Nissan Primera 2.0 GT (1997)

autoreview

Nissan Primera 2.0 GT (1997)

Signalement

UitvoeringPrimera 2.0 GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze Primera in maart 2003 gekocht bij een Honda dealer in Purmerend. Ik was op zoek naar een ruime gezinsauto met goede prestaties maar die ook net even iets aparter was dan de gemiddelde grijze Mondeo/Vectra. De 2.0 motor valt standaard al niet tegen. 8.8 sec van 0 naar 100 en een top van 218! Op teller is 235 haalbaar. Hiernaast is het verbruik erg netjes te noemen. Ik haal een gemiddeld verbruik van 1 op 12 met gecombineerd stads en snelweg gebruik.
Het onderstel van de GT uitvoering is erg goed te noemen. Het rijdt erg strak zonder hinderlijke trillingen door te geven. Hiernaast blijft het op de snelweg zelfs op snelheid goede feedback doorgeven. Door de speciale achterophanging blijft de GT mooi neutraal in snelle bochten. Het interieur was bij mij voorzien van een houtinleg welke een mooie uitstraling gaf. De deels lederen bekleding is nog prima in orde. Het design van de middengedeelte van de stoel is even wennen. De standaard boardcomputer geeft alle informatie die je nodig hebt, gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, buiten temperatuur en de tijd.
De auto is ondertussen aardig aangepast. Het onderstel is verder afgesteld met gele Koni’s, stuggere dempers en eibach veren. Mijn waardering van het comfort is dan ook op mijn afstelling ingevuld, kortom, lekker stug. Hiernaast zijn er aan de inlaat en uitlaat modificaties uitgevoerd. Bij het vervangen van de koppeling is er een lichter vliegwiel geplaatst van het merk fidanza, hierdoor trekt de Primera nog iets sneller op. Het vermogen lag zonder de montage van het vliegwiel al op 172.3 pk gemeten aan de krukas op een Dynobank.

De lichtopbrengst van de originele H1 lampen vielen me s avonds toch wel tegen. Na diverse ’Xenon Look en philips blue vision’ H1 lampjes geprobeert te hebben, ben ik overgestapt naar een H1 Xenon conversie kit in de kleur 6000 Kelvin. Het inbouwen van deze set is door een leek nog best te doen, het eindresultaat vond ik verbluffend. S avonds en overdag is alles zeer goed zichtbaar. alle reflecterende wegbewijzeringen zijn goed zichtbaar, alsmede de bermen. Echt een aanrader. Het iets lager afstellen van de lampen tegen verblinding van tegenliggers is voor de dealer een kleine moeite.

Update:De teller geeft nu 172000 km aan.
De vooruit is door de dealer vervangen tengevolge van een barst/scheur als gevolg van steenslag. Het bonkende probleem van nu de linker draagarm dient zich aan. Deze zal ik binnenkort eens gaan vervangen. Er hebben er zich geen problemen voorgedaan

update:24-12-2006

Inmiddels 180000 km op de teller. Binnenkort is het tijd voor een nieuwe apk en ik laat gelijk een grote beurt uitvoeren. Het bonkende probleem van mijn linker draagarm heeft zich vreemd genoeg vanzelf opgelost. Wellicht zorgt de kou voor wat minder speling in de rubbers. Door de achterpoiler komt er af en toe wat water in de achterklep. Het afdichtrubber heeft nu na bijna 10 jaar dienst wat speling gekregen. Ik zal dit aan de dealer melden. Verder hebben er zich geen problemen voorgedaan.

Update:14-1-2007
Afgelopen week voor een grote beurt en APK bij de dealer geweest. Er was wat oppervlakkige corrosie op een remleiding. Dit is eraf geschraapt en met tectiel behandeld. Verder het gebruikelijk onderhoud en verversen van de olie. kosten 247 euro. Verder geen bijzonderheden. De dealer verwacht de auto bij 194Dkm terug.

Update: 28-8-2007
Voor de zomervakantie en de hierbij horende rit naar zuid frankrijk even naar de dealer geweest voor het verversen van de olie en het olie filter. Er ging weer 5w40 full syntheet welke ik al 3 olie verversingen met veel plezier gebruik. ik heb thuis zelf even de bougies vervangen, ik als leek ben er net 10 minuten mee bezig en bespaar zo weer wat extra kosten.

Begin augustus met een volbeladen Primera met een mooie niet in nederland getolereerde snelheid naar Zuid Frankrijk vertrokken. We hebben daar rond de 3500km afgelegd, zonder problemen, wat me weer erg tevreden stelde. Om het benzine verbruik iets te temperen heb ik voor vertrek de originele wielen gemonteerd met Pirelli 6000 erop. Het loopvlak is smaller 215 tegen 195 waardoor het verbruik lager is. Het benzine verbruik kwam na berekenen van de kosten rond de 1 op 14 uit. Enkele dagen na thuiskomst even olie gepeild. Er was net iets minder dan een halve peilstok gebruikt. Begrijpelijk gezien de zware belasting, langdurig hoge snelheden en ritten in de bergen.

Inmiddels staat de km stand richting de 197000km en hoewel ik het idee heb dat de auto me met veel pleizer naar de 300000km zal brengen begin ik met een schuin oog te kijken naar een opvolger voor mijn GT. Een mooie Primera elegance plus of sport plus zal hierbij verleiding genoeg zijn.

PROBLEMEN

Toen ik de Primera een aantal maanden in mn bezit had is de voorpijp van de uitlaat onder garantie vervangen. Deze was lek. Bij km stand 91Dkm

Sommige Primera’s hebben last van bonkende geluiden aan het onderstel. Dit duidt op speling in de bovenste draagarmen. Deze zijn bij mijn Primera vervangen. Links bij km stand 94Dkm, rechts bij 138Dkm. Deze draagarmen zijn bij internetaanbieders voor rond de 70 euro te koop. Bij de dealer gaan ze rond de 220 Euro. Montage is gemakkelijk door een willekeurig garagebedrijf te doen.

Hiernaast is de kachelweerstand kapot gegaan. Op dat moment doen alleen stand 1 en 4 het van de blower. dit was rond de 130Dkm en is vervangen bij de dealer. Dit was 60 euro.

Verder heeft de Primera netjes zijn beurtjes gehad bij de dealer. Remblokken en schijven zijn vervangen bij 158Dkm en de uitlaat wordt binnenkort vervangen door een roestvrij stalen exemplaar vanaf het reeds roestvrij stalen spruitstuk.
De schokdempers zijn bij 160dkm vervangen door Gele koni schokdempers. Deze hebben de wegligging in samenwerking de eibach verlaging op een nog hoger plan getild.

Update 14-1-2007: Bij 180Dkm is corrosie behandeld aan de remleidingen.

Update 28-8-2007: Bij de raamlijsten voor begint wat corrosie te onstaan. Dit lijkt te ontstaan door het veelvuldig gebruik van de ramen waardoor de lak bij de raamgeleiders beschadigd is geraakt. Ik heb de lak onder de raamgeleider bijgetipt en hoop dat het verder hierbij blijft.

Update 4-9-2007: Kort na mijn vorige update heeft de koppaking bij km stand 197134 de geest gegeven. Gelukkig betrof het alleen de pakking en is het blok intern niet beschadigd. Toch een tegenvaller maar mischien te verwachten gezien de kilometerstand. De auto is inmiddels weggebracht voor reparatie.

update 20-11-2007: De Primera GT heeft een nieuwe koppaking gekregen, hierna heb ik probleemloos 2500km erbij gereden. Aangezien ik toch al plannen had om een verser exemplaar te kopen heb ik mn GT verkocht en een nieuwe ’tweedehands’ Primera gekocht, een P11-144 elegance plus. Ik zal een nieuwe revieuw aanmaken om daar de bevindingen van mn nieuwe auto vast te gaan leggen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens