Opel Meriva 1.6-16V Essentia (2003)
Lengte doet er niet toe
De Meriva is aan alle kanten heel herkenbaar als Opel-van-nu. Toch is de bloedband
met de Corsa nauwelijks te zien, of het moeten de hooggeplaatste achterlichten
zijn. Maar we beginnen ons diepgravende onderzoek natuurlijk 'n de auto. Voor
de achterbank is namelijk door de research & development-afdeling een ongelooflijke
partij denkwerk verricht. Het heeft kennelijk zoveel geld en energie gekost, dat
Opel het ook meteen een hippe naam heeft gegeven: FlexSpace.
Als je de achterste portieren opent, ziet de Meriva er in eerste instantie net
zo uit als elke andere auto met vijf deuren. Namelijk met een gewone achterbank.
Maar in tegenstelling tot de achterbank van de meeste andere auto's, is het Meriva-exemplaar
niet in twee delen neerklapbaar, maar in drie. De twee buitenste plaatsen kun
je ook nog wat verschuiven om de bagageruimte te vergroten. Als die middelste
zitplaats is neergeklapt, dan kun je buitenste twee plaatsen wat naar het midden
schuiven, zodat er iets meer schouderruimte ontstaat. Wie de leuning nog wat achterover
gooit, zit werkelijk prinsheerlijk. Als je de leuning vooroverklapt, heb je een
aardig bestelwagentje tot je beschikking. Maar de grap zit Õm in een hendel achter
op de rugleuning. Klap hem omhoog en je kunt de stoelen nog paar centimeter laten
zakken, zodat er een bijna vlakke vloer ontstaat. De totale laadruimte meet nu
1.308 liter. De bediening van dit hele systeem is vrij eenvoudig, ook al is het
in het begin even wat gepuzzel welke greep ook alweer waarvoor is.
Dode hoek
De variabele indeling van het interieur, daar gaat het bij deze auto om. Maar
we gaan ervan uit dat de bezitter van zo'n auto meer tijd achter het stuur bezig
is dan met het veranderen van het interieur. Dus zijn de rijeigenschappen zeker
ook belangrijk.
Je hebt in de Meriva 1.6-16V niet direct het gevoel met een auto onderweg te
zijn die bijna even hoog als breed is. Hij helt wel wat over en omdat je vrij
hoog zit, voel je dat natuurlijk meer dan in een 'gewone' auto. Het bochtengedrag
wordt nauwelijks beïnvloed door zijn hoogte, want de Meriva laat zich graag de
hoek om jagen. Hij blijft heel lang in het spoor en gaat pas vrij laat over zijn
voorwielen schuiven. Maar pas dan op met plotseling gas loslaten. De kont heeft
dan een zeer sterke neiging om een stap opzij te zetten. Het is even wennen aan
de besturing, die een vrij sterk centrerend karakter heeft. Op de rechte weg is
de Meriva zeer prettig. De vering en demping zijn stevig, maar vóór is hij iets
softer dan achter. Hij schakelt, remt en koppelt naar volle tevredenheid. De prestaties
houden niet over voor een auto met 100 pk, maar het gewicht van 1.275 kg is dan
ook niet misselijk.
Slecht voor je humeur is de A-stijl. Daar zit wel een klein ruitje in gemonteerd,
maar dat helpt maar weinig. Je hebt aan elke kant van de auto een dode hoek waar
verbazend grote voertuigen in verdwijnen.
Wat krijg je allemaal voor je geld? Tot onze grote frustratie heeft de Meriva
Essentia slingerramen. Je kunt voor € 250 elektrisch bedienbare exemplaren laten
monteren. De standaarduitrusting laat het op nog een aantal punten afweten: ook
geen elektrisch verstelbare buitenspiegels. Bovendien kun je in de Opel ook fluiten
naar een cd-speler en airco is ook niet standaard. De Meriva heeft echter wel
weer een cruise control standaard.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Meriva 1.6-16V Essentia |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.042 mm / 1.694 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 675 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 178 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 13,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,7 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s / 14,4 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |