Opel Meriva 1.4 Turbo Cosmo automaat (2014) - Test

Ingeburgerd

Opel Meriva
Opel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva

Een kleine vier jaar na zijn introductie heeft de Opel Meriva een bescheiden facelift ondergaan. De mini-MPV kreeg onder meer een nieuwe zestrapsautomaat, die we in deze test aan de tand voelen.

De huidige Meriva verscheen in 2010, een jaartje later dan gepland vanwege de toenmalige problemen bij moederbedrijf GM. Eind vorig jaar kondigde Opel een opfrisbeurtje aan en vanaf dit voorjaar staat de vernieuwde versie in de showroom.

Als we de reclame mogen geloven, maakt Opel 'Duits rijden betaalbaar' en afgaand op de prijzen van de vernieuwde Meriva kunnen we concluderen dat dat zo is. Wij krijgen van Opel de sterkste benzineversie mee, in de meest luxe uitvoering. De Cosmo dus. Voor de automaat moet je financieel flink bloeden; de meerprijs bedraagt maar liefst € 3.200. Daarvan is €3.150 bpm (25 gram keer € 126).

Dus feitelijk betaal je maar €50 voor die automaat. Belangrijke troefkaart van de Meriva vormen de bijzondere achterportieren, die tegen de rijrichting in openen. Volgens Opel zouden deze wijd openslaande deuren de instap naar achteren makkelijker maken, net als het plaatsen van een kind in een kinderzitje. Ze openen onder een hoek van maar liefst negentig graden, net als de voorportieren.

Vanbinnen oogt de Meriva fraai. Kijk bijvoorbeeld naar de bekleding van de A-stijlen en de kunststofsoorten die voor de diverse knoppen en schakelaars zijn gebruikt. Zeer de moeite waard zijn de tegen meerprijs gemonteerde comfortstoelen in deze versie. Ze zijn uitgebreid verstelbaar en bieden een perfecte zit. Helaas gaat het er op de achterbank iets krapper aan toe en zit je al snel met je knieën tegen de voorste rugleuning. De hellingshoek van de rugleuning is niet verstelbaar. De zittingen zijn te verschuiven, maar daar heb je niets aan, tenzij je meer bagageruimte wenst.

Eenmaal onderweg blijkt de Meriva een prettig sturende auto. Daarnaast is de afstemming van het onderstel goed voor elkaar. Kortom, de Meriva rijdt goed en doet zeer degelijk aan. De aandrijflijn draagt daaraan ook zijn steentje bij. De soepele turbomotor en de vlot schakelende zestrapsautomaat zijn goed in harmonie met de vrij zware Opel (1.371 kg). Bij 80 km/h in de hoogste versnelling treedt een licht dreun op. Dat is een tegenvaller, net als het gemiddelde verbruik van 1 op 11,1.

PLUS & MIN

  • +
  • +
  • +
  • +
  • -
  • -
  • -
  • -

Oordeel

De Meriva mag er dan niet flitsend uitzien, hij rijdt uitstekend en maakt een solide indruk. Ook prijstechnisch heeft Opel de zaken goed op orde. Jammer dat de beenruimte achterin tegenvalt.

Signalement

Merk Opel
Model Meriva 1.4 Turbo 140pk Cosmo
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.300 mm / 1.812 mm / 1.615 mm
Wielbasis 2.644 mm
Massa leeg 1.320 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.050 kg / 680 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,8s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km (fabrieksopgave: 7,2 l/100km)
CO2-uitstoot 163 g/km

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.