Opel Vectra GTS 2.2 16V (2004) - 450.709 km - Klokje Rond

Bodemloze Put

93 reacties

Video
AutoWeek 14 2018
AutoWeek 14 2018

Je leest het in AutoWeek 14 2018

Als de eerste woorden van Joep "Ho 's, er gaat een lampje branden" zijn, dan weet je dat het een memorabele aflevering wordt. Leuk voor de kijker, maar voor Saiiad Mahmood kon het weleens vervelend nieuws zijn. Er mankeert namelijk best het één en ander aan zijn Opel Vectra GTS, terwijl hij toch het nodige heeft geïnvesteerd.

Het is druk in de Klokje Rond-garage. Saiiad heeft ook de vorige eigenaar René en zijn zoon Damon meegenomen. Het is dikke mik tussen de drie, want Saiiad en Damon zijn al jaren bevriend. Saiiad: “Deze Vectra heeft ooit landelijke bekendheid gekregen omdat René hem op Marktplaats had gezet met een heel leuke advertentietekst waaruit bleek dat het een bodemloze put was. Dat werd opgepikt door Hart van Nederland en Dumpert. Die advertentie is toen een miljoen keer bekeken.” Nadat René de auto naar aanleiding van die advertentie had verkocht, gaf hij de nieuwe eigenaren toch de boodschap mee hem te bellen als zij de Vectra weer zat waren.

En zo kocht René na korte tijd de Vectra weer terug. Hij zegt: “Ik heb heel veel aan deze auto gesleuteld; je hebt er toch wat mee. In de loop der jaren heeft hij echter ontzettend veel problemen gehad. Op een gegeven moment reden de jongens van de garage er vaker in dan ik en soms stond hij weken stil voor de deur. Op een gegeven moment werd het zelfs zo gek dat een vogel een steen op de achterruit liet vallen, zodat het glas sneuvelde. Die auto bracht mij echt alleen maar ongeluk.”

TAXI

Toch ging René opnieuw de strijd aan. “Toen moest er meteen een nieuwe koppeling in. Dat heb ik gedaan, vervolgens is hij naar Saiiad gegaan. Ik heb de auto geruild tegen zijn zo goed als nieuwe Citroën Xsara, die ik daarna heb verkocht. Dat leek me een stuk eenvoudiger te verkopen dan een Vectra met zo veel kilometers.” De mannen kennen de Vectra dus al sinds 2013, toen René hem kocht met 380.000 km op de klok. Uit de historie blijkt dat deze benzinegestookte Opel zelfs een tijdje als taxi door het leven is gegaan. Vandaar die hoge kilometerstand.

Joep Schuurman luistert mee: “Het is een bijzondere stand voor een Vectra met deze motor; want die worden geplaagd door problemen met distributiekettingen, een hoog olieverbruik en nog meer gebreken.” Die distributieketting kunnen we afvinken, dat probleem is al langsgekomen. En ook de motor is al gewisseld: bij 135.000 is er een nieuwe in gekomen. “Dat betekent dat deze dus ook al dik drie ton heeft gelopen. Dat maakt het niet minder bijzonder”, vindt Joep. In het beheer van Saiiad — in het dagelijks leven werkzaam bij een Volkswagen-dealer — werd de waslijst aan problemen weer langer. “Tot op heden is er al kortsluiting geweest en was er een startprobleem.

De startmotor is ook al vernieuwd. En onlangs ben ik bij het ontwijken van een hert in de sloot beland. Vandaar dat het stuur nog een beetje scheef staat.” Als je het allemaal zo hoort, zou je inderdaad geloven dat deze auto ongeluk brengt. Als Joep veilig en wel terugkeert van zijn proefrit, komt er nog meer slecht nieuws. “Het dubbelmassavliegwiel is geheel versleten; hij trilt geweldig bij het accelereren. Dat wordt het volgende onderdeel wat je kan vervangen.” Daarvan had Saiiad al een vermoeden. “Maar alleen al het onderdeel kost € 800. Daar hik ik toch wel een beetje tegenaan. Gelukkig kan ik hem er zelf in zetten; maar dat is ook een flinke klus.” Joep doet er nog een schepje bovenop: “Het kan niet anders dan dat dit niet het eerste vliegwiel in deze auto is. Die moet bij deze kilometerstand al een keer eerder zijn vervangen.”

BERUCHTE BAK

Als we het rondje om de auto lopen, blijkt dat de Vectra in goede conditie is. Roest kent hij bijvoorbeeld niet; hij is goed geconserveerd. Bij Opels op leeftijd zien we dat wel eens anders. Joep ziet genoeg bewijzen dat er veel aan is gesleuteld. “De versnellingsbak is er ook al eens onderuit geweest. Dat is geen wonder: het is de beruchte M32- bak. Die gaan met enige regelmaat kapot. Er is een tijd geweest dat we de onderdelen daarvoor hier op stapels hadden liggen.” In de tijd dat de auto bij René was, is hij aan alle kanten verfraaid; onder andere met veel verchroomde onderdelen. Zijn zoon noemt hem, om zijn bijzondere smaak, dan ook ‘mijnheer Ekster’. Maar ook een instelbare verlagingsset (schroefset) behoorde tot de aanpassingen aan de Opel. Daarvoor betaalde René € 250 voor dempers én veren. “Dat is niet veel geld”, vindt Joep. “Maar nu is die set wel kapot. Linksvoor is de demper hartstikke lek.”

En ook over de 19-inch wielen heeft Joep wat te zeggen. “Op de snelweg voelde ik veel onbalans. Nu zie ik hier de resten zitten van een strip plaklood. Ik denk dat het grootste deel onderweg is verloren. Bij een wiel/band-combinatie als deze heb je meestal wel honderd gram lood nodig. Dat zit er nu lang niet op. Bovendien is het wiel linksachter krom.” Op de wensenlijst van Saiiad staan nieuwe banden. “Ik geef je groot gelijk. Deze zijn van een merk waarvan ik zelfs nog nooit heb gehoord. Ik vind het niet veel soeps. Met nieuwe banden haal je deze auto een heel stuk op en vergeet niet de wielen opnieuw te laten richten. Maar banden van een goed merk voor 19-inch wielen zijn niet goedkoop ...”

Al met al rekent Joep een bedrag voor van dik drie mille om de auto weer helemaal op punt te zetten. “Want als je het dubbelmassavliegwiel vervangt, kun je het beste ook meteen de koppeling meepakken. En dan heb je mazzel dat je zelf kunt sleutelen, anders komt daar nog gemakkelijk twee mille bovenop.” Kortom: deze Vectra is zijn reputatie als bodemloze put nog niet kwijt.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Hoewel de lijst met defecten meevalt, is deze Vectra wel afgeschreven. In de loop der tijd zijn er allerlei goedkope tuningonderdelen gemonteerd die slechte rijeigenschappen tot gevolg hebben. Wil je van de Vectra weer een betrouwbare en lekker rijdende auto maken, dan heb je voor minstens € 3.300 aan onderdelen nodig.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (93) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.