Test: Nissan Navara Double Cab XL (2018)
Geen half werk
De Hollandse handelsgeest wint het toch altijd weer van een fiscale maatregel. Kijk maar naar de Nederlandse Nissan-importeur, die de Navara Double Cab laat ombouwen tot een bpm-vrije bedrijfswagen. En dat is geen half werk, zo blijkt.
Bij Nissan hebben ze een slim plan gesmeed voor klanten die wél in een vijfpersoons Navara willen rijden, maar niet de fiscale voordelen willen mislopen die gelden voor auto’s met een grijs kenteken. In dit geval: een lagere motorrijtuigenbelasting en een bpm-besparing van 10 tot 14 mille. Het probleem van de Navara met dubbele cabine is echter dat zijn laadbak niet tweemaal zo lang is als de dubbele cabine zelf. Dat is wel een vereiste van de fiscus voor een bpm-vrijstelling. Geen probleem voor ombouwspecialist Veth Automotive: het zaagt de gloednieuwe Navara pal achter de cabine finaal doormidden, zodat er ruimte ontstaat om het chassis met 34 centimeter te verlengen. De laadbak wordt met eenzelfde marge uitgerekt, waarna een vijfzits pick-up ontstaat die de wetgever professioneel pootje haakt. Tevens wordt nog even het dak van de Nissan opengezaagd en boven de achterbank zeven centimeter verhoogd, zodat ook hier aan de fiscale eisen wordt voldaan. Opeens begrijpen we waarom het ombouwbedrijf ons de aanblik van die machteloze, geamputeerde pick-ups heeft willen besparen. Geen fraai plaatje, in tegenstelling tot het eindproduct.
LUCHTVERING
Wie niet met een open laadbak wil rondrijden, kan bij dezelfde carrosseriebouwer terecht voor een zogenaamde container, die van de Navara optisch haast een SUV maakt. Een simpel huifje? Dat zou te gemakkelijk zijn. De fiscus roert ook hier in de pap en wil een separate, afsluitbare bak zien, die in zijn geheel per heftruck moet kunnen worden geplaatst en verwijderd. Het geheel moet zelfs een eigen binnenklep hebben, die daarom aldoor apart moet worden geopend wanneer de eigen klep van de Navara al is neergelaten! Geen goedkope grapjes allemaal, want de verlenging van de auto komt op € 6.000, terwijl de container € 3.800 kost (exclusief btw en bpm).
De Navara Double Cab zelf heeft een vanafprijs van € 28.135 (160 pk in Visia-uitvoering), maar de hier getoonde versie – het topmodel Tekna met de 190 pk sterke motor en automatische transmissie – komt op € 36.560. Zijn we er dan? Nee, want er is nog een bijzonder accessoire gemonteerd: luchtvering van VB-Airsuspension op de achteras, ter waarde van € 3.000. Een prachtig systeem, dat onder meer automatische niveauregeling bevat, alsmede een knielfunctie voor gemakkelijker inladen en instappen.
ONTSPANNEN CRUISEN
In de praktijk ontpopt de Navara Double Cab XL, zoals hij na de ombouw officieel heet, zich in de eerste plaats als een zeer comfortabele reisgenoot. Met uitzicht op de enorme motorkap, hoog gezeten op de uitstekende stoelen, bekruipt je een gevoel van onoverwinnelijkheid. Dat laatste hoef je niet in de prestaties te zoeken, het koppel van 450 Nm ten spijt. Tussensprints verlopen vlot genoeg, maar we moeten niet vergeten dat de Navara een kleine twee ton weegt. En daar heeft de 2,3-liter Renaultbiturbodiesel, geleend uit de Master-bestelauto, hoe dan ook een hele hijs aan. Nee, het is ontspannen cruisen wat de klok slaat, iets waarbij de zeventraps automaat goed aansluit. Het is geen perfecte bak; bij opeens flink gas geven, is hij soms wat besluiteloos. Niettemin een aanrader, want deze transmissie (meerprijs € 1.500) past bij het ontspannen karakter van de auto. Dat geldt nog meer voor het veercomfort.
Nissan is bij de actuele Navara-generatie afgestapt van de starre as op de Double Cab en monteert nu een fraaie multilink-constructie. Samen met de luchtvering levert dat niet alleen een bijzonder prettig veergedrag op, maar ook een – zeker voor dit soort auto’s – uitstekende stabiliteit. Er is gewoon geen loodzware, moeilijk te lokaliseren as die zichzelf over hobbels en drempels kwakt, maar een stel voelbaar goed afgeveerde wielen, die beheerst over obstakels worden geleid. Een verademing voor wie met traditionele pick-ups bekend is. Een compliment verdient de nieuwe aandrijflijn, die in niets laat merken dat er een aanpassing heeft plaatsgevonden. De boel draait als normaal. De Nissan-fabrieksgarantie van vijf jaar blijft ook van kracht.
SPELONK
Een aspect waarbij we wel vraagtekens stellen, is de alledaagse, praktische bruikbaarheid van de auto zoals die nu is. Een tot 5,6 meter verlengde pick-up vergt een bovengemiddelde stuurkunst als je hem bij de supermarkt in een parkeervakje moet wurmen, waar hij soms niet eens in past. Met een wielbasis van net geen 3,5 meter is er sowieso behoorlijk wat ruimte nodig voor het manoeuvreren. Het zicht naar achteren is daarbij bar slecht, omdat er zich vuil ophoopt in de spelonk tussen de ruiten van de cabine en de container, die op zijn beurt achteraan geen wisser of verwarming heeft. Een camera is onmisbaar en zou je permanent aan willen hebben - als achteruitkijkspiegel.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Zeker voor een pick-up, van nature een noeste werker, is de Navara in de gereden uitvoering met luchtvering een aangename reisgenoot. De ombouw is zeer fraai uitgevoerd. Kopers moeten zich wel realiseren dat tegenover het bpmvoordeel een verminderde handelbaarheid staat; als XL is de Navara enorm. Vijf personen vinden er een ruime zitplaats, maar plek voor bagage is er in het interieur dan niet meer. En eventjes de boodschappen los in de laadbak leggen, is een weinig aanlokkelijk idee.