Nissan Primera 2.0 TD GX (1998)

Agrarische gevoelens

Nissan Primera 2.0 TD GX
Naast de bekende benzineversies is er van Nissans middenklasser Primera ook een uitvoering met een turbodiesel. Een variant die tot nu toe niet aan een test was onderworpen. Tijd dus om eens uit te zoeken of deze Primera bevalt.

De jongste editie van de Primera kun je met de beste wil van de wereld geen opvallende auto noemen. Je moet beslist een keer extra kijken om te zien of het een eerste of tweede generatie is. Echt lelijk kun je de Primera niet noemen, maar hij mist wel visuele aantrekkingskracht. Deze dieselversie maakt gebruik van een bekende krachtbron. We troffen hem ook al aan in de vorige Primera, maar voor deze gelegenheid is hij voorzien van een turbo. Daarmee behoudt hij de aansluiting met de concurrentie. De Nissan-diesel heeft een inhoud van exact 1974 cc en is gespeend van alle moderne trucs. Het is gewoon een recht-toe-recht-aan machine met twee kleppen per cilinder die worden bediend door een enkele nokkenas. De jongste trend van directe inspuiting is helemaal aan hem voorbij gegaan. Ook ontbreekt het de turbo aan de ondersteuning van een inlaatluchtkoeler. Desondanks schopt de turbodiesel het nog tot 90 paardekrachten, maar het maximum koppel van 177 Nm bij een vrij hoge 2400 toeren maakt het gemis van zo'n koeler duidelijk. Vrijwel alle concurrenten leveren meer koppel bij een lager toerental. Bij 2000 toeren voel je al sporen van trekkracht, maar pas vanaf 3000 wil de Primera echt vooruit.
Na een korte voorgloeiperiode komt de Nissan-diesel flink ratelend tot leven. Je hoort hem niet alleen goed, maar je voelt hem ook duidelijk. Het stuur trilt een beetje, je stoel vibreert duidelijk en in de pook (die zwaar schakelt) zit een venijnige trilling. Dat kan tegenwoordig stukken beter. Ook de geluidsproductie is niet meer zoals het hoort. De waarden op de decibelmeter zijn nog wel netjes, maar het geluid klinkt onaangenaam in de oren. Onder alle omstandigheden bromt de Nissan zwaar en dat draagt niet bij aan het comfortgevoel. Merkwaardig genoeg wordt deze Nissan pas prettig in de omgang als je erg hard rijdt. Tijdens een snelle rit op de Duitse autobahn met kruissnelheden rond de 160 km/h constateerden we een aange-name mix van geluiden, maar onder Nederlandse omstandigheden valt dat tegen.
Een echte vlotterik is de Primera turbodiesel niet. Het sprintje naar de 100 neemt bijna 14 tellen in beslag en bij de tussensprintjes mist de Primera de overtuigende duw in de rug. Zijn topsnelheid van 174 km/h kan er best mee door. Wie er een rustige rijstijl op na houdt, kan met de Primera ruim 15 km ver komen op een liter diesel. Echt fors doorstampen laat het verbruik omhoog schieten naar 1:10. Het gemiddelde testverbruik van 1:14,8 kunnen we gewoon heel netjes noemen.
Flink punten scoren doet de Primera met zijn verfijnde onderstel. Met de opvallend directe besturing laat de Nissan zich vrijwel neutraal door bochten sleuren. Als de grenzen in zicht komen, schuift de neus heel voorzichtig een klein beetje naar de buitenkant van de bocht ten teken dat het niet veel harder meer moet gaan. Bij gas los in een rappe bocht doet de achterkant een niet verontrustend stapje opzij, maar zet niet door. Het remsysteem sluit naadloos aan bij de hoge kwalificatie voor het onderstel. Dat alles maakt de Primera tot een fijne rij-auto.

Prettige rijpositie
De stevige stoelen geven op zich een goede steun, al missen we wel een instelbare lendesteun. De diverse verstelmogelijkheden van stuur en stoel maken het mogelijk een prettige rijpositie te kiezen waarbij het weinig opvallend gelijnde dashboard goed te overzien is. Bewegingsvrijheid is er voorin genoeg, al valt wel op dat de hoofdsteunen aan de lage kant zijn. Achterin zit je met je hoofd tegen het dak, maar er is genoeg beenruimte voorhanden. De hoofdsteunen op de in delen neerklapbare achterbank zijn van een lachwekkend klein formaat. De kofferbak slikt probleemloos een flinke hoeveelheid bagage en is goed bereikbaar via de vijfde deur.
De GX-versie van de Primera geeft je geen riant gevoel; je moet handmatig de ramen open slingeren en de spiegels instellen. Wel heeft de auto standaard twee airbags en een (matig te regelen) airco. Voor zo'n 45.000 gulden zouden we toch een andere diesel kopen. Deze Primera is als dieselauto duidelijk niet meer van deze tijd. En als het dan toch een Primera moet worden? Neem dan liever een versie op autogas.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera 2.0 TD GX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.554

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.974 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 177 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.430 mm / 1.715 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.270 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 500 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 174 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,5 s / 16,4 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km