AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Suzuki Baleno - Peugeot 208 - Skoda Fabia
Boven de middelmaat

Voor wie de ruimte niet nodig heeft maar wel enige luxe op prijs stelt en vlot met het verkeer mee wil komen valt er genoeg te kiezen. En nu Suzuki de Baleno heeft gereïncarneerd is die keuze nog groter. Weet de nieuwe Baleno de gevestigde orde partij te bieden?
Autofabrikanten zijn druk bezig om alle marktniches te vullen die ze maar kunnen vinden (of verzinnen); alles wordt in de strijd gegooid om zelfs de meeste verdwaalde consument binnen te halen. Het resultaat hiervan is dat er naast alle vertrouwde modellen tegenwoordig een keur aan cross-overs is bijgekomen. Die trend lijkt niet te stuiten. Bij Suzuki zijn ze inmiddels alweer een stap verder en worden ook de gaten tussen de segmenten gedicht. Naast de Swift, een vertrouwde waarde in het B-segment, is er nu ook de Baleno.
Deze nieuweling (inderdaad, met een bekende naam) is ook een B-segmenter, alleen net iets groter en minder speels getekend dan de Swift. Hij schurkt zelfs aan tegen het C-segment. Waar de Swift B- is, is de Baleno B+. De Baleno is de keuze voor een wat volwassener doelgroep.
Voor lange benen
Om een idee te krijgen waar we de Baleno moeten plaatsen, zetten we hem naast een Skoda Fabia en een Peugeot 208, twee vertrouwde gezichten in het B-segment. De Suzuki hebben we met een 112 pk-benzinemotor (een diesel is er niet) en een handgeschakelde versnellingsbak. De Skoda en de Peugeot lopen keurig in de pas met elk 110 pk. De Fabia heeft ook een handbak, maar de 208 een optionele automaat.
Je weg vinden in de Baleno vraagt maar weinig tijd. Alle meters, tellers, knopjes en schakelaars zitten logisch over het dashboard en de middenconsole verspreid. Het instrumentarium is goed afleesbaar. Wie met knopjes wil spelen, kan op het display tussen de toerenteller en de snelheidsmeter grafische informatie tevoorschijn toveren over bijvoorbeeld de G-krachten waaraan je wordt blootgesteld. Ook kun je er de vermogens- en trekkrachtopbouw aflezen. Het is een gimmick, meer niet. Serieuzer is het snel reagerende multimediasysteem waarmee de testauto is uitgerust. De audio-installatie, het navigatiesysteem en je telefoon regel je allemaal via het heldere aanraakscherm, dat ook fungeert als beeldscherm van de achteruitrijcamera.
Verder lezen?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Het volledige artikel is gratis te downloaden. Het artikel
wordt aangeboden in
PDF
formaat.
Download
Uitgelicht aanbod

Peugeot 208 1.2 PureTech Active
- 2016
- 94.477 km
€ 9.400

Peugeot 208 1.2 PureTech Active (83PK), 1ste-Eigenaar, Keurig-Onderh., Navigatie, Airco, Cruise-Control, Privacy-Glas, NL-Auto
- 2018
- 70.645 km
€ 11.490

Peugeot 208 1.2 PureTech Active (83PK), 1ste-Eigenaar, Keurig-Onderh., Navigatie, Airco, Cruise-Control, Privacy-Glas, NL-Auto
- 2018
- 70.644 km
€ 10.900
Lees ook
Occasiontest

Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion Dubbeltest
Occasiontest

Test: Nissan Micra vs. Peugeot 208

Peugeot 208 1.2 PureTech 82 - Op de Rollenbank
Vergelijkende test

Test: Skoda Fabia - Nissan Micra - Toyota Yaris

Suzuki Baleno - afscheid duurtest
Vergelijkende test
