Nissan Primera 1.6 GX (1997)

Nieuwe ronde

Nissan Primera 1.6 GX
Bijna zeven jaar na de eerste generatie betreedt Nissan de arena met een tweede Primera. Het Japanse merk verwacht veel van de nieuweling. In deze test zoeken we uit of de Primera kansen heeft in de middenklasse.

Met de eerste Primera bracht Nissan een veel modernere opvol ger van de bedaagde Bluebird op de markt. Aanvankelijk ver kocht de Primera goed, maar al vrij snel kreeg hij last van veel nieuwe concurrenten die ook goed in de smaak vielen bij het autokopend publiek. Met de tweede generatie wil Nissan de verkopen wat optrekken, maar ook nu is de concurrentie weer zeer hevig. Auto's als de Renault Laguna, Peugeot 406, Ford Mondeo, Fiat Marea, Rover 600 en de nieuwe Volkswagen Passat zullen het hem niet gemakkelijk maken. In ons land zal de Primera de meeste tegenstand ondervinden van de Opel Vectra, de onbetwiste topper als we naar de verkoopcijfers kijken. Hoewel deze Primera een volledig nieuwe koetswerk heeft, is de gelijkenis met zijn voorganger zonneklaar. Nissan is duidelijk op safe gegaan. Tijdens de test keek dan ook haast niemand op of om naar de Primera; een enkele rijder van het vorige model zag er iets aan.
Voorin biedt de Primera een goed ruimte-aanbod. Lieden met een normaal postuur komen nergens in de knel te zitten. Ook ach terin is er voldoende plaats. Tussen de rugleuning van de voorstoel en de knieën van de 1,80 meter metende achterpassa gier is een decimeter ruimte. De hoofdruimte is niet overda dig, want je hoofd raakt het dak. Voor de vakantiebagage is voldoende plaats in deze middenklasser. De Primera biedt een goed bruikbare ruimte. De scharnieren vallen netjes buiten de kofferbak. Er kan natuurlijk nog meer mee als je de achterbank in ongelijke delen neerklapt.
Als bestuurder heb je het duidelijk naar je zin in de Primera. De combinatie van hoogteverstelling voor het stuurwiel en een stoel met hoogte- en hellingsverstelling staat garant voor een optimale zit. De zetels zijn licht gevormd en bieden ook op de lange duur een goed comfort. Opvallend zijn de veel te lage hoofdsteunen op de voorstoelen en de miniatuurexemplaren op de achterbank. Hadden we niet verwacht in een nieuwe auto.

Grijs

Stap in de Primera en de grijzigheid straalt je tegemoet. De ontwerpers hebben wel wat lichte kleuraccenten aangebracht in de stoffen bekleding, maar de indruk van grijs blijft over heersen. Er is genoeg ruimte voor allerhande klein grut. Als bestuurder kijk je uit op een instrumentenpaneel zonder ver rassingen. Het is gemakkelijk te bedienen en goed te overzien. Wie geregeld wat wild schakelt, komt onbedoeld in aanraking met de bedieningsknoppen van recirculatie en airco en veran dert de instelling daarvan. Overigens is het controlelampje in de aircoschakelaar overdag niet te zien. Standaard is de auto voorzien van een airbag in het stuur. Behalve de goedkopere LX zijn alle Primera's van fabriekswege uitgerust met airco. Het is een simpele handbediende installatie die we geregeld uit schakelden omdat we niet het gewenste klimaat konden verwezen lijken. Verder vinden we centrale vergrendeling, in delen neerklapbare achterbank, twee airbags, gordelspanners, getint glas, uitgebreide verstelmogelijkheden voor stuur en stoel, een toerenteller en hoofdsteunen op de achterbank.
De lichtste motor voor de Primera is een 1,6-liter zestien klepper van 100 pk. Het koppel had wel wat hoger gemogen, want de trekkracht onderin valt wat tegen. Verder is er in het vierde en vijfde verzet nog maar erg weinig fut, zodat er bij het inhalen wel eens teruggeschakeld moet worden. De geluids produktie is redelijk en het verbruik is voor een auto in deze klasse met 1:12,6 mooi zuinig. De vijfbak van de Primera schakelt prima en ook de koppeling laat zich licht en precies bedienen. Remmen doet hij probleemloos.
Moderne middenklassers worden tegenwoordig van prachtige wielophangingen voorzien. Nissan voorziet de Primera voor én achter van een fraaie multilink-constructie. Daarmee gaat hij zelfverzekerd de hoek om, waarbij als het echt hard gaat een licht onderstuur de kop opsteekt. De Nissan reageert licht op plotseling gas loslaten in een rappe bocht, maar verder is het een goede rij-auto. De wat directe besturing van de Primera voldoet goed. Het prim(er)a onderstel is harmonisch afgestemd, maar wel wat stug.
Kortom: Nissan brengt met de Primera een auto die de concur rentie in dit segment prima aan kan.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera 1.6 GX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.285

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 73 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 136 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.430 mm / 1.715 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 500 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,8 s / 18,4 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 165 g/km