Nissan Micra 1.2 Visia (2007)
Zonder spanning van A naar B
Het dashboard lijkt opgebouwd uit meerdere lagen en kenmerkt zich door een zachte glooiing. De bediening is in orde. De ventilatie regel je met drie 'ouder-wetse' knoppen. Eenvoudiger kan niet en hoeft ook niet, want juist door de uit-gekiende plaatsing vinden we moeiteloos onze weg in de Japanner. Het enige dat meer studie vraagt, is de bediening van de ruitenwissers. Die start je door de hendel te draaien in plaats van omhoog of omlaag te bewegen. De stoelen zouden wat meer zijdelingse steun mogen geven; leuning en zitting zijn wat vlak. Bovendien krijgen onze bovenbenen onvoldoende steun en zijn de stoelen aan de harde kant.
De instap naar achterin is goed uit-gedacht en werkt zeer logisch: je trekt een hendeltje aan de leuning omhoog, waarna de stoel naar voren klapt én schuift. Zijn de achterpassagiers eenmaal binnen, dan komt de leuning gewoon weer terug in de oude stand. Op de achterbank valt het redelijk uit te houden, al is het behelpen met de hoofdruimte. Het is ook oppassen voor de knieën, want in de rugleuning van de voorstoelen zitten harde platen verwerkt. Daar staat tegenover dat passagiers met 'n lengte tot zo'n 1,80 meter geen problemen zullen kennen. Ook in de kofferbak stuiten we op weinig problemen. De Micra slikt 251 liter bagage met de verschuifbare achterbank in de stand om twee achterpassagiers mee te nemen; wanneer de bank helemaal naar voren staat, kan er 371 liter bagage mee.
Beknibbeld
Het dashboard is bekleed met een aardig donkergrijs motiefje, maar de verschillende delen sluiten niet overal op elkaar aan. Dat Nissan heeft beknibbeld op de materialen, wordt duidelijk wanneer we het plastic afdekklepje boven de radio openklappen: wij twijfelen aan de duurzaamheid ervan. Bovendien zijn deur-grepen en instrumentarium opgetrokken uit harde, grijze kunststof. De vormen zijn leuk, maar het binnenste van de Micra voelt niet overal solide aan.
Met de 80 pk-versie van Nissan's 1,2-liter vierpitter kom je zonder problemen met het verkeer mee. Opmerkelijk is dat de sprint van nul naar honderd ruim een seconde sneller verloopt dan de Japanners opgeven (12,7 in plaats van 13,9 seconden). Bij het bedienen van de Micra-bak word je met wat weerstand en hakerigheid geconfronteerd; de besturing geeft duidelijk door waarmee hij bezig is.
De Nissan lijkt welhaast vol te zitten met airbags, niet alleen in het stuurwiel en het dashboard, maar ook zijairbags voorin. Van een moderne compacte hatchback mag je verwachten dat-ie binnen veertig meter stilstaat bij een noodstop vanaf 100 km/h. De Nissan heeft er maar liefst 42,6 meter voor nodig... De auto is voorzien van 'n Isofix-aansluiting met top tether-systeem, waarmee je kinderstoeltjes optimaal vastzet. De Visia is de basisversie in het Micra-programma, althans als je de 80 pk-motor wilt hebben. Standaard heeft deze Micra twee bekerhouders, een in hoogte verstelbare bestuurderstoel, centrale vergrendeling met afstandsbediening en 'n verschuifbare achterbank. Dat is een aardige gimmick om de bagageruimte wat extra volume te geven.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.2 80pk Visia |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.545 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.240 cc |
Maximaal vermogen | 59 kW / 80 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 110 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.719 mm / 1.660 mm / 1.540 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 921 kg |
Laadvermogen | 554 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 510 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 13,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,0 s / 21,1 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |