Opel Vectra 3.2 V6 - Op de Rollenbank
Aandrijfassenvretter
18 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij Op de Rollenbank is ruimte voor álle auto’s. Ook met een vuilniszakgrijze Opel Vectra met trekhaak word je gewoon uitgenodigd. Maar als we even verder kijken, is er toch iets bijzonders aan de hand. In deze op het oog zo doodnormale Vectra snort namelijk een enorme 3,2-liter V6.
We waren bijna vergeten dat hij bestond: de Vectra met die heel grote motor. De auto is van Rik Schroeter, die een historie heeft met snelle Opels, want in zo’n auto kom je natuurlijk niet bij toeval terecht. “Ik heb altijd Opels met turbo gereden. Maar mijn vriendin heeft een auto nodig die een paardentrailer kan trekken. Daarom viel de keuze op deze. Natuurlijk kun je voor het trekken van zo’n kar het beste een diesel kopen – maar die is me te duur in de vaste lasten.”
De relatie van Rik met zijn Vectra V6 is niet over rozen gegaan. “Het begon er al mee dat ik hem veel te duur heb gekocht. En daarna heb ik er alles wel zo’n beetje aan gehad. Ik ben al bezig met de vierde set aandrijfassen bijvoorbeeld en er is twee keer schade geweest. Over de jaren zijn er al 20 rooitjes in de auto verdwenen. Al zou ik willen – hij mág voorlopig niet weg.”
ASHOEZEN
Dan naar de vermogens meting. Is de Vectra nog gezond? “Ik heb wel het idee dat er veel kracht in zit, maar ik heb er bijvoorbeeld nog nooit de topsnelheid mee gereden. Hij zou 240 km/h moeten halen. Ik heb een maatje die bij de Opel-dealer werkt. Hij onderhoudt deze auto, dus dat gebeurt echt wel goed. Er is niets aan verwaarloosd. Laten we hopen dat hij zijn vermogen haalt.”
Chef testbank Ghisbert van Ginhoven moet de auto meten in de vierde versnelling. “Het is een weerbarstige automaat, vanuit zijn derde versnelling schakelt hij uit zichtzelf op.” Uiteindelijk komt er een prima meetresultaat uit de bus, maar het ziet er toch naar uit dat Rik zijn maatje moet gaan bellen; de aandrijfashoezen hebben al hun vet eruit gegooid. Dat levert een boel schoonmaakwerk op voor Ghisbert, want die houdt zijn werkplek het liefst vetvrij.
“Waarschijnlijk komt dat doordat de auto tijdens de test zonet even de 270 km/h heeft aangetikt”, denkt Rik. Maar Ghisbert denkt daar anders over. “Als je zo vaak problemen hebt met je aandrijfassen, is er iets niet goed aan. Er staat daar iets onder spanning wat niet hoort. Maar wees gerust: met alleen een paar nieuwe rubbers is dit probleem opgelost.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Vectra GTS 3.2-V6 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.055 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.175 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.596 mm / 1.798 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.403 kg |
Laadvermogen | 597 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 248 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s |
Brandstofverbruik | 9,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 235 g/km |
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.