Peugeot 3008 PureTech 130 (2016)

Een echte SUV

Peugeot 3008 gereden
Peugeot 3008 geredenPeugeot 3008 geredenPeugeot 3008 geredenPeugeot 3008 geredenPeugeot 3008 gereden
Peugeot bestormt het SUV-segment met twee nieuwe modellen. Deze 3008 en de grotere 5008, terwijl het eerder dit jaar ook de 2008 al wat meer SUV-looks bezorgde.

De Peugeot 3008 is duidelijk een echte SUV: hoekige lijnen en een dosis agressiviteit zonder mensen daarmee voor het hoofd te stoten. Peugeot heeft een nieuwe interieurstijl ontwikkeld, waarvan de 3008 als eerste profiteert. Zo beschikt deze auto over een digitaal instrumentarium waarin je zelf kunt bepalen wat afleesbaar is. De projecties kunnen variëren van 'klassieke' meters tot heel veel navigatie-info. Het centrale display is aangevuld met enkele fysieke knoppen en dat is een vooruitgang ten opzichte van het scherm in de 308. Wat we al langer kennen, is het kleine stuurwiel. Dat vraagt altijd wat gewenning; je gaat er in eerste instantie wat rafelig van rijden. Deze GT-Line is mooi uitgevoerd, de bekleding van de stoelen vind je ook terug op het dashboard. Zo ontstaat er een sfeervolle werkplek. Aan boord bevindt zich ook een parfumeur met keuze uit verschillende geuren. Voor personen van rond de 1,80 meter is er meer dan voldoende been- en hoofdruimte.

De Peugeot wordt aangedreven door een driecilindermotor. Aan de loop merk je dat amper. Bij stationair draaien voel je een lichte vibratie in de auto, maar zodra de 3008 op gang komt, is de aandrijflijn in zijn element. Een forse duw in de rug, zonder dat je hoort dat er een driepitter aan het werk is. Het effect van de Sport-knop voel je amper. De auto hangt wat gretiger aan het gas.

Door de prestaties, maar ook door de comfortabele vering die voor wat beweging zorgt, voelt de 3008 licht aan. Wel is de demping aan de stevige kant, wat ook fijn is, want zo wordt de beweging snel uit de auto gehaald. Als basismotorisering overtuigt de 1.2 PureTech. Het op één na hoogste uitrustingsniveau GT Line laat al net zo weinig te wensen over. De auto staat op 18-inchwielen, en bij deze aankleding horen ook de ledlampen voor.

Het uitgebreide veiligheidspakket biedt dodehoeksensoren, een noodstop­systeem om het risico op botsingen te voorkomen, een rijstrookbewakingssysteem en een functie waarmee de auto aan de rijstijl afleest of de bestuurder oververmoeid is.

Deze Peugeot 3008 treedt ook aan in de multitest in AutoWeek 51 die nog tot 4 januari 2017 in de winkels ligt. In die test neemt hij het op tegen de Toyota C-HR, de Audi Q2 en de Volkswagen Tiguan.

Oordeel

De Peugeot 3008 biedt een goede mix tussen fun en praktische inzetbaarheid en heeft daarbij een mooi interieur en een riante uitrusting.

Signalement

Merk Peugeot
Model 3008 Première 1.2 PureTech 130
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.270

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.447 mm / 1.844 mm / 1.624 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.229 kg
Laadvermogen 681 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 660 kg
Banden205/55R19Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,8 s / 11,1 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 115 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum