Opel Vectra GTS 2.0 Turbo (2004)
Het nieuwe blazen
'Turbo'; twee decennia geleden stond deze term voor ongebreidelde sportiviteit. In de jaren negentig bleef de turbo een trouwe metgezel van de dieselmotor. In de loop der tijd transformeerde de turbo van een attribuut dat de krachtbron moest aansporen tot alleen heftiger prestaties tot een voorziening die de motor meer souplesse verleent. De Opel Vectra GTS 2.0 Turbo is een vertegenwoordiger van de moderne turbogarde.
Dat je met een Vectra GTS te maken hebt, maakt Opel wel nadrukkelijk zichtbaar door de dikke voorbumper met een forse luchtinlaat en twee uitlaten onder de achterbumper; eentje links en eentje uiterst rechts. De Vectra heeft niet alleen een vlot kostuum aan, hij klinkt ook sportief. Het zet je aan tot veel schakelen, zodat je steeds, bij het oplopen van het toerental van de tweelitermotor, opnieuw kunt genieten van dat lekkere geluid. De zesversnellingsbak laat zich via 'n kort, lekker in de hand liggend versnellingspookje exact bedienen. De pook lijkt vrijwel vanzelf de volgende of vorige versnelling te vinden, een sturende hand is nauwelijks nodig. De verhoudingen van de bak sluiten goed op elkaar aan. Accelereren gaat zonder drama, in alle comfort. Van een duw in de rug, elke keer als de turbo assistentie verleent, is echter geen sprake.
Het onderstel van onze GTS weet goed weg met de potente motor die onder de kap van de Vectra ligt. De veerwegen zijn kort, de besturing is lekker direct en werkt met veel gevoel. Op een bochtig traject ontpopt de GTS zich als een echte stuurmansauto die voorbeeldig op de weg ligt en maar heel beperkt over z'n lengteas rolt. Wie erg enthousiast een bocht rondt, wordt getrakteerd op een nogal beweeglijke staart die bij plotseling gas los de buitenzijde van de curve opzoekt. Het onderstel mag dan van redelijk sportieve snit zijn, compromisloos hard is het zeker niet. Op lange ritten toont de Opel Vectra zich zelfs uiterst comfortabel.
Met beleid bedienen
Opel heeft, getuige het driespaaksstuur, geprobeerd de sportieve indruk die het exterieur wekt, door te trekken in het binnenste. Alle inspanningen ten spijt, het interieur van de Vectra blijft vooral strak, zakelijk en een tikkie aan de saaie kant. De sportstoelen met dikke wangen zijn voldoende hard en verlenen een goede zijdelingse steun. Over de verstelbaarheid hebben we geen klachten. Die is goed, voor elke bestuurder is een prima zitpositie instelbaar. Met de bedieningssatellieten van de ruitenwissers en de clignoteurs liggen we regelmatig overhoop. Deze zijn namelijk niet in een bepaalde stand vast te zetten, maar keren na een duw ertegen terug in hun oorspronkelijke positie. Je tikt tegen de hendels en de ruitenwissers en richtingaanwijzers doen hun werk. Die hendels zijn echter zo gevoelig dat je ze met beleid moet bedienen. Als we bijvoorbeeld de richtingaanwijzer met de hand willen uitzetten, schakelen we regelmatig per abuis de richtingaanwijzing de andere kant op in. Heel verwarrend voor medeweggebruikers na een inhaalmanoeuvre op de snelweg.
De Vectra draagt uit een sportieve jongen te zijn. En dat mag best van ons als je een turbocompressor meezeult. De Duitser toont zich een beste stuurmansauto en daarmee scoort 'ie natuurlijk belangrijke punten. De Opel zit solide in elkaar. Deze Vectra GTS kost € 31.395.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Vectra GTS 2.0 Turbo |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.855 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 129 kW / 175 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.596 mm / 1.798 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.385 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 730 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 9,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,0 s / 9,3 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |