Peugeot 208 1.6 BlueHDi 100 Blue Lease Executive (2015)

Krachtige dieseldwerg

Peugeot 208
Peugeot 208Peugeot 208Peugeot 208Peugeot 208Peugeot 208

Peugeot gaf de compacte 208 onlangs een opfrisbeurt. Zeker met dieselmotor is de Fransman populair onder leaserijders. Want ondanks zijn vermogen van 102 pk komt de 208 HDi nog steeds in aanmerking voor 14 procent bijtelling.

Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen, zegt het spreekwoord. Als dat klopt, moet je met deze 208 een flink paleis uit de grond kunnen stampen. Op 1 liter diesel brengt hij je (in theorie) ruim 33 kilometer ver. En dat ondanks een cilinderinhoud van 1,6 liter en een vermogen van 102 pk, wat in het segment van de spaardiesels ongewoon veel is. Dankzij het eveneens forse koppel van 254 Nm is de 208 op tussensprints vrij vlot, terwijl de versnellingsbakverhoudingen behoorlijk lang zijn. Het is wel zaak het motortoerental niet onder de 1.500 tpm te laten zakken, want dan is er nauwelijks trekkracht aanwezig. Tel daarbij op dat de pook niet lekker onder handbereik zit en erg lange schakelwegen kent, en je ontkomt niet aan de indruk dat hier meer in had gezeten. Aan de motor ligt het niet, dat is nog steeds een juweeltje van souplesse en verfijning. Het testverbruik viel ons naar de huidige maatstaven juist tegen: 1 op 19,3.

Hoewel de 208 erg direct stuurt, is het geen uitgesproken sportieve auto, daarvoor is de vering te zacht. Wel rijdt de 208 op de snelweg erg prettig. Maar op bochten is-ie wat minder gesteld; daarin hangt de auto flink op één oor. Mede door het standaard gemonteerde Energy Saver-rubber is de band tussen de 208 en het asfalt minder innig dan je zou wensen.

Dankzij de mooie materialen, de bijzondere vormgeving, de fijne stoelen en de luxe aankleding is het interieur fraaier dan bij de meeste concurrenten. Helaas is de ergonomie minder goed voor elkaar. Het touchscreen is tijdens het rijden bijvoorbeeld wat lastig te bedienen en het afstellen van het ministuurwiel is een kunst op zich. Zeker met het – overigens fraaie – panoramadak (meerprijs) is de hoofdruimte voor volwassenen niet riant, de kofferruimte (285 l) is gemiddeld.

Zoals de naam al doet vermoeden, is de door ons geteste Blue Lease Executive speciaal voor leaserijders. Voor nog geen 20 mille heeft hij onder meer een ingebouwd navigatiesysteem, 16-inch lichtmetaal en gescheiden klimaatregeling.

Video

Oordeel

4 sterren

De uitstraling van de 208 is chic en de HDi-motor is een prettige krachtbron, al valt het verbruik tegen. Zeker op de snelweg is de compacte Peugeot een comfortabele metgezel, in bochten helt hij te veel over. Daarnaast zijn vooral de ergonomie en het brandstofverbruik voor verbetering vatbaar.

Signalement

Merk Peugeot
Model 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 100
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 75 kW / 102 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 254 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.965 mm / 1.739 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.538 mm
Massa leeg 1.065 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd 700 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,7 s / 8,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,3 s / 14,9 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km (fabrieksopgave: 3,0 l/100km)
CO2-uitstoot 79 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum