Nissan Almera 1.6 GX (1998)
Frisse neus
Eerst de buitenkant dan maar. Te beginnen met de grille. Die is nu uitgevoerd in honingraat-structuur, maar behield wel z"n basisvorm en bestaat dus uit twee "vleugeltjes". Anders dan die van de Primera en de kort geleden ook gefacelifte Micra zijn die echter niet verchroomd. Door naar de gewijzigde voorbumper. Het nieuwe model is "afgekeken" van de Primera. Nieuwe sierstrips opzij bieden bescherming tegen kleine parkeerschades en de middelste dakstijlen zijn zwart. Verder kregen de achterlichten een iets ander aanzien. Tenslotte is de uitlaatpijp met een sierstuk verfraaid.
Zijn de uitwendige verschillen al moeilijk op te merken, die in het interieur vallen nog minder op. Want ja, je zult niet meteen in de gaten hebben dat het dashboard nu in twee tinten is uitgevoerd in plaats van één. En dat het stuur wat dikker is geworden en daardoor prettiger in de hand ligt, realiseer je je ook niet een-twee-drie. Het eenvoudig opgezette dashboard en instrumentenpaneel zijn gebleven en ook de stevige stoelen bleven behouden. Bepaald geen schokkende wijzigingen dus bij de Almera.
Waar laten de inzittenden de losse spullen die nu eenmaal altijd mee aan boord moeten? De voorportieren zijn voorzien van lange vakken. Verder kun je het een en ander kwijt in vakjes in de middenconsole, rechts onder het stuur en in de
middenarmsteun. Mensen die als achterpassagier meereizen hebben genoeg hoofd- en beenruimte. Hoofdsteunen achter zijn niet mogelijk. De bagageruimte heeft een redelijk formaat. Omklapbare leuning en zitting achter maken uitbreiding mogelijk. Handig: leuning en zitting zijn deelbaar.
Aan het motorenprogramma van de Nissan Almera verandert met de invoering van de "98 versie niets. Aan de basis vinden we een 1,4-liter. Hij wordt gevolgd door een 1.6; zoals van een Japanner verwacht mag worden natuurlijk een zestienklepper met twee bovenliggende nokkenassen. Met z"n moderne techniek komt deze vierpitter aan een hoog vermogen: 73 kW/100 pk.
Daarmee moet de Almera 180 kunnen halen. Bij het accelereren komt de Nissan snel uit de bus. In de folder lezen we dat hij in 11 seconden van nul naar honderd moet kunnen optrekken en onze metingen bevestigden dat. Ook bij de inhaaloefening overtuigt de Almera. In "4" en "5" klokten we hem op 10,2 en 13,2 seconden. De Nissan is niet super-stil. Hij liet de wijzer eerst naar 69,5 (100 km/h) en vervolgens naar 72 dB(A) (120 km/h) uitslaan. En bij pittig optrekken is ook hij niet bepaald de stilste.
Na-apen
De tijd dat westerlingen Japanners - niet ten onrechte - verweten dat ze alles namaakten, ligt alweer jaren achter ons. Maar toch is er nog wel iets van overgebleven. De Japanse merken streven er namelijk naar hun wagens die eigenschappen te geven waar de automobilisten in verschillende delen van de wereld prijs op stellen. Doordat ze de trend niet zetten, maar volgen lopen ze al gauw "n stap achter. Het is nog niet zo lang geleden dat met name de Duitse merken kozen voor een zeer stevige, tot zelfs harde vering en demping. Bij het ontwikkelen van de Almera volgde Nissan diezelfde weg, maar toen dit model op de markt kwam bleken de Duitsers hun wagens nu juist een comfortabeler afstemming te hebben gegeven. Maar de "98-versie is een stuk comfortabeler geworden, met name ook op slecht wegdek. Voor het overige was er met het onderstel van de Japanner al niets mis. In tegendeel zelfs. Mede dankzij de mooie multi-link achteras had en heeft de Almera een uitstekende wegligging en blijft hij tijdens het betere bochtenwerk heel lang neutraal. Een echte rijdersauto, zou je zeggen. Maar dat klopt toch niet helemaal, want de Nissan beschikt weliswaar over prima rijkwaliteiten, maar hij verzuimt z"n bestuurder het stukje rijplezier te geven dat bij zo"n wagen past. Alles gaat te gemakkelijk, te ongemerkt, te vanzelfsprekend. Dat geldt ook voor de besturing, die werkt weliswaar direct, maar ook vrij licht en met weinig gevoel. Licht en precies laat zich ook de versnellingspook bedienen, maar daar kunnen we weinig bezwaar tegen maken.
Combineren we dat met de normale prijs en sterke uitrusting (o.a. airco) dan is de Almera best een goede keus.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Almera 1.6 GX |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.836 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 73 kW / 99 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 136 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.120 mm / 1.690 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.535 mm |
Massa leeg | 1.045 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.120 kg / 500 kg |
Banden | 175/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,2 s / 13,2 s |