Peugeot 3008 Hybrid4 (2014)

Geschikt voor consumptie

Peugeot 3008
AutoWeek 23 2014
AutoWeek 23 2014

Je leest het in AutoWeek 23 2014

Peugeot moet de nodige moeite doen om met de 3008 Hybrid4 bij te blijven in de bijtellingsoorlog. De BlueLease-uitvoering is begin 2014 ontdaan van zijn panoramadak en 17 inch wielen. Daarmee zijn er weer een paar grammetjes van de CO2-uitstoot afgeschraapt en hebben we een versie met een uitstoot van 85 per kilometer. Per 1 januari gaat die grens omlaag naar 82 gram en dan is het gedaan met het fiscale voordeel.

Particuliere kopers tikken gewoon wegenbelasting af voor de 1.635 kilo zware diesel. Daar zal hij dus weinig aansluiting vinden.
Diesel inderdaad, want PSA is het enige concern dat een hybridemodule aan een diesel koppelt. "Omdat een diesel van zichzelf al zo'n twintig procent zuiniger is dan een benzine." Daarmee beginnen ze al met een voorsprong, vinden ze daar. En gelijk hebben ze. De diesel die ze uitzochten is meteen maar die met 163 pk. Een heerlijke motor, die bovendien goed samenwerkt met de hybridemodule. Ze schakelen nauwelijks merkbaar met elkaar en leveren samen liefst 200 pk. Zelfs de 2Tronic, die we in het verleden al vele malen hebben vervloekt, lijkt volwassen te zijn geworden. Alleen bij hard optrekken bij het stoplicht voel je de gangwissels nog. Maar dat doet een rechtgeaarde hybriderijder natuurlijk niet. Veel te slecht voor milieu & leefomgeving, dat gescheur.

De Hybrid4 biedt de mogelijkheid om een korte afstand geheel elektrisch af te leggen. Wie op een aanvaardbare afstand van de snelweg woont, kan bijvoorbeeld het laatste stukje door stad of dorp geheel emissievrij rijden. Het enige ongemak dat een Hybrid4-rijder heeft is dat er een deel van de kofferruimte wordt opgesnoept door de techniek. Die handige dubbele bodem is daarmee goeddeels opgeslokt, waardoor een nog maar 377 liter overblijft. Dat houdt niet over in deze auto die verder juist ideaal is voor het gezin. Vier mensen vinden er een riante plek in en onderweg is de auto heerlijk snel, stil en comfortabel. Als je 'm wat vlugger door de bochten zwiert, is het nauwelijks merkbaar dat er een zware lading onder de bagageruimte zit. Tel daarbij op dat bij de recente facelift het uiterlijk ook nog eens is opgeknapt en je kunt concluderen dat de hybride 3008 en lekker uitgerijpt model is. Zeer geschikt voor consumptie.

Oordeel

Het is maar goed dat het bijtellingssysteem bestaat, want anders hadden we hard moeten zoeken naar het voordeel van de Hybrid4 ten opzichte van de normale diesel. Zo ontzettend veel minder verbruikt hij niet. We hebben met veel plezier in onze 3008 gereden. Het is een vriendelijke, ruime en comfortabele auto.

Signalement

Merk Peugeot
Model 3008 Blue Lease Executive 1.6 THP
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.365 mm / 1.837 mm / 1.639 mm
Wielbasis 2.613 mm
Massa leeg 1.434 kg
Laadvermogen 586 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4 10,8 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 6,9 l/100km)
CO2-uitstoot 159 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum