Nissan Micra 1.4 Sport (2001)
Roodhuid
Vorig jaar is de Micra gefacelift en dat is goed te zien. Je hoeft geen twee keer te kijken! Bumpers vóór en achter, koplampen en achterlichtunits zijn anders gestileerd, en zelfs technisch was er nieuws te melden; de al best vlotte 1.3 (75 pk) werd opgeboord tot 1400 cc en is nu goed voor 82 pk. Da"s niet niks voor zo"n ukkie. Dus zette Nissan slim ook een sportieve Micra-versie in de markt met die potente motor, deze 1.4 Sport. Passende stoelbekleding, snel dashboard, dito stuurwiel en metaal boven op de pookknop. Lichtmetalen velgen konden er niet meer af voor net geen 28 mille (e 12.670), maar toch is de boodschap duidelijk: hier staat een frisse, vlotte Micra.
Een stuurwiel met twee stukken rood leer erop, een rode strook op het dashboard van links naar rechts, stoel- en portierbekleding die daarop aansluiten qua sfeer; Nissan heeft er best werk van gemaakt om de S wat sportiefs mee te geven. Dat is maar ten dele gelukt. Het stuurwiel is ons veel te groot, da"s niet sportief meer. die rode strook had er wel iets netter op gespoten mogen worden, en die stoelen, ach. Leuk met dat rood in de bekleding, maar liever hadden we wat meer steun gehad. Waar, vraagt u? Overal! Oef! Zowel ons achterste als onze rug wordt maar matig gedragen door de Micra-zetels. Dan hebben we het over rijden in rechte lijn. Maar ook in de bocht scoren de Nissan-stoelen geen hoge cijfers. Nauwelijks zijdelingse steun. Gelukkig is de rugleuning wel per draaiknop te verstellen, maar met de hoogte van de zitting kunnen we niets. Helaas, helaas. Wie stilletjes had gehoopt dat er uit de Micra toch een soort GTI in vermomming tevoorschijn zou komen, komt bedrogen uit. Daarvoor komt hij te kort. En dat zit hem niet alleen in de motorische prestaties, maar ook in onderstel. De Micra is hiervoor niet verfijnd genoeg. Wat schort eraan? Hij is redelijk kort geveerd en blijft in eerste instantie neutraal in een bocht. Hij heeft ook een tractieprobleem. Met te snel gas erop spint het binnenste wiel door. Dat geldt ook voor snel optrekken vanuit stilstand. Fijngevoelig doseren is noodzaak, anders ga je of met onbeschoft veel gas en veel te veel koppeling te langzaam van kiet of... de motor slaat af. De Micra wordt op een belabberd straatoppervlak merkbaar onrustig en hobbelig, en gaat springerige neigingen vertonen. Nog even over de remmen. ABS is een optie van f 2.500 (e 1.135), desondanks zijn we onderweg met een goed stel remmen. Hij reageert direct en stopt kaarsrecht en stabiel. Toch, de Nissan duikt wat bij een noodstop en dat voelt minder vertrouwenwekkend aan.
Vrooooooaaaaaaap!
Tweeëntachtig pk. Normaliter komen we daarvoor onze wigwam niet uit, maar met een wagengewicht van 840 kg valt er wellicht toch nog plezier te maken. En... dat klopt! De Nissan-viercilinder is niet van gisteren, maar z"n brom is fel, schel en daardoor minder aangenaam. Bovendien kunnen de tussensprints niet overtuigen. De S van de Micra Sport wordt kleiner en kleiner...
Een tweedeurs hatchback van drieënhalve meter, die kan nooit echt praktisch zijn. En dat is natuurlijk helemaal waar. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Het is links en rechts proppen en inschikken en altijd centimeterwerk. Maar gaat de Micra nog een beetje economisch met de ruimte om? Nou, dat valt even tegen. Er zijn in dit segment duidelijk ruimere auto"s. Dan hebben we het natuurlijk over het achtercompartiment, want voorin zit je qua ruimte prima. Wat ook prima is, is de bagageruimte. Voor zo"n kleintje ruim genoeg.
Dus, mag de Micra vannacht bij ons in de wigwam slapen? Past die opgefriste en decent beschilderde Micra van Nissan in onze garage-tent?
De Nissan is inderdaad een auto waar je best plezier aan kunt beleven. Allereerst krijg je het gevoel dat ze je toch hebben willen verwennen. Centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen; er is binnenin wat extra"s gedaan, en de bediening en de prestaties zijn goed. Maar ja, dan ga je rijden. En dan komt de zaak toch iets anders te liggen. Ondanks z"n S achterop komt de Micra nog nauwelijks los van z"n GAK-imago. Verder mag z"n onderstel nog even wat verfijnder, al doet hij het in bochten best aardig, moet die zit-stuurpositie beter en maakt de auto z"n Sport-prestaties niet echt waar.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.4 Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.270 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.348 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 108 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.746 mm / 1.595 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.360 mm |
Massa leeg | 840 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 310 kg |
Banden | 165/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,3 s / 19,2 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.