Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 100 (2015)

Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 100 (2015)

Uitvoering208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 100
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018

Betrouwbaar en zuinig

Inmiddels ruim een half jaar in het bezit van een Peugeot 208 1.6 bluehdi (diesel).

Omdat ik ivm nieuw werk veel meer KMs ging maken per jaar (naar schatting meer dan 35000pj) was er een andere auto nodig ter vervanging van onze Ford Ka. Met alle respect, maar daarin ga je geen 150km per dag afleggen natuurlijk.

In het begin twijfelden we heel erg over wat voor auto het moest worden. Dat het een diesel ging worden stond vast, evenals dat het een B segment auto moest worden.

We zijn wezen kijken en proefrijden met oa een Renault Clio, Citroën Cactus en VW Polo. De Clio oogde van binnen te goedkoop (veel plastic), in de Cactus kon ik geen goede zithouding vinden (ivm een stuur dat niet in diepte verstelbaar is) en de VW Polo vond ik geen porum (heel langzaam en half Nederland rijdt ermee).

Uiteindelijk uitgekomen bij een mooie Peugeot 208 in de luxe Bluelease executive uitvoering. Zeer complete auto met oa multimedia systeem, lichtmetaal 17inch, elektrische klimaatregeling en automatische verlichting/ruitenwissers.

Na een half jaar rijden kan ik inmiddels wel bevestigen dat wij destijds een goede koop hebben gedaan. De stoelen zitten erg goed (tot op heden heb ik geen andere B segment auto kunnen vinden met zulke goede stoelen), de auto rijdt heel vlot (100pk met 250Nm dat wil wel) en bovenal heel belangrijk als veelrijder; de auto gaat zuinig om met zijn brandstof.

Het gemiddelde verbruik is 1:21. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik zeer vlot rij. Hard optrekken, op de snelweg liever 10kmh te hard dan te zacht. Enfin, als ik me op een zonnige dag een beetje inhou dan is 1:25 ook gewoon haalbaar. Kortom, echt een hele zuinige auto. Op 1 tank rij je gewoon tussen de 1000 en 1200 kilometer.

Het multimedia systeem is een beetje het grote minpunt van deze auto. Ok, het is een systeem dat in 2012 is ontworpen en gebouwd, en slecht is het niet. Maar goed ook zeker niet. De navigatie is de weg soms kwijt, dan helpt alleen een reset nog. Verbinden van telefoons met Bluetooth wil ook soms niet (wanneer je maar 1 telefoon gebruikt gaat dat goed, maar wil je wisselen van toestel dan wordt het lastig).

De muziekplayer bedienen via Bluetooth (dus op je telefoon) vanaf de module gaat ook niet vlekkeloos. Soms moet je vanaf je telefoon de boel gaan bedienen omdat de play/pauze/volgend nummer signalen niet binnen komen ofzo. Daarnaast zit er nog mirrorlink op en dat kun je beter negeren, dat werkt Nl helemaal niet (al komt dat ook omdat er weinig degelijke apps voor zijn ontwikkeld op Android). Het geluidssysteem in de auto is ok, niet slecht maar ook niet goed. Bij hoge volumes gaat de boel kraken.

Verder een vaak aangehaald punt is natuurlijk de iCockpit van Peugeot. Ik denk dat dit per persoon verschilt of het je bevalt of niet. Ik ben best lang en bij mij werkt het goed. Ik heb het stuur op ideale hoogte en kijk makkelijk over het stuur heen en zie alle klokken zonder problemen. Wanneer mijn partner (die wat kleiner is) het stuur op een voor haar gewenste hoogte zet ziet ze de onderkant van de klokken net niet. Opzich geen probleem, bij stilstand hoef je natuurlijk je snelheidsmeter niet te lezen.

De stoelen (zoals al eerder genoemd) zitten goed, het zou wel wenselijk zijn als deze nog iets lager zou kunnen. Ik zit hoog, maar niet te hoog.

De eerste onderhoudsbeurt is overigens al geweest (bij de 100.000km). Onderhoud is gedaan door mijn zwager (monteur bij Renault) en ik heb met hem meegekeken, de techniek zag er nog erg goed uit gaf ook hij toe. Nergens was aan af te zien dat deze wagen al een ton achter de rug had.

1 klein mankementen was meteen verholpen. Bij het oprijden van een drempel in een bocht kwam er van achter een krakend geluid. Ik vreesde eerst dat dit van de ophanging kwam. Gelukkig bleek het van het slot van de achterklep te komen. Bij het schuin oprijden van een drempel tordeerde de auto minimaal wat dit geluid veroorzaakte. Door wat vilt op het sluitmechanisme te plaatsen was het gekraak verholpen. Ik weet niet of meer 208s hier last van hebben, maar doe er uw voordeel mee.

Verder nog 2 kleine puntjes van kritiek:
- Bij de automatische klimaatregeling kun je voor bestuurder en passagier apart de temperatuur regelen. Helaas is er niemand die bedacht heeft om een (zoals het bij andere merken vaak heet) Sync knop erin te bouwen, waarmee je met 1 knop beide helften in 1 keer kunt regelen. Nu moet je steeds voor bestuurder en passagier apart de temperatuur regelen.

- De panelen achter de gordel zijn gemaakt van goedkoop hard plastic. Hierdoor beschadigd dit erg snel wanneer de gordel hier tegenaan komt. Niet over nagedacht, hier had beter een stoffen paneel geplaatst kunnen worden.

Met 35000 tot 40000km per jaar wordt dit natuurlijk geen auto die we heel wat jaren in bezit gaan hebben. Maar dankzij de euro 6 classificatie hoef ik voorlopig nog niet te vrezen voor alle diesel/milieuhektiek en bijbehorende zones. Ik ben van plan zo’n 4 jaar ermee te zullen gaan rijden. Tegen die tijd staat de km stand op 260000 en daarna is elke km die die nog meer kan rijden mooi meegenomen natuurlijk!

40000 km verder

Deze fantastische 208 is nog steeds in ons bezit, en inmiddels hebben we hem zo'n 40000km in bezit!
Vorige week heeft de 208 een grote beurt gehad. Zoals verwacht kwam daar niets bijzonders naar voren. De APK is alweer een paar maanden geleden en ook toen was alles in orde.

Ik merk wel dat de multiriem de laatste tijd af en toe slipt/piept bij een koude start met nat/vochtig weer. Dit houdt dan een paar seconden aan. Mij is verteld dat het geen kwaad kan, laten we het hopen. Verder slurpt ie vrij veel AdBlue (zo'n 1:1500) maar dat zijn de kosten niet. Is goed voor het milieu zullen we maar zeggen.

Qua rijden is mijn mening niet veel veranderd tov de vorige review. Het multimedia systeem blijft af en toe een onding, op verschillende plaatsen in het interieur zit goedkoop hard plastic dat snel beschadigd (achter de gordels, het dasboardkastje, deurpaneel) en dat is jammer want ondanks dat je zuinig bent op je auto krijg je toch die beschadigingen. De stoelen bevallen nog goed, het motortje is heel erg fijn (veel pit) en toch zuinig.

Inmiddels zijn we (op moment van schrijven) zo'n 2 weken gewend aan het 'maximaal 100kmh overdag' rijden, en de auto doet nu gemiddeld zo'n 1:25 met de brandstof. Keurige resultaten.

Inmiddels is de nieuwe 208 ook op de markt en dat vind ik toch wel een supergave auto. Misschien iets voor over een jaar of 3? ;)

Blijft maar rijden!

De kilometerstand staat inmiddels op 145000KM en dat betekende dat er even wat werk verricht moest worden aan de auto.

De interval van de distributieriem is wat onduidelijk (de een schrijft 150k voor en de ander 175k) dus uit voorzorg maar de riem laten wisselen.
Eerder schreef ik al over een piepende multiriem bij koud/nat weer, deze is dus ook preventief gewisseld (gezien er kleine droogtescheurtjes in zaten) en sinds de wissel piept deze ook niet meer. Verder zijn er nieuwe CrossClimate banden voor opgelegd en zijn de remblokken vernieuwd. Dit alles in combinatie met een kleine beurt voor minder dan 1000 euro en we kunnen er weer een hele poos tegen aan!

De auto heeft ons nog steeds niet in de steek gelaten, het verbruik schommelt rond de 1:22 (ik rij veel na 19u dus 130km/h) wat natuurlijk keurige cijfers zijn. Door corona is er afgelopen jaar wat minder dan beoogd met de wagen gereden maar met 25000km per jaar is het nog steeds niet weinig natuurlijk. Het blijft een fantastische wagen!

PRIVATE LEASE Peugeot 208