Op de Rollenbank: Nissan Micra 160 SR

Niet stoer, wel snel

22 reacties

Video
AutoWeek 09 2019
AutoWeek 09 2019

Je leest het in AutoWeek 09 2019

Over het uiterlijk van deze generatie Nissan Micra kun je een aardige boom opzetten. Echt stoer vinden de meeste mensen 'm niet, de 160 SR-versie moest het model wat meer 'street credibility' geven met een potente 1.6. Wat is daar nu nog van over?

De cijfer-lettercombinatie ‘160 SR’ glimt ons vanaf het typeplaatje tegemoet. Toch hebben we hier niet te maken met een Micra met 160 pk. “Dat getal heeft betrekking op de cilinderinhoud van 1,6 liter”, licht Timo toe. “En de letters SR staan voor het uitrustingsniveau. Deze is sportief aangekleed, terwijl er ook 1.6-uitvoeringen zijn die er wat braver uitzien.” Uiteindelijk gaan we vandaag op zoek naar 110 pk, want dat is het vermogen dat in deze auto moet schuilen. Nog steeds niets om je voor te schamen als Micra-rijder.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de auto van de zus van Timo is; zij laat zich vandaag excuseren. “Ik werk al een aantal jaren bij een Nissan-dealer. Ik ben daar begonnen toen ik zelfs nog geen rijbewijs had. Daar kwam deze auto uit 2005 binnen als in ruiler. Het was nog zo’n mooie, nette auto met weinig kilometers, dat ik hem meteen geconfisqueerd heb voor mijn zus. Zij was op zoek naar een eerste auto.”

Destijds vonden maar weinig mensen dit een mooie auto, maar we moeten zeggen dat de tijd hem veel goed doet. In retrospectief is het best een sympathieke, aaibare auto. Een leuk alternatief voor een Fiat 500, als die niet biedt wat je zoekt. Ruimte op de achterbank bijvoorbeeld, en zo’n Nissan rijdt bovendien een stuk beter. “In deze uitvoering kun je er als man best in gezien worden,” vindt Timo. “Laatst was er op het werk ook nog een rode met beige bekleding – dan is het ineens een heel andere auto.”

Deze Micra stamt uit de tijd dat Nissan een vrijerij had met Renault. Dus wil Ghisbert weleens weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. Want is de motor nu van Renault of Nissan? “Het is een echt Nissan-blok, hoor”, zegt Timo. “Hij is ook geleverd in de Note en de Qashqai.” Het rijden met zo’n non-turbomotor is met de ogen van nu wel even iets anders. “Op de snelweg maakt hij zomaar 3.000 à 4.000 toeren; daar is hij duidelijk niet het meest geschikt voor.”

Maar veel toeren maken is precies wat Ghisbert van plan is, want de motor gaat over de 6.000 toeren voordat hij zijn maximale vermogen levert. Maar dan heb je ook wel wat. Het bescheiden Micraatje levert zomaar 14 pk extra. Tot tevredenheid van Timo natuurlijk.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Nissan
Model Micra 1.6 160SR
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.630

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 153 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 3.719 mm / 1.660 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.430 mm
Massa leeg 992 kg
Laadvermogen 498 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 510 kg
Banden185/50R16Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum