Op de Rollenbank: Nissan Micra 160 SR
Niet stoer, wel snel
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Over het uiterlijk van deze generatie Nissan Micra kun je een aardige boom opzetten. Echt stoer vinden de meeste mensen 'm niet, de 160 SR-versie moest het model wat meer 'street credibility' geven met een potente 1.6. Wat is daar nu nog van over?
De cijfer-lettercombinatie ‘160 SR’ glimt ons vanaf het typeplaatje tegemoet. Toch hebben we hier niet te maken met een Micra met 160 pk. “Dat getal heeft betrekking op de cilinderinhoud van 1,6 liter”, licht Timo toe. “En de letters SR staan voor het uitrustingsniveau. Deze is sportief aangekleed, terwijl er ook 1.6-uitvoeringen zijn die er wat braver uitzien.” Uiteindelijk gaan we vandaag op zoek naar 110 pk, want dat is het vermogen dat in deze auto moet schuilen. Nog steeds niets om je voor te schamen als Micra-rijder.
De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de auto van de zus van Timo is; zij laat zich vandaag excuseren. “Ik werk al een aantal jaren bij een Nissan-dealer. Ik ben daar begonnen toen ik zelfs nog geen rijbewijs had. Daar kwam deze auto uit 2005 binnen als in ruiler. Het was nog zo’n mooie, nette auto met weinig kilometers, dat ik hem meteen geconfisqueerd heb voor mijn zus. Zij was op zoek naar een eerste auto.”
Destijds vonden maar weinig mensen dit een mooie auto, maar we moeten zeggen dat de tijd hem veel goed doet. In retrospectief is het best een sympathieke, aaibare auto. Een leuk alternatief voor een Fiat 500, als die niet biedt wat je zoekt. Ruimte op de achterbank bijvoorbeeld, en zo’n Nissan rijdt bovendien een stuk beter. “In deze uitvoering kun je er als man best in gezien worden,” vindt Timo. “Laatst was er op het werk ook nog een rode met beige bekleding – dan is het ineens een heel andere auto.”
Deze Micra stamt uit de tijd dat Nissan een vrijerij had met Renault. Dus wil Ghisbert weleens weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. Want is de motor nu van Renault of Nissan? “Het is een echt Nissan-blok, hoor”, zegt Timo. “Hij is ook geleverd in de Note en de Qashqai.” Het rijden met zo’n non-turbomotor is met de ogen van nu wel even iets anders. “Op de snelweg maakt hij zomaar 3.000 à 4.000 toeren; daar is hij duidelijk niet het meest geschikt voor.”
Maar veel toeren maken is precies wat Ghisbert van plan is, want de motor gaat over de 6.000 toeren voordat hij zijn maximale vermogen levert. Maar dan heb je ook wel wat. Het bescheiden Micraatje levert zomaar 14 pk extra. Tot tevredenheid van Timo natuurlijk.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.6 160SR |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.630 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.719 mm / 1.660 mm / 1.540 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 992 kg |
Laadvermogen | 498 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 510 kg |
Banden | 185/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.