Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Vectra Stationwagon

Opel Vectra Stationwagon 1.8i-16V GL Plus (1998)

Machtswisseling

Opel Vectra Stationwagon 1.8i-16V GL Plus (1998)
  • Autotest
28 maart 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na lange tijd oppermachtig te zijn geweest, moest de Vectra de Mondeo de laatste jaren laten voorgaan als leider in de klasse. Na de komst van de Vectra Stationwagen zijn de rollen weer omgekeerd. Terecht..?

Tot 1994 was de Opel Vectra de bestverkochte auto in de zakelijke klasse. Toen nam de Mondeo - met name door de gelijke prijs voor 4-deurs, 5-deurs en stationwagen de fakkel over. Zelfs de komst van de nieuwe Vectra kon daar geen verandering in brengen. Maar sinds januari '97 heeft de Vectra ook een wagon. Daarbij is de stationwagen bij hetzelfde uitvoeringsniveau overigens wel zo'n f 500 duurder dan de hatchback. Dat bedrag is kennelijk niet zo dramatisch dat kopers bij twijfel die wagon laten voor wat hij is. Sterker nog: deze versie heeft zelfs een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de Vectra.
De Vectra Stationwagen is niet zozeer een opvallende verschijning, maar alle verhoudingen zijn wel mooi in balans. Hij heeft geen 'aangeplakt' achterdeel en de dakrails staan op speciaal ontworpen verhogingen van de dakplaat. De grote klep valt mooi breed om de stijlen heen en de beschermstrips lopen door via de achterschermen boven de achterbumper. Kortom: over de styling is goed nagedacht.
Opel heeft de ruimte voor de achterpassagiers niet willen opofferen voor meer volume van de bagageruimte. De Vectra is op dat gebied dan ook beslist niet de topper in zijn klasse - de kleinere Astra geeft hem wat dat betreft zelfs het nakijken. Omdat de ruimte goed is ingedeeld, past er onder het afdekzeil toch een behoorlijk aantal koffers. Wie bandenpech krijgt, heeft dubbele pech en mag de bagageruimte in de berm uitpakken, want het reservewiel zit onder het luik van de laadvloer. Het ziet er daar overigens wel allemaal keurig uit. Het reservewiel is 'bekleed' en de ruimte er omheen kan worden benut voor kleine voorwerpen. Uiteraard heeft de laadruimte van zo'n moderne stationwagen de gebruikelijke rek. Lange, smalle latten gaan simpel door het skiluik en voor 't vervoer van een complete tuinbank klap je de achterbank naar voren. Nog altijd hét ijzersterke punt van een station: in een handomdraai heb je een zee van ruimte.

Reisgenoot

Net als de andere Vectra-versies is de stationwagen rijkelijk bedeeld met goede eigenschappen. Allereerst is het comfort binnenin uitstekend. Dat komt onder meer door prima zitmeubilair, een goed uitgebalanceerd veercomfort en de mooie stille loop van de 1,8-liter Ecotec-motor. We kennen hem al uit de andere Vectra's als een moderne, soepele krachtbron, die een pittig rijgedrag niet in de weg staat - wat heet: hij gaat er gretig tegenaan. Wie een snelle actie moet ondernemen, komt ook vanaf 120 km/h in 'vijf' nog vlot uit de voeten.
De onafhankelijke achterwiel-ophanging met dubbele draagarmen levert een belangrijke bijdrage aan een stabiel en veilig bochtgedrag. Daarmee is de Vectra ook onder moeilijke omstandigheden een betrouwbare partner, die geen valse trekjes vertoont. Het ABS-remsysteem zorgt voor extra controle in noodsituaties.
De uitrusting van de GL Plus is nogal een vreemde combinatie van sommige onderdelen. Zo heeft deze Vectra alleen een bestuurdersairbag en geen hoogteverstelling voor het stuurwiel. Dat laatste is een optie, net als zij-airbags en een tweede airbag. Ook voor niveauregeling moet je extra
betalen, maar elektrische bediening van de (verwarmde) buitenspiegels is weer wel standaard.

Goedogende zakenauto

Misschien moet je daaruit concluderen dat de GL Plus-versie bedoeld is voor mensen die niet zo vaak optimaal gebruik maken van de praktische kanten van een
stationwagen, maar liever voorrijden met een goedogende en ruime zakenauto met allround kwaliteiten.
Tot slot: met een auto als deze Vectra Station zit je ook qua kilometerprijs goed. Een lage nieuwprijs mag heel aantrekkelijk zijn, maar bedrijfskosten en inruil bepalen voor een groot deel het succes van een merk. Dat zoiets niet alleen geldt voor de zakelijke markt, is duidelijk. Ook particulieren kiezen nog steeds massaal voor merken die dit waarmaken en producten leveren met uitstekende rijkwaliteiten. Zoals deze test bevestigt, is dat niet ten onrechte.

Signalement

Merk Opel
Model Vectra Stationwagon 1.8i-16V GL Plus
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.851

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.799 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.490 mm / 1.707 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.637 mm
Massa leeg 1.252 kg
Laadvermogen 623 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 690 kg
Banden185/70HR14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,4 s / 16,5 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Vectra
Opel Opel Vectra
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Vectra specificaties
  • Opel Vectra occasions
  • Opel Vectra video's
Advies en informatie
  • Opel Vectra tests
  • Opel Vectra gebruikersreviews
  • Opel Vectra index
PREMIUM
Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

Met de grote opmars van SUV’s en elektrische auto’s in alle soorten en maten zou je haast vergeten...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.8i GLS (1993)

    Opel Vectra 1.8i GLS (1993)

    8
    • 16 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2007)

    Opel Vectra 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2007)

    2
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

    Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

    7
    • 13 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.6i-16V Pearl (2000)

    Opel Vectra 1.6i-16V Pearl (2000)

    3
    • 29 november 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 2.0i-16V CDX (1999)

    Opel Vectra 2.0i-16V CDX (1999)

    4
    • 8 september 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra Stationwagon 1.8-16V Comfort (2004)

    Opel Vectra Stationwagon 1.8-16V Comfort...

    4
    • 17 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra Stationwagon 1.8i-16V Pearl (1999)

    Opel Vectra Stationwagon 1.8i-16V Pearl...

    • 14 december 2019
meer reviews
Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

16

Frank, Michiel en Marco hebben hun Barrels voorgesteld, maar wat weten zij er nou helemaal...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Opel Vectra gooit hoge ogen - Uit de Oude Doos

    Opel Vectra gooit hoge ogen - Uit de Oude...

    34
    • 20 juli 2022
  • Achtergrond
    Waarom het jammer is dat de Opel Vectra 2000 geen GSi heette

    Waarom het jammer is dat de Opel Vectra...

    28
    • 25 september 2021
  • Nieuws
    Opel Vectra B - Facelift Friday

    Opel Vectra B - Facelift Friday

    32
    • 10 september 2021
  • Opel Vectra 3.2 V6 - Op de Rollenbank

    Opel Vectra 3.2 V6 - Op de Rollenbank

    • 19 augustus 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

    Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

    • 19 maart 2020
  • Opel Vectra GTS 2.2 16V - 2004 - 450.709 km - Klokje Rond

    Opel Vectra GTS 2.2 16V - 2004 - 450.709...

    93
    • 9 april 2018
Merk
Merk
  • Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    16
    • 14 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

    Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor...

    88
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf Opel OPC's uit het occasion-aanbod

    Vijf Opel OPC's uit het occasion-aanbod

    20
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    'Opel werkt aan sportieve versie elektrische Astra-e'

    'Opel werkt aan sportieve versie elektrische...

    40
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett (1982) - Liefhebber Gezocht

    Opel Kadett (1982) - Liefhebber Gezocht

    41
    • 3 augustus 2022
  • Opel Mokka-e - Afscheid duurtest

    Opel Mokka-e - Afscheid duurtest

    120
    • 24 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden