Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Almera

Nissan Almera 1.4 GX (1996)

Behoudende koers

Nissan Almera 1.4 GX (1996)
  • Autotest
30 maart 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nissans nieuwste heet Almera en moet het opnemen tegen niet malse concurrenten als de VW Golf, de Opel Astra, de Fiats Bravo en Brava en de Renault Mégane. Nissan denkt ze te kunnen weerstaan door een behoudende koers te varen.

Niemand zal welke Almera dan ook (drie-, vier- of vijfdeurs) een verrassing vinden. Stuk voor stuk zijn het weliswaar keurige, maar ook wat 'algemene' auto's. In deze klasse zijn we dat van Nissan (Almera-voorloper Sunny was altijd wat anoniem), maar ook van andere merken gewend: ‚‚n van de succesvolste auto's ooit, de Toyota Corrolla verschuilt zich nog altijd achter zijn onopvallende uiterlijk. Maar blijkbaar scoor je daar in deze klasse mee; doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En wie zijn wij om commentaar te leveren op de fabrikanten die veel geld verdienen met dit soort ontwerpen?
Ook in de Almera gaat het vertrouwd toe. Je kijkt uit op een overzichtelijk dashboard waar alle knopjes op de juiste plaats zitten. In het interieur kom je geen frivoliteiten tegen, maar Nissan gebruikt nu gelukkig wel wat meer kleur dan vroeger. Zo zijn de stoelen met een leuk stofje overtrokken en in de GX-uitvoering die wij reden, heeft het dashboard zelfs een kleurtje: zeegroen. Nissan zet de met de Primera ingezette traditie voort door in vrijwel elke Almera een airco te monteren. Behalve de LX is elke Almera in principe een rijdende koelkast. Over airco's gesproken: laten we na de laatste twee zomers nooit meer iemand horen zeggen dat je die 'luxe' in ons land toch niet nodig hebt. De stoelen van de Almera zitten heel behoorlijk, maar de zitting zou een tikje langer mogen zijn en een zithoogteverstelling zoek je vergeefs.

Standaard airbag
Nissan laat elke Almera standaard met een airbag de fabriek uitrollen en een tweede veiligheids-big-bag is als extra leverbaar. Overigens is het airbag-stuur wat aan de dunne kant. Da's nou niet bepaald een probleem, maar tussen de dikke stuurtjes van de concurrentie valt het op. Maar ook met een wat dunner stuur, krijg je de Almera prima door de bocht. Je wordt daarbij - in alle uitvoeringen - geholpen door een bekrachtiging waarover we geen klachten hebben. Ook de eerste indruk van het weggedrag is positief. Nissan gebruikt een van de Maxima overgenomen onafhankelijke achterwielophanging en die zorgt er mede voor dat de Almera op de snelweg mooi stabiel aanvoelt en ook een bovengemiddeld snel genomen onderbreking van twee rechte stukken is met Nissans nieuwste prima te doen.
Op motorisch gebied zijn er geen verrassingen: de Almera neemt de 1,4- en 1,6-liter benzine en de tweeliter diesel van de Sunny over. Wij reden de 1.4. Die weet met zijn bijna 90 pk weliswaar raad weet met de vrij zware (1035 kg) Almera, maar het houdt niet echt over. Wie prestaties vraagt, doet er goed aan door veel te schakelen het zaakje flink op toeren te houden. De 1.6 lijkt zich beter te lenen voor een meer 'relaxte', schakelluie rijstijl. Het zit er overigens dik in dat Nissan over een tijdje wat sterkere motoren in de Almera gaat monteren. Met de tweeliter uit de Primera bijvoorbeeld zou de Almera goed bediend zijn... en er moet natuurlijk ook een GTI komen. Wie weet komt er zelfs een opvolger van het fameuze, maar sterk ondergewaardeerde GTI-R rallymonster met 220 pk en vierwielaandrijving.
Genoeg gespeculeerd. Na de eerste test met de Almera blijkt dat Nissan de wind in de zeilen wil houden door een behoudende koers te varen. De Almera is h‚t voorbeeld van een no-nonsense auto. Zowel het uiterlijk als het interieur is onopvallend, maar wel beschaafd. De Almera rijdt goed en is redelijk compleet met als uitschieter de standaard airconditioning vanaf het GX-niveau. Een goede auto die Almera... zoals er zoveel zijn in deze klasse. We wensen hem behouden vaart.

Signalement

Merk Nissan
Model Almera 1.4 GX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.110

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.392 cc
Maximaal vermogen 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 116 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.120 mm / 1.690 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.535 mm
Massa leeg 1.015 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 450 kg
Banden175/70SR13Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Almera
Nissan Nissan Almera
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Almera specificaties
  • Nissan Almera occasions
  • Nissan Almera video's
Advies en informatie
  • Nissan Almera tests
  • Nissan Almera gebruikersreviews
  • Nissan Almera index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Almera 1.6 GX (2000)

    Nissan Almera 1.6 GX (2000)

    13
    • 2 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera 1.6 GX (2000)

    Nissan Almera 1.6 GX (2000)

    • 12 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera 1.6 SLX (1999)

    Nissan Almera 1.6 SLX (1999)

    2
    • 19 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera 1.6 GX (1996)

    Nissan Almera 1.6 GX (1996)

    • 19 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera 1.5 dCi Visia (2004)

    Nissan Almera 1.5 dCi Visia (2004)

    1
    • 13 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera 1.8 Luxury (2001)

    Nissan Almera 1.8 Luxury (2001)

    • 7 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera 1.4 GX (1996)

    Nissan Almera 1.4 GX (1996)

    4
    • 9 februari 2017
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan presenteert nieuwe Almera

    Nissan presenteert nieuwe Almera

    22
    • 18 november 2019
  • Nieuws
    Russische Nissan Almera is niet meer

    Russische Nissan Almera is niet meer

    17
    • 24 oktober 2018
  • Klokje Rond - Nissan Almera

    Klokje Rond - Nissan Almera

    76
    • 22 januari 2015
  • Nieuws
    'Nieuwe Nissan Almera gericht op leasemarkt'

    'Nieuwe Nissan Almera gericht op leasemarkt'

    24
    • 7 maart 2014
  • Nieuws
    Nissan Almera voor het eerst in definitieve vorm

    Nissan Almera voor het eerst in definitieve...

    16
    • 8 november 2013
  • Nieuws
    Hou je vast: de nieuwe Nissan Almera!

    Hou je vast: de nieuwe Nissan Almera!

    56
    • 29 augustus 2012
  • Autotest
    Nissan Almera 1.5 dCi Acenta (2004)

    Nissan Almera 1.5 dCi Acenta (2004)

    • 28 maart 2006
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden