Peugeot 508 SW Active BlueHDi 130 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Active BlueHDi 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
500 km - eerste indrukken
- 500 km
Na een 508 , een passat en na een passat voorloopauto deze 508 SW. Eerste indruk is dat de auto's in deze klasse ( met natuurlijk Mondeo en Insignia) bijzonder weinig op elkaar toegeven. Sterker nog: de verschillen zijn dermate klein dat deze niet doorslaggevend om de ene auto perse te kiezen en de andere te laten staan.
Peugeots bevielen mij in het verleden altijd goed en doordat de lease aanbieding klopte deze auto gekozen zonder erin gereden te hebben simpelweg omdat deze toen nog niet geleverd werd. Voor mij mijn 7e Peugeot inmiddels.
De Peugeot is een basisversie , de Active. Als extra's is de auto voorzien van een panoramadak en stof-kunstleer bekleding in een lichte kleur. Ook is de fiscaalbox weer over gebouwd omdat de auto alleen zakelijk wordt gebruikt
De eerste rij ervaringen zijn positief. Remmen, schakelen en rijden klopt altijd op een een of andere manier bij Peugeot en wordt gekoppeld aan prima rijcomfort. Het kleine stuur en de i cockpit kan ik wel waarderen. Mede daardoor voelt het weggedrag direct en dynamischer aan voor zover daar sprake van is in dit segment.
Oneffenheden worden prima verwerkt en de auto lijkt klein beetje minder stug dan mijn vorige 508 SW ( vorig model). Met Michelin banden zal dat nog iets duidelijker naar voren komen verwacht ik. Nu staat de auto op Good Year banden.
Het interieur oogt prettig met de lichte stof. Het panoramadak kost weliswaar hoofdruimte maar met de stoel in de juiste stand is er ruim voldoende hoofdruimte beschikbaar. De lichtinval door het dak in de auto is prettig. De binnenverlichting is rondom uitgevoerd in Led met een zeer hoog verlichting niveau.
Achter jezelf zitten lukt ook prima. De materialen zijn netjes verwerkt . De achterbank is qua vorm best geschikt voor max. 2 personen. 3 kinderen lukt ook.
Rijassistenten worden steeds meer gemeengoed bij dit soort auto's . Voor mij een eerste kennismaking met Lane Assist , naast systemen voor parkeren.
Belangrijkste plussen en minnen.
Ruimte: iets kleiner dan de Passat en kleiner dan de vorige 508. Dat is niet het sterkste punt en zal er waarschijnlijk toe leiden dat we deze auto wat minder zullen zien, ook al omdat de prijs begint vanaf zo'n 39K en de meerprijs ten opzichte van een b.v ( iets minder ruime) Astra dan best hoog is. Mocht je op zoek naar maximale ruimte in deze klasse moet je deze niet kiezen zonder dat de auto klein is overigens.
Looks. Weinig mensen zullen de auto niet mooi vinden. Ik vind de auto er knap uitzien zelfs in een standaard kleur.
Bediening. Gelukkig weinig knoppen. Over het kleine stuur heb je een prima zicht op het digitale dashboard dat geheel naar eigen smaak in te richten is van sober naar uitbundig met veel info. Een voordeel van dit concept en weer een stapje vooruit ten opzichte van de vorige auto's.
Het rijden. Prima weggedrag en volledig kraakvrij in tegenstelling tot de Passat die vanaf dag 1 kraakgeluiden maakte op verkeersdrempels. De voorloop Passat had dezelfde kraakgeluiden maar goed toen ook al 100000 km achter de kiezen. Cabine is prima geisoleerd overigens. Weinig geluid dringt door ondanks de stijlloze ramen. Kijken of dat zo blijft.
Motor. Moderne 1500 diesel met voldoende kracht en pit. Ook gaat het schakelen prima en is de koppeling fijn in het gebruik.
Bagageruimte. Prima van formaat en vorm en niet echt afwijkend van de concurrentie.
Al met al een prima auto. Eens kijken hoe en of dat op langere termijn bevalt.
35000km
- 35.000 km
Inmiddels is er 35000km gereden met de auto. Er valt niet veel te melden. De auto functioneert geheel probleemloos , vrij van bijgeluiden en rammels. Perfect eigenlijk. De 30000km beurt gaf ook geen bijzonderheden. Tijdens de winter stond de auto op Conti Winterbanden welke goed pasten bij de auto.
Belangrijkste kenmerken blijven zoals reeds hiervoor gemeld.
Kleine ergenissen: de pookknop wordt erg warm als de auto in de zon staat. De contactknop moet erg nadrukkelijk ingedrukt worden om te starten ( en tegelijk de koppeling indrukken, niet echt handig). Sowieso vind ik bediening met een contactsleutel handiger dan een startknop maar dat terzijde. Geen bediening met draaiknoppen voor de airco. Moet (te) vaak , ongeveer iedere 5000km 5 ltr Ad-blue bijvullen . Een groter tankje zou welkom zijn. De brandstoftank is met 55 liter ( er gaat overigens ruim 58 liter in zo ondervond ik pas) ook te klein en ook als optie is bv een 70 ltr tank niet leverbaar.
Voordelen zijn er echter ook:
Wat handig is om met 3 vingers op het scherm te kunnen terug keren naar het hoofdmenu. De indeling van het (digitale) dashboard is geheel naar eigen wens in te delen. Laag brandstofgebruik (1:23) wat ondanks de kleine tank toch net acceptabele actieradius geeft. De 1.5 ltr diesel geeft voldoende prestaties. Wegligging is ook prima : comfortabel, niet overhangen in de bochten maar blijft mooi vlak. Moderne look.
Op naar de 70000 km.
50000
- 50.000 km
Inmiddels al weer dik een jaar onderweg met deze auto en wat opvalt is dat de auto rijdt als op dag 1. Geen storingen, geen klachten, geen rammels. Beste wagen dus en 5 sterren voor de betrouwbaarheid. Ik kom de auto nog niet al teveel tegen zodat het ontwerp gelukkig nog steeds fris oogt en meestal wordt dit soort ontwerpen niet beter na een facelift. Het ontbreken van de dagrijverlichting aan de voorzijde op de basisversie vind ik, op langere termijn, er ook beter uit zien overigens. Op aanraden van reageerders heb ik nu 10 ltr adblue bijgevuld ipv 5 ltr waardoor de interval tot volgende keer bijvullen verdubbeld is. De app van de leasemaatschappij maar eens geinstalleerd: het gemiddeld gebruik vanaf het begin is volgens de leasemaatschappij 1:21. Sinds we 100 rijden , dus pakweg het afgelopen half jaar, is het 1:22 . Daardoor heb je een acceptabele actieradius met de 55 liter tank hoewel een minimaal 70 ltr tank welkom zou zijn zoals eerder vermeld. Het leasecontract kent een haal- en brengservice voor het onderhoud wat ook best fijn is. Voor 2021 nog even overwogen om de auto, naast onze prive auto, bij te tellen maar hier toch vanaf gezien vanwege de kosten. Voor 375€ per maand bijtelling is het namelijk ook prima mogelijk om een kleiner of ouder 2e handsje of private lease te rijden.
81000Km
- 81.000 km
Inmiddels is de Peugeot alweer ingeleverd. De algemene indruk is erg positief. De auto heeft tussen de servicebeurten (1× klein, 1x groot) nooit de garage gezien. Er hebben zich gedurende de gehele looptijd geen storingen of wat dan ook voorgedaan. Wat mij betreft 5 sterren voor de betrouwbaarheid. Het overall brandstofgebruik over 81000 km is uitgekomen op 1:22 bij 80% gebruik op de autoweg of provinciale weg. Prima en fraaie auto de 508!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Peugeot 508 SW PSE

Peugeot 508 SW PSE vs. BMW 330e Touring - Dubbeltest

Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge

Peugeot 508 SW PHEV – Skoda Superb Combi iV - Dubbeltest

Peugeot 508 SW Hybrid - Rij-impressie
