Opel Astra 1.4i GL (1996)
Brave huisvader
De Opel Astra GL 1.4i is een kleine middenklasser, geschikt voor het vervoer van vier volwassenen. En de prijs van deze goedkoopste versie valt met zo'n 30.000 gulden over het algemeen nog net in het budget van menig brave huisvader. De Astra geldt overigens als dé auto voor het 'gewone' gezin. Gewoon, niet opvallend. De Astra is dan ook gekleed in een keurig hedendaags confectiepak.
De verkoopcijfers bevestigen dat. Al meer dan 25 jaar is Opel het bestverkochte merk in Nederland en bovendien is daarvan heel wat jaren de Kadett en nu de Astra de bestverkochte auto van Nederland geweest. Iets wat zich nu niet meer voortzet, want de ook burgerlijke, maar minder saaie Volkswagen Golf heeft in '95 en '96 gezegevierd.
Verzorgde ambiance
Het woongedeelte van de Astra is beschaafd en verzorgd. Tot en met aflegruimte aan de rechterzijde, tenzij je de wagen voor f 800 met een airbag voor de voorpassagier hebt laten uitrusten. De bestuurdersairbag is standaard. Wie in de Astra zit, kan beschikken over flinke kaartenvakken en wat ruimte in de buurt van de handrem. Achterin hebben de inzittenden eigen opbergvakken. Het zitmeubilair is in orde. Bestuurder en bijrijder zitten in stoelen met de licht sportieve vorm die je tegenwoordig in bijna alle nieuwe wagens tegenkomt.
Opel ziet een toerenteller als sportief accessoire en monteert zoiets niet in de Astra GL. Maar in geen enkele Astra ontbreekt het display waarop tijd, datum en buitentemperatuur afleesbaar zijn. Verder vinden we ook altijd in hoogte verstelbare gordels achterin.
Onze Astra heeft met de 1,4-liter viercilinder de kleinste krachtbron waarmee dit model geleverd kan worden. Opel doet daarbij maar weinig pogingen het onderste uit de kan te halen. Dat is ook duidelijk merkbaar, want meer dan 60 paardekrachten ofwel 44 kilowatts weet te Astra niet mobiliseren. De trekkracht is echter wel redelijk: 103 Nm bij 2800 tpm. Daarmee is de Opel-machine meer van het type noeste doordouwer. De prestaties zijn daarmee in overeenstemming. De Astra haalt slechts 160 km/h en heeft voor de sprint van nul naar honderd 16,4 s nodig. In 'vier' klokten we 19,3 s voor de versnelling van 80-120. In 'vijf' liep dat op tot 27,8 tellen. Inhaalmanoeuvres kun je dus maar beter in het vierde verzet uitvoeren.
Stuurcomfort
Hoewel het om een auto aan de basis van het programma gaat, is hij standaard voorzien van stuurbekrachtiging. De bestuurder merkt niet al te zeer dat hem werk uit handen genomen wordt, al werkt de besturing licht en met weinig gevoel. Hij is echter niet vaag. De Astra veert soepel, zonder week te worden en helt in bochten onmiskenbaar over. Verrassend is dat het comfort in de Opel te wensen over laat wanneer hij over een traject met veel oneffenheden wordt gestuurd.
Petje af voor de pook, die vlot en soepel door de versnellingen gaat. Ondanks de rustige Opel-brom was het geluidsniveau niet super laag, met 69 dB bij constant 100 km/h en 72 dB bij 120.
Kleine basis-middenklassers zijn tegenwoordig niet meer karig uitgerust. Zo is naast de airbag voor de bestuurder, het info-paneel en de stuurbekrachtiging ook een in ongelijke delen neerklapbare achterbankzitting en -leuning standaard. Toch houdt het totaal-pakket niet over. Er zijn concurrenten die voor dit geld heel wat meer bieden.
Opel biedt de driedeurs Astra GL 1.4i aan voor zo'n 30 mille. De Astra is een kalme en comfortabele auto, zonder enige sportiviteit, aparte uitstraling of speelsheid. Voor dit geld zijn er echter ook talloze andere kleine middenklassers te koop die deze eigenschappen wel in meer of mindere mate beschikken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Alfa 145 of de Peugeot 306. Maar we kunnen ons voorstellen dat heel veel kopers toch maar liever op zeker gaan en kiezen voor de bewezen degelijkheid en waardevastheid van de Opel. Dat ze daardoor wel wat extra uitrusting en een schepje extra 'sjeu' in het rijleven missen, nemen ze maar voor lief.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra 1.4i GL |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.591 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.389 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 103 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.051 mm / 1.688 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.517 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 850 kg / 500 kg |
Banden | 175/70TR13Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,4 s (fabrieksopgave: 16,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |