en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Opel maakt tegenwoordig deel uit van de PSA-familie, wat in bijvoorbeeld de nieuwe Corsa wel te merken is. Maar net voor die transitie ontwikkelde Opel nog net wat nieuwe motoren. Zijn die beter of minder dan die van de nieuwe familie? We zetten twee stiefzoons tegenover elkaar.
Het is nu al een mooie klassieker oor de toekomst, onze Opel Astra duurtester. Autofreaks zullen over tien tot vijftien jaar bij een mooie occasion zeggen: “Is dat zo’n Astra van na de facelift, waarin ze toch nog een eigen driecilinder hebben gelegd?” Want vergeleken met alle andere nieuwe Opels, is de aandrijflijn van de nieuwe Astra een vreemde eend in de bijt. Zo zijn de huidige SUV’s Crossland en Grandland in samenwerking met PSA ontwikkeld, nog voor de overname een feit was. Logischerwijs is de 1.2 turbo in die auto’s hetzelfde blok als de 1.2 PureTech in de 3008 en andere Peugeots. En de nieuwe Corsa staat volledig op hetzelfde platform als de nieuwe 208, dus ook die motoren zijn net zo gelijk aan elkaar als die in een Volkswagen Polo en een Seat Ibiza. En daar is dan ineens de gefacelifte Astra, met een nieuwe 1.2 Turbo. En het is wel in te vullen welke motor dat is? Nou nee dus. Opel heeft zelf een aantal nieuwe driecilindermotoren ontwikkeld, waaronder een 1.2 en 1.4 benzinemotor, en die waren al gepland voor de gefacelifte Astra. Ongetwijfeld hadden ze ook hun weg moeten vinden (zeker de 1.2) naar de nieuwe Corsa op GM-basis, waarmee Opel al vergevorderd was. Die auto is toen in een ver ontwikkelingsstadium alsnog geschrapt en er kwam een Corsa op 208-basis voor in de plaats. De Astra moest echter nog even mee tot de gloednieuwe Astra op PSA-platform (je hebt hem onlangs al in AutoWeek kunnen zien) begin 2022 bij de dealers staat. En dus kreeg de bestaande generatie als enige Opel de onder GM-vlag ontwikkelde motoren onder de motorkap. Maar dat maakt het wel interessant om te kijken of dat blok op kan tegen het bekende en alom gewaarde PureTech-blok, dat zijn weg naar zoveel Franse auto’s weet te vinden. Daarom halen we er een 308 bij met die motor. Het model zit net als de Astra in de tweede fase van zijn loopbaan en zijn opvolger zal straks samen met een nieuwe Astra op een nieuw platform worden gelanceerd. In 2017 werd de auto, die alweer uit 2013 komt, gefacelift. Net als de Opel moet hij het nu dus niet hebben van de allernieuwste technieken, maar meer van een relatief goede aanbieding waarbij je veel auto krijgt voor je geld.