Peugeot 106 Sketch 1.0 (1998)

Geen crisis

Peugeot 106 Sketch 1.0i
Aan de basis van het Peugeot 106 programma vinden we de Sketch 1.0i; de 106 met de kleinste motor en de eenvoudigste uitrusting. In deze test kijken we of het rijden in zo'n basismodel nu wel of geen crisis is.

Wie zo weinig mogelijk wil uitgeven aan een nieuwe Peugeot komt uit bij de 106 Sketch 1.0i. Wat bij de type-aanduiding meteen opvalt, is dat de Sketch een bescheiden motortje onder de kap heeft; een 1.0 die met behulp van monopoint inspuiting uit z'n inhoud van 954 cc een vermogen van 37 kW/50 pk haalt. Met z'n beperkte hoeveelheid pk's kan hij de 106 niet aan pittige prestaties helpen. De top bedraagt dan ook slechts 150 km/h. Genoeg voor het moderne verkeer, maar in vergelijking met het overgrote deel van het autopark blijft het weinig. Bij de 0-100-sprint valt er dus weinig te verwachten. Volgens de fabriek bereikt de 1.0 de honderd na 19,2 s. Bij onze eigen metingen kwam het Peugeotje overigens een stuk vlotter uit de startblokken: 15,7 seconden. Bij de tussensprint (80-120) doet de Sketch in '4' 16 tellen. In de vijfde versnelling trekt de 1.0 in 21,1 s van tachtig naar honderdtwintig op. Dan de geluidsproductie. Daarbij scoort de Sketch met 71 en 74,5 dB bij respectievelijk 100 en 120 km constant voor een compacte wagen vrij luidruchtige waarden.
Peugeot mikt met de voordelige Sketch op een jong publiek. Nu is het maar wat je jong noemt, want volgens Peugeot is de eenvoudigste 106 er voor 'jongeren, oudere jongeren, jong-bejaarden en verder iedereen die jong van hart is.' Hoe dan ook, de Sketch heeft jeugdige trekjes. Hij heeft overigens geen in carrosseriekleur gespoten bumpers

Net interieur
In het Sketch-interieur vinden we een nette stoffen bekleding, die goed combineert met de rest van het interieur. Op het dashboard vindt de bestuurder een beperkt meter-arsenaal: een snelheidsmeter, een meter voor de brandstofvoorraad en een klok met wijzers. Die klok zit op de plaats waar op sommige versies een toerenteller is gemonteerd. De uitrusting is verder basis. Dus dat wordt handmatig ruiten zwengelen en spiegels verstellen. Ook is de achterbank alleen in zijn geheel neerklapbaar.
Het ruimte-aanbod is matig. Dat wil zeggen dat de mensen op de achterbank redelijk wat hoofdruimte hebben, maar niet bijster veel plaats voor hun benen. Het wil ook zeggen dat de portiervakken klein zijn uitgevallen omdat er aan de binnenkant van de portieren schokabsorberende blokken zijn aangebracht die veel plaats innemen. En verder dat de bagageruimte bescheiden afmetingen heeft.
Hoewel je met de Sketch 1.0i niet supersnel uit de voeten kunt, ervaar je dat bij het rijden niet overmatig. Wel zorgt het ontbreken van een stuurbekrachtiging ervoor, dat je bij lagere snelheden harder aan het stuurwiel moet trekken. Maar bij zo'n compact wagentje als de 106 en zo weinig gewicht op de voorwielen wordt er dan nog steeds niet al te veel van de armspieren gevergd. En op snelheid merk je helemaal niet meer dat stuurhulp ontbreekt.

Geen stabilisatoren
De Sketch heeft geen stabilisatorstangen in de voor- en achterwielophanging. Die stangen gaan het overhellen van de carrosserie tegen. Omdat de basis-106 met z'n 1.0-motor maar weinig vermogen heeft, is het niet het soort auto dat je met het gas erop hard door bochten jaagt. Daardoor kan hij de stabilisatorstangen best missen. Overigens kun je de Sketch best met een flink tempo door lange bochten sturen. Gaat het daarbij wat te hard, dan krijg je al gauw met onderstuur te maken. Dat onderstuur verdwijnt overigens ook weer snel als je wat gas terugneemt. Vering en demping van Peugeots kleinste zijn stevig, maar niet stug afgesteld en zorgen voor een prettig rijgevoel. De combinatie van schroefveren plus hydraulische dempers voor en torsievering plus hydraulische dempers achter is heel wat mans, maar als het plaveisel er echt beroerd aan toe is, ontgaat dat de inzittenden beslist niet. Wat het schakelen betreft, laat de achteruit zich niet altijd even vlotjes inleggen.
Is het met een Sketch maar behelpen? Nou, nee. En als je goedkoop en zuinig Peugeot wilt rijden - de Sketch is met een testverbruik van 1:15,6 een echte bescheiden drinker - is deze voordeligste aanbieding van Peugeot beslist een aanrader.

Signalement

Merk Peugeot
Model 106 Sketch 1.0
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.071

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 954 cc
Maximaal vermogen 37 kW / 50 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 74 Nm bij 3.700 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.678 mm / 1.594 mm / 1.376 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 770 kg
Laadvermogen 445 kg
Aanhangermassa geremd 500 kg
Banden145/70TR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,7 s (fabrieksopgave: 19,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,0 s / 21,1 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km