. Grappig detail: zolang de auto in Electric rijdt, is de 508 meestal achterwielaangedreven. Pas wanneer je meer gas gaat geven, schakelt ook de voorste elektromotor bij. Puur elektrisch is de 508 dan ook lekker vlot. Daar staat tegenover dat het accupakket na 35 kilometer echt wel leeg is. In de meest sportieve modus valt op dat Peugeot er meestal goed in slaagt om te verbloemen dat er maar liefst drie motoren moeten samenwerken. De reactie op het gas is direct en de prestaties zijn behoorlijk indrukwekkend, ook al gooit de achttraps automaat af en toe wat roet in het eten door op een ongelukkig moment te schakelen. Dat voorkomen door zelf met de flippers aan de slag te gaan, biedt geen uitkomst; na een seconde of tien neemt de auto altijd zelf weer het initiatief over. Bovendien klinkt de 1.6 behoorlijk gestrest als het hard gaat en de voorwielen hebben soms wat moeite met het vermogen bij het uitaccelereren van krappe bochten. De kracht kan immers niet naar de achterwielen worden geleid.

 

Betere zitpositie

Op het interieur van de Peugeot valt helaas wel wat aan te merken. Zo ontbreekt een vak om de laadkabels op te bergen en zet het multimediasysteem geen maatstaven op het gebied van gebruiksgemak. Wel valt de zitpositie in positieve zin op ten opzichte van andere 508’s. De stoel zakt verder naar beneden en dat komt niet alleen het wagengevoel ten goede maar ook de hoofdruimte. Het materiaalgebruik is bovendien indrukwekkend voor een niet-premiummodel. Daarover gesproken: de 508 is bepaald geen koopje, want hij komt prijstechnisch aardig in de buurt van de stationwagons van de Duitse premiummerken. Dat bijna alles standaard is, is daarbij dan weer een kleine pleister op een flinke financiële wonde. De enige opties zijn zwarte of witte metallic lak (het Gris Selenium op onze testauto is standaard), een schuif-kanteldak en eventueel een 32-Ampère boordlader, zodat er met 7,4 kW kan worden geladen

Oordeel

3 sterren

Met het onderstel van de 508 PSE geeft Peugeot Sport een niet te onderschatten visitekaartje af. De PSE heeft een prachtige balans tussen comfort en dynamiek. Al het werk is voelbaar. En kostbaar. Daardoor komt de 508 nadrukkelijk in het premiumdeel van het D-segment terecht. En dan gaan zaken als veiligheidssystemen, infotainment en afwerking opeens hard tellen. Op al dat soort zaken kan Peugeot nog een flinke stap maken. Desondanks maakt deze eerste kennismaking vooral nieuwsgierig naar wat de PSE in de toekomst gaat brengen.

Signalement

Merk Peugeot
Model 508 SW PSE HYbrid 360
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 71.310

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 265 kW / 360 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 3.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.778 mm / 1.859 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.793 mm
Massa leeg 1.850 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.270 kg / 745 kg
Banden245/35R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s (fabrieksopgave: 5,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,2s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 46 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 508
Peugeot Peugeot 508

PRIVATE LEASE Peugeot 508

INFO
Peugeot
Peugeot
Peugeot 508 Active Pack Business PureTech 130 (5D/8A)
€ 668
 
Peugeot 508 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 508 Berline PureTech 130 EAT8 GT Hatchback | Automaat

    Peugeot 508 Berline PureTech 130 EAT8 GT Hatchback | Automaat

    • 2022
    • 10 km

    € 43.220

    Peugeot 508 SW Allure HYbrid 1.6 225 pk Automaat | adaptieve cruise control | Dodehoekdetectie | Achteruitrijcamera | Navigatie .

    Peugeot 508 SW Allure HYbrid 1.6 225 pk Automaat | adaptieve cruise control | Dodehoekdetectie | Achteruitrijcamera | Navigatie .

    • 2021
    • 37.270 km

    € 42.925

    Peugeot 508 SW HYbrid GT 225pk Automaat | Navigatie | Schuif-/Kanteldak | Achteruitrijcamera | Lederen bekleding | Full Led koplampen | Handsfree Achterklep | Nightvision | 18" lm velgen |

    Peugeot 508 SW HYbrid GT 225pk Automaat | Navigatie | Schuif-/Kanteldak | Achteruitrijcamera | Lederen bekleding | Full Led koplampen | Handsfree Achterklep | Nightvision | 18" lm velgen |

    • 2021
    • 35.205 km

    € 44.925

Meer Peugeot 508 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Peugeot 508 (PSE @ pag. 10)

    459
    • 24 september 2020

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 508 specificaties
  • Peugeot 508 occasions
  • Peugeot 508 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 508 tests
  • Peugeot 508 gebruikersreviews
  • Peugeot 508 index
PREMIUM
Peugeot 508 SW PHEV – Skoda Superb Combi iV - Dubbeltest

Peugeot 508 SW PHEV – Skoda Superb Combi iV - Dubbeltest

De plug-inhybrides op deze pagina’s zouden in 2013 zonder twijfel zijn uitgegroeid tot absolute...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 GT HYbrid 225 (2022)

    Peugeot 508 GT HYbrid 225 (2022)

    6
    • 15 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 (2015)

    Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 (2015)

    6
    • 27 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6 e-HDi (2014)

    Peugeot 508 SW Blue Lease Executive 1.6...

    1
    • 28 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 SW Blue Lease GT BlueHDi 180 (2020)

    Peugeot 508 SW Blue Lease GT BlueHDi 180...

    39
    • 23 september 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 Blue Lease Allure PureTech 180 (2019)

    Peugeot 508 Blue Lease Allure PureTech...

    1
    • 11 september 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 GT PureTech 225 (2018)

    Peugeot 508 GT PureTech 225 (2018)

    8
    • 2 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 SW Blue Lease GT-line BlueHDi 130 (2019)

    Peugeot 508 SW Blue Lease GT-line BlueHDi...

    3
    • 9 juli 2020
meer reviews
Peugeot 508 SW PSE vs. BMW 330e Touring - Dubbeltest

Peugeot 508 SW PSE vs. BMW 330e Touring - Dubbeltest

Volgens het oude gezegde is het kiezen óf delen. Toch denkt Peugeot met de nieuwe 508 SW PSE...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Peugeot 508 SW 1.6 THP – 2011 – 316.493 km - Klokje Rond

    Peugeot 508 SW 1.6 THP – 2011 – 316.493...

    • 16 november 2021
  • PREMIUM
    Test: Peugeot 508 PSE vs. Peugeot 405 T16

    Test: Peugeot 508 PSE vs. Peugeot 405 T16

    • 25 mei 2021
  • Peugeot 508 SW PSE vs. BMW 330e Touring - Dubbeltest

    Peugeot 508 SW PSE vs. BMW 330e Touring...

    • 14 mei 2021
  • Peugeot 508 PSE - Achteruitkijkspiegel

    Peugeot 508 PSE - Achteruitkijkspiegel

    18
    • 1 mei 2021
  • Test: Peugeot 508 PSE

    Test: Peugeot 508 PSE

    • 1 april 2021
  • Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge

    Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo...

    • 26 januari 2021
  • Nieuws
    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    64
    • 14 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden