Nissan Terrano & Pickup

Krachtig koppel

Nissan Terrano
AutoWeek 2002 week 16
AutoWeek 2002 week 16

Je leest het in AutoWeek 2002 week 16

Nissan is met vier modellen goed vertegenwoordigd is het 4WD-segment. Meest recente model is de X-Trail, grootste terreinbeul is de Patrol. Daar tussenin zitten de Terrano en de Pickup, die beide een nieuwe krachtbron kregen en een aantal cosmetische ingrepen ondergingen.

Autokopend Europa verlaat steeds vaker de gebaande paden. Dat wil zeggen: als het aankomt op autokeuze. Men wenst zich niet in een keurslijf te laten dwingen, waardoor de MPV en de SUV hoogtijdagen beleven. Nissan gaat aardig mee in de vaart der volkeren. Wat 4WD's betreft kan het merk zelfs bogen op een respectabele ervaring van iets meer dan vijftig jaar. De Terrano is trouwens nog niet zo oud. Hij verscheen in 1988 en werd in 1993 afgelost door de Terrano II. In 1996 kwam het model met de ronde koplampen en vanaf 2000 staat het huidige model in de showroom. Een kleine twee jaar later acht Nissan de tijd rijp voor een verdere verfijning van de auto en het modelgamma. Daarover verderop meer. In ieder geval is de versie met benzinemotor uit de prijslijst verdwenen. Daar was te weinig vraag naar. Negentig procent van de verkochte terreinauto's heeft een dieselmotor in het vooronder. Is de Terrano nog een auto die zich ook leent voor bewoonde gebieden, de Pickup is een echt utilitair voertuig. Hij is groot en robuust en zijn laadbak schuwt een flinke portie vracht niet. Evenmin is de trekhaak bang voor een fikse aanhanger; de vierwielaangedreven King Cab mag drie ton achter zich aanslepen. Hetzelfde aanhangergewicht geldt overigens ook voor de Terrano met drieliter dieselmotor. Niet voor een kleintje vervaard dus, dit koppel.

Goed compromis
We starten de kennismakingsronde in de korte Terrano met de drieliter diesel onder de kap. Bijna dezelfde motor als die van de grotere Patrol. Het is een direct ingespoten diesel (geen common rail) met een vermogen van 154 pk en, nog belangrijker, een koppel van 304 Nm bij 2000 toeren. In combinatie met een automatische transmissie is dat zelfs 343 Nm. Nissan belooft een topsnelheid van 170 km/h en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 13,3 seconden. Aanvaardbare waarden voor een auto die toch nog minimaal 1760 kg op de weegschaal zet. De eerste indrukken van het prestatieniveau zijn zonder meer goed. Eveneens opvallend is de geringe hoeveelheid geluid die de potente machine produceert. Heel even is er een licht kritisch gebied, ergens rond de 110 op de teller, maar daarna verdwijnt het genagel weer snel naar de achtergrond. Zelfs bij snelheden boven de 150 km/h is de nieuwe Terrano een aangenaam stille auto. Dat spreekt op de snelweg in zijn voordeel. In het nadeel op het asfalt is de starre achteras. Zeker in combinatie met de korte versie. Op oneffen wegdek wordt de carrosserie nogal onrustig. Het koetswerk begint als het ware wat te schommelen op de achteras, die op zijn beurt is bevestigd aan een separaat chassis. Dat heeft alles te maken met de terreincapaciteiten, die om een lange veerweg vragen. Nissan heeft naar een zo optimaal mogelijk compromis gezocht en is daar redelijk in geslaagd, vooral bij de 5-deurs Terrano. Die staat op een twintig centimeter langere wielbasis en heeft zodoende een iets rustiger weggedrag.

Thuis in het terrein
De tweede etappe leggen we af in een vijfdeurs Terrano. Compleet met fraai leer en hier en daar (nep)hout. Hij heeft dezelfde motor, maar dan gekoppeld aan een automatische transmissie met uitschakelbare overdrive. Zo'n automaat is in het terrein reuze handig. De ene pook gaat in 'L' en de andere in de eerste versnelling. Heuvel af is een kwestie van voeten van de pedalen, de compressie van de motor doet de rest. Heuvel op verlangt de automatische versie een kleine tikje op het gaspedaal. De handgeschakelde Terrano daarentegen nam de meest steile hellingen doodleuk met stationair toerental. Onvoorstelbaar! En als het echt kritiek wordt, zorgt het motormanagement ervoor dat het beresterke dieselaggregaat niet onder de duizend omwentelingen komt. Echt geweldig. Het is dan ook onder dergelijke omstandigheden dat de Terrano zijn werkelijke kwaliteiten kan bewijzen. Hij mag dan wat kleiner zijn dan de Patrol, klauteren doet 'ie minstens zo goed. Het off-road parcours had een paar gemene valkuilen, maar de Terrano liet zich er niet door vangen. Ook met de 'lange' pakten we een flink stuk asfaltweg en daar valt meteen op dat hij zich onder alle omstandigheden rustiger gedraagt. Duidelijk een beter uitgebalanceerde auto dan de driedeurs Terrano. De automatische transmissie past goed bij het motorkarakter. Zonder dat je het merkt schakelt hij over, daarbij optimaal gebruik makend van het beschikbare koppel. In combinatie met het geringe motorgeluid en de fijne stoelen heb je een lekkere reis- en terreinauto aan de vijfdeurs Terrano.

Bladveren niet optimaal
Tijd voor de Pickup. We hadden de beschikking over een Double Cab, die op de achterbank ruim plaats biedt aan drie passagiers. Het interieur oogt allesbehalve Spartaans. Witte wijzerplaten, automatische airconditioning en een vierspaaks stuur zorgen voor een prettige sfeer. Het is duidelijk: dit is de Navara, de meest luxueuze versie. Vreemd genoeg heeft de Pickup niet dezelfde motor als de Terrano. Modelvarianten zijn er genoeg, maar er is slechts keuze uit één krachtbron: een 2,5-liter met een vermogen van 133 pk en een koppel van 304 Nm bij 2000 toeren. Sterke jongen, maar op het asfalt kan hij geen partij bieden aan de drieliter. In het terrein echter wel. Met hetzelfde speelse gemak bestijgt de Pickup hellingen waar een normale sterveling lopend amper omhoog komt. En als het moet zelfs met stationair draaiende motor. Kijk, daar kun je wat mee. Bezitters van forse paardentrailers zijn goed bediend met de Pickup, die in zijn laadbak een paar balen hooi of stro kan herbergen. Voor hen die wel de looks van een 4WD willen, maar nooit verder komen dan een stoffig bospad heeft Nissan de tweewielaangedreven 4-Look in het programma opgenomen. Uiterlijk nauwelijks te onderscheiden van de 'echte', maar wel een flink stuk goedkoper. Hoe de Pickup het op gewone wegen doet? Ongeveer net als de Terrano, alleen door de bladveren op de achteras (meer dan een ton laadvermogen) heeft 'ie meer moeite met gaten en hobbels. Het motorgeluid is, net als in de Terrano, prima geïsoleerd. Al met al een krachtig koppel, de Terrano en de Pickup. Waarbij we aanmerken dat de vijfdeurs Terrano 3.0 DI Turbo met automatische transmissie de meest harmonische van het stel is. Een echte allrounder en eigenlijk best een alternatief voor een SUV uit het duurdere marktsegment. Wanneer de vernieuwde Terrano leverbaar wordt, kon de importeur helaas nog niet zeggen. De nieuwe Pickup zal vanaf mei in de showroom staan.