Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Primera

Nissan Primera 2.0 SLX (1995)

Verborgen kwaliteiten

1
Nissan Primera 2.0 SLX (1995)
  • Autotest
19 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als een van de eerste auto's met het gladde jaren '90-gezicht valt de Nissan Primera in het huidige verkeer nauwelijks meer op. Toch bezit hij grote kwaliteiten, die hij als 2.0 SLX in deze test graag bewijst.

Kort nadat Opel met zijn Vectra de trend had gezet voor een generatie middenklassers met een fraai gestroomlijnd, maar weinig uitgesproken silhouet had Nissan de twijfelachtige eer om met de Primera een van de eerste navolgers te zijn. Die gelijkenis heeft hem niet echt goed gedaan. Want hoewel zijn rij-eigenschappen door de kenners hogelijk werden gewaardeerd, heeft hij altijd het imago van de brave gebruiksauto met zich meegedragen.
Daar is op zichzelf niets mis mee, maar de Primera verdient gewoon meer. Niet alleen beschikt hij als vanouds over flink wat binnen- en bagageruimte en biedt hij met zijn veelvuldig verstelbare stoel een prima rijpositie, maar bovendien is Nissans middenklasser tegenwoordig meer dan gemiddeld voorzien van accessoires. In de geteste SLX-versie komt dat tot uiting in de aanwezigheid van een airbag aan de bestuurderskant en zowaar een airconditioning. Vooral dat laatste kom je in deze regionen hoogst zelden tegen; volgens Nissan zou de klimaatregeling niet alleen bijdragen aan het comfort, maar ook aan de rijveiligheid.
Voor liefhebbers van autorijden is het allersterkste punt van het Primera-concept echter nog steeds het weggedrag. Zeker
in de tweeliterversie kan het uitstekend uitgebalanceerde onderstel zich volop manifesteren en als je een beetje haast hebt, sta je steeds weer versteld van de onaangedane manier waarop de Primera aan veeleisende opdrachten voldoet. In lange bochten blijft hij tot op hoge snelheid netjes de opgelegde koers volgen, waarbij een beetje gas minderen zorgt voor een zacht inzettend, bochtverkortend overstuur.
In die situatie kan je bijna alles met de Primera uithalen. Nog een tipje minder gas brengt de neus zachtjes naar binnen en met wat meer gas erop maakt de Primera zijn bochtstraal geleidelijk groter tot het kenmerkende onderstuur van de voorwielaandrijver gaat domineren. Wanneer de overmoedige bestuurder een bocht eens veel te hard inzet, zorgt die geleidelijke overgang in omgekeerde volgorde voor een ruime correctiemarge. Rustig van het gas af is dan vrijwel altijd voldoende om de vaart er uit te halen en de afstand tot de vangrail geruststellend te vergroten.

Heerlijke motor
De soepele tweelitermotor bewijst onder zulke omstandigheden zijn waarde: hij komt niet gauw vermogen tekort en daardoor laat de Primera zich over een breed gebied gezagsgetrouw commanderen. In de testwagen van de nieuwe generatie zat trouwens een uitmuntende machine, want de acceleratie- en topsnelheidsmetingen kwamen flink wat hoger uit dan de cijfers die de fabriek opgeeft. Waarmee dit 'gewone' model dicht in de buurt komt van de maar liefst 20 mille duurdere Primera GT. Even het geheugen opfrissen met onze meetcijfers: 0-100 in 9,3 seconden en een top van 215 km/h. Best aardig, maar naast de 9,5 s en 208 km/h van deze SLX niet spectaculair beter.
Het is dus terecht dat we niet bijster onder de indruk zijn van de sportieve eigenschappen van de GT. Misschien hadden we toen een minder geslaagd exemplaar getroffen, maar zelfs als we uitgaan van de flatteuzere, 'offici‰le' cijfers is het maar de vraag of we voor een seconde acceleratie, een snelheidsverschil van 15 km/h en een wat flitsender uiterlijk 20.000 gulden zouden willen neertellen. Want beoordeeld op het totaal van zijn eigenschappen is de standaard-Primera een heel veelzijdige auto die zich net zo makkelijk leent voor een ontspannen vakantiereis met de hele familie als voor een pittige solorit in rally-stijl.
Het enige wat ondanks de facelift nog steeds niet imponeert, is het weinig opwindende uiterlijk. Het lijkt wel of Nissan er bang voor is om het koperspubliek op welke manier ook te choqueren: dat zie je ook aan de nieuwe Maxima, die ook al zo uiterst voorzichtig werd gewijzigd en daardoor minder indruk maakt dan hij op grond van zijn kwaliteiten verdient. En dat is geen toeval, want ook de nieuwe Almera getuigt wederom van weinig uiterlijke vernieuwingsdrift.
Dat dreigt helaas een beetje het image van Nissan te worden: uitstekende auto's, maar door de bank genomen nogal grijze-muizig en saai of op zijn best weinig opvallend.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera 2.0 SLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.509

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.400 mm / 1.700 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.190 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.350 kg / 550 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Primera
Nissan Nissan Primera

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Primera specificaties
  • Nissan Primera occasions
  • Nissan Primera video's
Advies en informatie
  • Nissan Primera tests
  • Nissan Primera gebruikersreviews
  • Nissan Primera index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 SE (1999)

    Nissan Primera 2.0 SE (1999)

    • 7 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 1.8 Luxury Plus (2000)

    Nissan Primera 1.8 Luxury Plus (2000)

    • 13 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera Estate 1.8 Acenta (2005)

    Nissan Primera Estate 1.8 Acenta (2005)

    3
    • 7 november 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 1.8 Sport Plus (2000)

    Nissan Primera 1.8 Sport Plus (2000)

    5
    • 4 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 GX (1998)

    Nissan Primera 2.0 GX (1998)

    • 23 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 SLX (1998)

    Nissan Primera 2.0 SLX (1998)

    • 6 november 2014
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera Estate 2.0 Tekna (2002)

    Nissan Primera Estate 2.0 Tekna (2002)

    1
    • 16 juli 2014
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Primera – Infiniti G20

    De Tweeling: Nissan Primera – Infiniti...

    27
    • 9 juni 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Nissan Primera (P11)

    Facelift Friday: Nissan Primera (P11)

    32
    • 5 mei 2017
  • Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000 / 554.742 km)

    Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000...

    101
    • 14 maart 2016
  • PREMIUM
    Nissan Primera

    Nissan Primera

    • 29 februari 2016
  • PREMIUM
    Peugeot 407 - Nissan Primera

    Peugeot 407 - Nissan Primera

    • 10 november 2014
  • Klokje Rond - Nissan Primera Estate

    Klokje Rond - Nissan Primera Estate

    64
    • 9 december 2012
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden