Nissan Almera 1.5 dCi Acenta (2004)

Als de prijs telt

Nissan Almera 1.5 dCi Acenta
Om beter mee te kunnen komen aan het dieselfront in Europa, is de Nissan Almera voorzien van dCi-motoren van partner Renault. Levert de Frans-Japanse samenwerking daarmee een geslaagde combinatie op?

Waar moederbedrijf Renault lijkt te grossieren in aparte modellen die de tongen van het publiek losmaken, kiest Nissan de veilige weg. Wat is de betere optie? De Renault Mégane, die ook is voorzien van deze motor, duikt heel regelmatig op in het straatbeeld. Met de  Nissan Almera wil het maar niet lukken met de verkoop. Tot en met juli wisten de gezamenlijke dealers er in 2004 slechts 1.108 aan de man te brengen. En dat is ronduit weinig voor een auto in het segment waar Peugeot heerst met de 307 (18.080 exemplaren) en waarin Volkswagen nog steeds dik 10.000 Golfjes weet te slijten.

Slecht afleesbaar
In 2003 onderging de Nissan Almera een facelift. Andere achterlichten en kop-lampen, u kent dat wel. Ook het dashboard werd vernieuwd. Het blinkt echter niet uit in bedieningsgemak en afleesbaarheid. Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat elke auto gewenning vraagt, maar het was steeds weer zoeken naar de instelling van audio-installatie en klimaatregeling. Daar komt bij dat het display overdag, bij invallend zonlicht, slecht afleesbaar is. Laten we eens naar de motor kijken. Het mag in dit pk-tijdperk wat bescheiden lijken, slechts 80 pk, maar er is wel vrij veel koppel voorhanden en dat maakt een heleboel goed. De 1,5-liter dCi is een soepele motor. Alleen tijdens het acce-lereren vraag je je weleens af of je niet beter af zou zijn met een 2,2-liter dCi. Dat is een eigen motor van Nissan, maar het common-railsysteem is afkomstig van Renault. Er is keuze uit twee varianten; een met 112 en een met 136 pk. Voor al het andere heb je een uitstekende krachtbron aan de 1,5. Wel produceert de diesel-Almera veel decibels: windgeruis en onderstel laten zich duidelijk horen. De Almera toont zich al met al dan ook een vrij rumoerige auto. Op lange ritten, waar je een diesel toch voor koopt, gaat dat vermoeien.

Vertrouwenwekkend
Nissan heeft zich sinds de Primera altijd al positief onderscheiden als het aankomt op weggedrag. Ook deze Almera is een prettig sturende auto, met een onderstel dat meer kan hebben dan de aanwezige 80 pk. Hij blijft altijd vertrouwenwekkend aanvoelen, ook als de voorwielen in een snelle bocht beginnen te schuiven. Je hebt nooit het idee de controle te verliezen. Wel valt op hoe zacht deze Nissan geveerd is. Bijna zoals de Franse auto's van vroeger. Van ons mag het wel iets steviger, want het gevolg is dat de auto serieus hangt in de bocht.
In rechte lijn op de snelweg moet je de Almera geregeld een tikkeltje bijsturen. Erg safe voelen de remmen aan bij fors vertragen. Het past bij het geheel van de auto, die een doortimmerde indruk maakt. Het kiezen van een zitpositie kost moeite. Zo is het stuur alleen in hoogte te verstellen. De ruimte op de achterbank laat te wensen over.
De prijs van de Nissan Almera 1,5 dCi Acenta is € 21.240. Dat is de grootste troef van de auto. Om bijvoorbeeld een Renault Mégane voor de deur te krijgen met dezelfde uitrusting als de Almera Acenta, ben je rond de 2.500 euro meer kwijt. Maar de verkoopstatistieken laten zien dat je het met een gunstige prijs alleen niet redt. Nissan zal dus aan het werk moeten om de Almera ook op andere punten aantrekkelijker te maken.

Signalement

Merk Nissan
Model Almera 1.5 dCi Acenta
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.790

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.461 cc
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 185 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.197 mm / 1.706 mm / 1.448 mm
Wielbasis 2.535 mm
Massa leeg 1.165 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 620 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,5 s (fabrieksopgave: 14,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,8 s / 7,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,3 s / 16,3 s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km
CO2-uitstoot 127 g/km