Opel Astra Sports Tourer - Ford Focus Wagon - Dubbeltest
Ruim onder de 95 gram

Ja, twee diesels in deze dubbeltest. De CO2-boetes hangen als het zwaard van Damocles boven het hoofd van de autofabrikanten, nu de gemiddelde vlootuitstoot nog maar 95 gram mag zijn. Dan kun je niet om de diesel heen. Zoals de vernieuwde Opel Astra 1.5 CDTI en de eveneens vrij jonge Ford Focus 1.5 EcoBlue. Beide ruim en minder dan 95 gram.
De diesel is de laatste jaren in een tamelijk kwaad daglicht komen te staan. Deels terecht, maar de moderne zelfontsteker verdient het niet om in de hoek te worden gezet of afgeserveerd. Misschien gaan berichten die vertellen dat de hedendaagse Euro 6-diesel de lucht schoner maakt iets te ver, maar feit is wel dat een dieselmotor meer kilometers uit een liter brandstof perst. De systemen om de uitlaatgassen te reinigen, zijn door de jaren heen steeds complexer geworden, want simpelweg komt het erop neer dat er bijna niets meer uit de uitlaat mag komen. Dat begint met een zo efficiënt mogelijke verbranding en daarna de EGR, een regelklep in de uitlaat die de uitlaatgassen weer terugvoert naar de verbrandingsruimte. Om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te minimaliseren, grijpen de meeste autofabrikanten naar het middel AdBlue. Daarmee worden de uitlaatgassen nog eens extra gereinigd. Op dat vlak zien we al een verschil bij de testauto’s: de Opel heeft wél AdBlue, de Ford niet en uiteraard voldoen ze beide aan de Euro 6D-norm. Hoe dan ook: de tijd van zwarte wolken en stank achter een diesel zijn voorbij, hoewel er nu weer verhalen rondgaan dat moderne diesels tijdens het regenereren juist weer heel veel troep uitbraken. Dit is een proces om het roetfilter schoon te stoken. Ga er maar van uit dat hier de komende tijd grondig onderzoek naar zal worden gedaan, net als naar de uitstoot van ammoniak door het gebruik van AdBlue.
Kortom, ook de diesel is niet honderd procent ‘schoon’, maar op het vlak van CO2-uitstoot behoort hij als verbrandingsmotor tot de beste jongetjes van de klas. Aangezien we voorlopig nog niet massaal elektrisch rijden en dus nog wel even zijn aangewezen op de verbrandingsmotor, speelt diesel een belangrijke rol in de mix. Neemt niet weg dat op de testauto’s de typeplaatjes op de achterklep ontbreken. Is er al sprake van dieselschaamte? Misschien moet de industrie een nieuw soort typeaanduiding verzinnen, die iets zegt over de uitstoot. Zoiets als Audi doet om het motorvermogen (bij benadering) aan te duiden. Dus in dit geval bijvoorbeeld ‘EcoBlue93’ in blauw of ‘CDTI90’ in groen. Of gewoon Eco90 of Eco93, zonder dieselaanduiding. Enfin, tijd om te gaan rijden!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Titanium Business*125pk* Navigatie*Ecc*Cruise*Lm Velgen*Pdc V/A***
- 2019
- 118.840 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155pk ST Line X Business
- 2020
- 14.737 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost ST Line Business | Winter Pakket | Bang & Olufsen | LED Koplampen | Navigatie | Parkeersensoren | Privacy Glass |
- 2019
- 74.912 km
Lees ook

Praktijkervaring Ford Focus: dit vinden eigenaren van hun auto

Zo zuinig is de Opel Astra (2015-2021) in de praktijk

Hoe zuinig is de Ford Focus in de praktijk?

Test: Ford Focus vs. Hyundai i30

Opel Astra Sports Tourer - Afscheid duurtest
