Opel Astra - Eerste rijtest

Sporen uitwissen

18 reacties

Video
AutoWeek 25 2021
AutoWeek 25 2021

Je leest het in AutoWeek 25 2021

Door een samenwerking vóór de overname en een razendsnelle transitie erna, zijn op dit moment nog maar twee Opel-modellen afkomstig uit de koker van General Motors. Een geheel nieuwe Astra reduceert dat aantal tot één, maar voor het zo is mochten we al even met de auto op pad.

Bij de facelift van de huidige Opel Astra, generatie K, stonden we toch even raar te kijken. De auto kreeg geheel nieuwe motoren, maar die bleken nog ‘gewoon’ afkomstig van het oude moederbedrijf General Motors. De Astra K is dus tot het bittere einde een GM-product geweest en heeft bijvoorbeeld ook een van de Amerikanen afkomstig infotainmentsysteem. De Astra L, de geheel nieuwe editie die in juli het licht ziet, wist de GM-sporen resoluut uit. Hoewel Opel inmiddels na wéér een automobiele aardverschuiving onder Stellantis valt in plaats van PSA, is de volgende Astra echt een product van een samenwerking tussen de Duitsers en de Fransen.

De vraag die dan rijst, is in hoeverre de auto nog een echte Opel is. In heel verre, zeggen ze bij Opel. Volgens de ingenieurs van het merk is er zelfs nog meer samengewerkt dan bij eerdere PSA-Opels, doordat Opel nu vanaf het begin betrokken was bij de ontwikkeling van de technische basis. Wel gaat het daarbij om een stevige herziening van een al bestaand PSA-platform, want de EMP2-basis kennen we al enige tijd. Het technische uitgangspunt is echter voor meer dan vijftig procent nieuw en daarbij heeft Rüsselsheim naar eigen zeggen stevig meegedacht.

Dat laat echter onverlet dat de Astra heel veel deelt met de nieuwe Peugeot 308, die ook nog bij de dealers moet verschijnen. Zo is de wielbasis gelijk aan die auto en langer dan bij het uitgaande model. Ook maakt de Astra dezelfde metamorfose door als de 308 als het gaat om de koetswerkvorm. De motorkap is lager en vlakker, de voorruit staat wat meer rechtop en de auto als geheel is langer, breder en lager. Met name het verschil in breedte (51 mm) mag er zijn. De wielbasis nam met 13 mm toe en de overhang vóór is flink kleiner dan voorheen. Dit alles levert een auto op die zelfs onder een dikke, gele camouflagelaag (wij hebben hem ook nog niet zonder gezien) duidelijk sportiever oogt dan de uitgaande Astra.

PSA-HENDELS

Achter het stuur is de transformatie ook meteen voelbaar. De stoel staat lager in de auto (12 mm) en de voorruit staat veel dichterbij. Het ruimtelijke, MPV-achtige sfeertje van de Astra K maakt daardoor plaats voor een sportievere zit, waarbij de bestuurder zich meteen betrokken voelt bij de auto. Fijn, want wie hoog wil zitten, kan immers altijd nog voor een Grandland kiezen. Het dashboard gaat nog nagenoeg helemaal schuil onder schuimrubber. Dat de Astra het ‘Pure Panel’ krijgt dat ook in de Mokka zit, is echter geen geheim. Twee grote schermen staan straks dus naast elkaar, enigszins zoals de huidige Golf dat ook heeft. Opel gebruikt de introductie van de Astra ook voor de lancering van een nieuw stuurwiel. Daarmee is dit de eerste Opel die rondom het stuur géén GM-knoppen gebruikt, want dat was tot nu toe zelfs bij PSA-Opels nog wel het geval. De knoppen op het stuur en de bedieningshendels aan de stuurkolom zijn nu dezelfde als bij Peugeot en Citroën.

DE ZIT IS LAGER

Achterin zijn de gevolgen van de afgenomen hoogte ook goed merkbaar, maar hier is dat niet per se goed nieuws. De zit is duidelijk lager, ook ten opzichte van de vloer, zodat de passagier de benen wat meer moet optrekken. Toch is de hoofdruimte in orde, onder meer door een ten opzichte van de voorganger handiger gevormd plafond. De beenruimte is vergelijkbaar met de voorganger, al valt op dat de rugleuning van de voorstoel in die auto handiger is gevormd. De bagageruimte blijft tijdens de testrit nog hermetisch gesloten, maar Opel belooft maar liefst 422 liter. Duidelijk meer dan de 370 liter die de huidige als hatchback biedt. Bovendien is de laadopening nu breder én heeft de Astra een variabele vloer, dus een bodem die je op twee hoogtes kunt zetten. De achterklep is van kunststof. Alles voor het gewicht, en daarmee de CO2-uitstoot.

De aandrijflijnen die Peugeot aankondigt voor de 308 zijn zonder uitzondering ook voor de Astra beschikbaar. Dat betekent dat er op benzinegebied voorlopig keuze is uit een 110- of 130-pk sterke 1,2-liter driecilinder, waarbij de sterkste aan een achttrapsautomaat kan worden gekoppeld. Ook is er een 130 pk sterke 1.5 dieselmotor, maar in het Nederland van 2021 zijn de plug-in hybrides wellicht interessanter. De eerste Astra met een laadpoort is er meteen met 180 of 225 pk. Tijdens een korte ronde kunnen we kennismaken met de minst krachtige variant, die zijn lagere vermogen dankt aan een minder krachtige versie van de 1.6-benzinemotor.

UITSTEKEND BEDIEND

Acceleratiecijfers zijn er nog niet, maar met 180 pk is de Astra uitstekend bediend. Let wel: bij de huidige Astra is 145 pk het maximum. Bovendien gaat het versnellen – zeker voor PHEV-begrippen – erg soepel, zonder onverwachte schokken of ander ongerief. Keurig. Peugeot geeft voor de 308 bovendien 60 km elektrisch bereik op voor deze aandrijflijn, bovengemiddeld veel. De besturing van de voorserie-auto is precies, maar in vergelijking met de ‘oude’ Astra ook wat te licht en gevoelloos. Dit is echter een onderdeel waaraan nog wordt gewerkt, dus een definitief oordeel volgt later.

Wat ons betreft mogen ze bij Opel dan ook nog even naar de demping kijken, want nu worden oneffenheden op wat bonkerige wijze doorgegeven. Los van die kleine puntjes rijdt de Astra echter fijn en is het de allemansvriend die een Opel wat ons betreft moet zijn. We mogen ook even rijden met de 130-pk benzineversie, met handbak nota bene. In deze vorm is de nieuwe Opel duidelijk lichtvoetiger dan zijn voorganger. De bekende motor klinkt ook hier wat rauw, maar presteert gevoelsmatig wel met gemak. De bak schakelt prima, maar is zeker niet overdreven precies. Niet gek, want Peugeot en Opel staan geen van beide bekend om hun strakke handbakken. Wie voor een automaat kiest, krijgt door de bijzonder compacte bedieningsschakelaar die debuteerde in de Mokka wel een zeer opgeruimde middentunnel als bonus.

In juli kunnen we het in- en exterieur van de nieuwe Astra in volle glorie aanschouwen, want dan peutert Opel de camouflage eraf. In het najaar volgt vervolgens een uitgebreide ‘eerste’ rijtest, maar dan met het definitieve product.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum