Opel Astra Sports Tourer - Peugeot 308 SW - Vergelijkende Test
Zelfde familie, ander hart
Opel maakt tegenwoordig deel uit van de PSA-familie, wat in bijvoorbeeld de nieuwe Corsa wel te merken is. Maar net voor die transitie ontwikkelde Opel nog net wat nieuwe motoren. Zijn die beter of minder dan die van de nieuwe familie? We zetten twee stiefzoons tegenover elkaar.
Het is nu al een mooie klassieker voor de toekomst, onze Opel Astra duurtester. Autofreaks zullen over tien tot vijftien jaar bij een mooie occasion zeggen: “Is dat zo’n Astra van na de facelift, waarin ze toch nog een eigen driecilinder hebben gelegd?” Want vergeleken met alle andere nieuwe Opels, is de aandrijflijn van de nieuwe Astra een vreemde eend in de bijt. Zo zijn de huidige SUV’s Crossland en Grandland in samenwerking met PSA ontwikkeld, nog voor de overname een feit was. Logischerwijs is de 1.2 turbo in die auto’s hetzelfde blok als de 1.2 PureTech in de 3008 en andere Peugeots
En de nieuwe Corsa staat volledig op hetzelfde platform als de nieuwe 208, dus ook die motoren zijn net zo gelijk aan elkaar als die in een Volkswagen Polo en een Seat Ibiza. En daar is dan ineens de gefacelifte Astra, met een nieuwe 1.2 Turbo. En het is wel in te vullen welke motor dat is? Nou nee dus. Opel heeft zelf een aantal nieuwe driecilindermotoren ontwikkeld, waaronder een 1.2 en 1.4 benzinemotor, en die waren al gepland voor de gefacelifte Astra. Ongetwijfeld hadden ze ook hun weg moeten vinden (zeker de 1.2) naar de nieuwe Corsa op GM-basis, waarmee Opel al vergevorderd was. Die auto is toen in een ver ontwikkelingsstadium alsnog geschrapt en er kwam een Corsa op 208-basis voor in de plaats. De Astra moest echter nog even mee tot de gloednieuwe Astra op PSA-platform (je hebt hem onlangs al in AutoWeek kunnen zien) tegen het bekende en alom gewaarde PureTech-blok, dat zijn weg naar zoveel Franse auto’s weet te vinden.
Daarom halen we er een 308 bij met die motor. Het model zit net als de Astra in de tweede fase van zijn loopbaan en zijn opvolger zal straks samen met een nieuwe Astra op een nieuw platform worden gelanceerd. In 2017 werd de auto, die alweer uit 2013 komt, gefacelift. Net als de Opel moet hij het nu dus niet hebben van de allernieuwste technieken, maar meer van een relatief goede aanbieding waarbij je veel auto krijgt voor je geld.
HARDE CIJFERS
Qua vermogen klopt het allemaal precies: beide blokken hebben 130 pk. Zelfs de inhoud is tot op de cc precies gelijk. Pas als je naar de trekkracht gaat kijken zie je dat er verschillen zijn, al zijn die niet fors. De 308 heeft met 230 Nm net iets meer en levert het bovendien eerder, al bij 1.750 tpm. Doordat de 308 in onze test een automaat heeft en de Opel een handbak, moeten we iets meer zoeken naar de verschillen in motorkarakter, maar die zijn er wel degelijk. En alsof het zo bedoeld is, is de Opel-motor ook meer geschikt voor een handbak. Hij heeft meer toeren nodig en vindt het ook leuker om die te draaien. Dat werkt minder goed als je een automaat hebt, die houden de toeren vaak laag.
Het Peugeot-blok is daarentegen door zijn koppelboost erg geschikt voor de fijne nieuwe achttrapsautomaat van Peugeot. Die automaat is snel en soepel en werkt uitstekend samen met de PureTechmotor, we hebben geen moment het gevoel dat we iets tekortkomen. In de Astra ook niet per se, maar daar is het voelbaar nodig om wat verder door te trekken. Op papier is dat niet goed voor het verbruik, maar in dit geval valt dat mee. Zowel op papier als in de praktijk is de Opel-motor een stuk zuiniger dan die van Peugeot, wat ongetwijfeld te maken heeft met de nieuwheid van het blok. Bij het ontwikkelen kon Opel immers rekening houden met alle uitstooteisen van het heden, terwijl de Pure Tech alweer even meegaat en achteraf moest worden aangepast aan de jongste milieu-eisen.
KARAKTER
Qua rijden hebben de auto’s merkbaar hun eigen karakter, geheel in lijn met de imago’s van beide merken. De Opel betrekt je merkbaar meer bij het rijden. Het stuurgevoel is prima, de zitpositie ook en elke afrit of bochtige weg voelt als thuiskomen: typisch Opel. Niet overdreven sportief, maar zeker wel een dynamische inborst. Het is te hopen dat Opel deze merkwaarde mag blijven uitstralen binnen de PSA-groep. De eerste tekenen zijn positief, als we kijken naar de Corsa en de Grandland X. De 308 mikt meer op het midden. Het is zeker geen overdreven comfortabele en zachte auto, daarvoor heeft PSA immers Citroën. De Peugeot is zelfs nog wat afstandelijker dan de Astra, maar weet dit wel te bereiken met een vleugje sereniteit. Je laat je minder opjagen in de auto, hij is stiller en heeft meer comfort dan de Opel. Bovendien doet hij simpelweg luxer aan. Het is op alle mogelijke manieren de Franse Volkswagen Golf en de 308 probeert zo de perfecte middleof-the-roadauto te zijn. Een glas-halfleegredenering is dat hij hierdoor minder een uitgesproken karakter heeft, maar zo’n mooie balans tussen alles is voor de gemiddelde automobilist vaak prima.
LEEFTIJD
De Peugeot mag misschien ouder zijn, vanbinnen oogt hij moderner dan de Opel. De iCockpit heeft weliswaar geen digitale tellers, maar het kleine stuur en het multimediascherm, dat veel informatie herbergt, zorgen voor een relatief opgeruimde cockpit en dat is een trend die zeker heeft doorgezet in de sector. Soms zelfs te veel, want knoppen voor de klimaatcontrole zien wij liever apart. De zitpositie in de 308 is altijd even zoeken; zeker voor langere mensen is het systeem met het kleine stuur niet ideaal. Het werkt opvallend genoeg beter in de SUV’s van Peugeot dan in de lagere auto’s.
Kwalitatief ziet het er allemaal nog steeds goed uit. De Astra oogt ouder, ondanks het vernieuwde multimediascherm. De materialen zijn allemaal wat minder, en als je niet uitkijkt met de klep van de middentunnel haal je zo een vinger open. Het past allemaal wel een beetje bij het oldskoolkarakter van de Astra, maar hij voelt evengoed meer aan als een auto die aan vervanging toe is dan de oudere 308. Kijken we naar de ruimte dan zien we een verschil in prioriteit tussen beide auto’s: de Astra biedt overduidelijk meer beenruimte op de achterbank, maar de Peugeot heeft weer meer ruimte in de kofferbak, zowel met de bank omhoog als wanneer die is neergeklapt. We vinden de verhouding in de Astra handiger in het dagelijks gebruik.
UITVOERING
Zoals wel vaker bij modellen die lang op de markt zijn, zijn de 308 en de Astra verkrijgbaar in aantrekkelijke versies met lekker veel opties voor een relatief gunstige prijs. Zeker voor zakelijke rijders interessant: Peugeot heeft Blue Lease-uitvoeringen die niet op de normale prijslijst te vinden zijn. Deze hebben een net wat lagere catalogusprijs om de bijtelling laag te houden, maar er zit ondertussen wel het broodnodige op, inclusief wat lekker beleg. Denk aan een multimediasysteem met navigatie, klimaatcontrole en assistentiesystemen. Als particulier kun je deze versies wel kopen, maar reken dan op minder inruil voor je huidige auto, want de marge die de dealer er op maakt is vaak minder.
De Astra in onze duurtestvloot is een Launch-uitvoering, refererend aan de lancering van het gefacelifte model. Dit zijn altijd fijne versies om te hebben, er zit vaak net even wat meer op. In dit geval onder meer klimaatcontrole, comfortstoelen, het Opel Eye-systeem voor extra veiligheid, en stoelen stuurverwarming. Niet verkeerd voor dit geld en beslist net even meer dan op de 308.
De twee uitvoeringen zijn zo goed als even duur, maar de Peugeot heeft net nog wat meer losse opties aan boord waardoor hij een paar duizend euro duurder is. Als je echter ziet hoeveel auto je krijgt voor je geld zijn beide modellen wat ons betreft erg aantrekkelijk geprijsd. Zeker als je ziet wat je tegenwoordig betaalt voor een een beetje leuke cross-over uit nota bene een segment lager, dan herhalen we nog maar eens ons advies om ook weer eens gewoon naar een stationwagon te kijken. Maar vergelijken we onderling, dan krijg je in de Astra wel erg veel leuke gadgets voor een goede prijs. Met auto’s die zo dicht bij elkaar zitten, geeft dat de doorslag.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Beide auto’s zijn inmiddels oudgedienden en daarom komt zowel Opel als Peugeot met een gunstige deal om toch concurrerend te blijven. Opels laatste eigen motor blijkt nog goed op te kunnen tegen het blok van PSA. Grappig genoeg is de Peugeot-motor beter geschikt voor een automaat en die van de Astra voor een handbak. Precies zoals het bij onze testauto’s is verdeeld. De Astra is de leukere auto om te rijden, maar je merkt ook nadrukkelijk dat het zeker kwalitatief niet meer de jongste is van het stel. De 308 voelt wat luxer en degelijker aan. Bij Opel krijg je echter weer significant meer waar voor je geld en dat geeft voor ons de doorslag. Het scoreverschil is evengoed zo klein dat karaktervoorkeur voor jou bepaalt welke auto je moet nemen.