Nissan Almera 1.5 dCi Acenta (2004)
Als de prijs telt
Waar moederbedrijf Renault lijkt te grossieren in aparte modellen die de tongen van het publiek losmaken, kiest Nissan de veilige weg. Wat is de betere optie? De Renault Mégane, die ook is voorzien van deze motor, duikt heel regelmatig op in het straatbeeld. Met de Nissan Almera wil het maar niet lukken met de verkoop. Tot en met juli wisten de gezamenlijke dealers er in 2004 slechts 1.108 aan de man te brengen. En dat is ronduit weinig voor een auto in het segment waar Peugeot heerst met de 307 (18.080 exemplaren) en waarin Volkswagen nog steeds dik 10.000 Golfjes weet te slijten.
Slecht afleesbaar
In 2003 onderging de Nissan Almera een facelift. Andere achterlichten en kop-lampen, u kent dat wel. Ook het dashboard werd vernieuwd. Het blinkt echter niet uit in bedieningsgemak en afleesbaarheid. Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat elke auto gewenning vraagt, maar het was steeds weer zoeken naar de instelling van audio-installatie en klimaatregeling. Daar komt bij dat het display overdag, bij invallend zonlicht, slecht afleesbaar is. Laten we eens naar de motor kijken. Het mag in dit pk-tijdperk wat bescheiden lijken, slechts 80 pk, maar er is wel vrij veel koppel voorhanden en dat maakt een heleboel goed. De 1,5-liter dCi is een soepele motor. Alleen tijdens het acce-lereren vraag je je weleens af of je niet beter af zou zijn met een 2,2-liter dCi. Dat is een eigen motor van Nissan, maar het common-railsysteem is afkomstig van Renault. Er is keuze uit twee varianten; een met 112 en een met 136 pk. Voor al het andere heb je een uitstekende krachtbron aan de 1,5. Wel produceert de diesel-Almera veel decibels: windgeruis en onderstel laten zich duidelijk horen. De Almera toont zich al met al dan ook een vrij rumoerige auto. Op lange ritten, waar je een diesel toch voor koopt, gaat dat vermoeien.
Vertrouwenwekkend
Nissan heeft zich sinds de Primera altijd al positief onderscheiden als het aankomt op weggedrag. Ook deze Almera is een prettig sturende auto, met een onderstel dat meer kan hebben dan de aanwezige 80 pk. Hij blijft altijd vertrouwenwekkend aanvoelen, ook als de voorwielen in een snelle bocht beginnen te schuiven. Je hebt nooit het idee de controle te verliezen. Wel valt op hoe zacht deze Nissan geveerd is. Bijna zoals de Franse auto's van vroeger. Van ons mag het wel iets steviger, want het gevolg is dat de auto serieus hangt in de bocht.
In rechte lijn op de snelweg moet je de Almera geregeld een tikkeltje bijsturen. Erg safe voelen de remmen aan bij fors vertragen. Het past bij het geheel van de auto, die een doortimmerde indruk maakt. Het kiezen van een zitpositie kost moeite. Zo is het stuur alleen in hoogte te verstellen. De ruimte op de achterbank laat te wensen over.
De prijs van de Nissan Almera 1,5 dCi Acenta is € 21.240. Dat is de grootste troef van de auto. Om bijvoorbeeld een Renault Mégane voor de deur te krijgen met dezelfde uitrusting als de Almera Acenta, ben je rond de 2.500 euro meer kwijt. Maar de verkoopstatistieken laten zien dat je het met een gunstige prijs alleen niet redt. Nissan zal dus aan het werk moeten om de Almera ook op andere punten aantrekkelijker te maken.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Almera 1.5 dCi Acenta |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.790 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.197 mm / 1.706 mm / 1.448 mm |
Wielbasis | 2.535 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 620 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,8 s / 7,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,3 s / 16,3 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 127 g/km |