Nissan Primera 2.0 Acenta CVT-M6 (2002)

In de lift

Nissan Primera 2.0 Acenta CVT-M6
De Primera was de eerste Nissan die liet zien welke weg de Japanners qua styling insloegen. Maar er komt meer bij kijken dan een opvallend uiterlijk en een luchtig interieur om te slagen in de middenklasse. Kan de Primera 't aan?

De bakens zijn verzet en de nieuwe Primera maakt de tongen los. Want of je nu wél of niet gecharmeerd bent van zijn uiterlijk en of je wél of niet kunt leven met zijn innerlijk, hij geeft genoeg stof tot gesprek.
Onze testauto was uitgerust met een 2-liter benzinemotor met automaat. Die motorvariant is in de Primera beschikbaar met de Hypertronic CVT-M6, de traploze transmissie die we al kennen uit de vorige Primera en die met de hand te schakelen is.
De Primera is ten op zichte van zijn voorganger een maatje gegroeid: de wielbasis nam 8 cm toe (2,68 m), lengte 5 cm (4,57 m) en de breedte bijna een halve decimeter (1,76 m). Bovendien is hij bijna 7 cm hoger (1.48 m) dan het vorige model. Die centimeters zijn in het interieur trouwens ook duidelijk terug te vinden. Maar al steekt de kruin van de Primera boven veel auto's uit, de Nissan-stoelen staan hoger en z'n aflopende daklijn 'knijpt' de hoofdruimte voor de achterpassagiers weer 'af'. De inhoud van de bagageruimte is gemiddeld, maar hij is goed gevormd, zodat er veel koffers mee kunnen.
Je zit prima, met genoeg zijdelingse steun en een goede instelbaarheid van bestuurdersstoel én stuur (hoogte en diepte). Minpuntje is dat er geen aflegruimte is. Je zonnebril kan je kwijt boven het linker zijruitje, op de plaats waar normaal de handgreep zit, maar verder is er behalve portiervakken niets.
De Nissan geeft met zijn lichte bekleding een vrolijke indruk. De ontwerpers hebben zich een beetje kunnen uitleven. Het dashboard heeft een fraaie vorm, maar het nadeel is dat er bij lage zon nogal wat reflectie is. De opstelling van de instrumenten in het midden is niet ideaal, maar wie de Primera kiest, zal er wel aan wennen. Gelukkig staan de ronde meters naar de bestuurder toe gericht en zijn ze goed afleesbaar.
Apart in de Primera is de zogenaamde computertafel in de middenconsole, met daarboven een beeldscherm, dat door Nissan N-Form wordt genoemd. Je kunt er de audio, airco, navigatiesysteem en de boordcomputer op bedienen, al is die bediening wat te gecompliceerd. Verder ligt het paneel te plat – je moet er echt op kijken – en, foutje Nissan, het beeldscherm dimt niet automatisch in het donker (of bij het inschakelen van de verlichting). Het navigatiesysteem maakt trouwens samen met ESP, ICC (Intelligent Cruise Control met 'volgen-op-afstand') en Xenon-koplampen deel uit van het Pluspakket, waarvoor Nissan € 4035 rekent. Het Plug & Go-integratiesysteem in de console voor een mobieltje kost trouwens € 285. Niet te duur voor dit handige systeem, dat in verbinding staat met de audio en het beeldscherm.

Achteruitrijcamera
Een echte 'gimmick' is de achteruitrijcamera, die werkt met een klein cameraatje boven de kentekenplaat en automatisch laat zien wat er achter de auto is als je hem in z'n achteruit schakelt. Zoiets heb je in de Primera in ieder geval nodig, want 't uitzicht naar achteren en schuin achter/opzij is allerbelabberdst. Het inparkeren is dus aardig opgelost, maar het voorrang geven aan fietsers als je rechtsom slaat, zal altijd een kwestie van geduld zijn. Je hebt zo'n grote dode hoek, dat je jezelf even de tijd moet gunnen om zeker te zijn of er geen tweewieler naast je zit. Verder is er een uitgebreide veiligheidsuitrusting met airbags opzij en voorzieningen voor de derde achterpassagier. Al met al heeft de Primera als Acenta een prima uitrusting. Inclusief regensensor, wis/was-installatie en automatische airco.
Onder de kap ligt een tweeliter viercilinder van 140 pk. Met zijn CVT-transmissie is de Primera knap levendig; hij sprint in 10,5 seconden naar 100 km/h. Ook bij de tussen-acceleraties noteerden we best snelle tijden. Nadeel daarbij is dat hij niet superstil is, ook op kruissnelheden. Het met de hand schakelen van de transmissie levert in het dagelijks gebruik geen extra rijplezier op, maar is alleen handig in de bergen. Een echt minpuntje is de brom van de motor/bakcombinatie die het interieur binnendringt en die behoorlijk storend werkt. De besturing werkt exact en snel. Je stuurt in en je hoeft niet meer 'bij te rommelen'. Qua wegligging heeft Nissan intussen wel bewezen te weten hoe goed je die kunt maken. Nissan bracht de eerste generatie Primera met zijn multilink wielophanging wat dat betreft op een hoog niveau. Hij heeft geen last van onderstuur en het lijkt of de Primera in 't grensgebied zelfs héél even een beetje de neiging krijgt tot overstuur.
Als je van een nieuw en wat gewaagd ontwerp houdt en de brom van de aandrijflijn niet storend vindt, dan heb je aan de Primera een goede auto. Nissan zit duidelijk in de lift.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera 2.0 Acenta
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.375

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.567 mm / 1.760 mm / 1.482 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.344 kg
Laadvermogen 566 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/60HR16Prijzen
Topsnelheid 209 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.