Occasion koopadvies: Betaalbare Porsche 911, Boxster of Cayman
Een Porsche 986, 987 of 996 kopen voor onder de 25.000 euro
Een 911 voor 25.000 euro, een Boxster voor nog geen 15.000 euro? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Worden Porsches, en bedoelen we de echte sportwagens in plaats van een Cayenne, nu bereikbaar voor mensen met een modaal inkomen?
Heb je wel eens een zescilinder boxermotor achter je rug horen schreeuwen en genoten van de fantastische vermogensafgifte van zo’n motor? We kunnen je vertellen: je weet niet wat je mist! We hoeven je natuurlijk niet te vertellen over welke auto we het hier hebben: over de Porsche 911, de droomauto van vele generaties. Een fraaie, snelle en sportieve auto, maar helaas is hij voor de meeste mensen ook onbetaalbaar. De vanafprijs bedraagt dik € 140.000. Dan hebben we het over een auto zonder opties.
Ook als je een gebruikte 911 zoekt, moet je daar over het algemeen flink voor in de buidel tasten. Er is echter één uitzondering op die regel: de 996. Met zijn spiegelei-koplampen werd de eerste 911-generatie met watergekoelde motor nooit echt zo populair als zijn voorgangers. En evenmin als zijn opvolgers, die als vanouds weer ronde koplampen hadden. Dat maakt hem echter des te interessanter voor mensen die een leuke youngtimer zoeken, want voor € 25.000 tot € 30.000 kun je al heel leuke exemplaren kopen.
Mocht je dat prijskaartje toch een beetje te veel van het goede vinden, dan is de Cayman een aantrekkelijk alternatief. Met zijn middenmotor – en als gevolg daarvan een goede gewichtsverdeling – én het ontbreken van welvaartsvet biedt hij net zo’n puristisch rijgedrag als oudere 911’s. Met een vanafprijs van circa € 20.000 betaal je er een vergelijkbaar bedrag voor als voor een goed aangeklede Volkswagen Polo!
Het kan echter nog goedkoper, want de prijzen van gebruikte Boxsters bevinden zich bijna op Dacia-niveau. De Boxster heeft bij sommigen het imago een dames- kappers-Porsche te zijn, maar hij heeft veel te bieden: cabrioplezier, een perfect rijgedrag en een kostenniveau dat voor veel mensen nog wel is te behappen. Voor de goedkoopste exemplaren betaal je bij onze oosterburen nog geen € 10.000,
waar de importkosten dan nog bijkomen. Dat klinkt bijzonder verleidelijk, maar voor dat soort bedragen loop je wel risico. Mocht de boxermotor op een dag niet meer schreeuwen, dan staat je een financiële lijdensweg te wachten.
DE PLUS- EN PIJNPUNTEN VAN DE PORSCHE BOXSTER 986 S
In twaalf seconden van nul naar puur rijplezier. Zo lang duurt het om de stoffen kap op te vouwen achter de stoelen. En dan heeft deze auto ook nog eens een ronduit fijne zescilinder, die midscheeps is geplaatst en dus voor een ideale gewichtsverdeling zorgt. Deze auto mag dan een dameskappersimago hebben, het is onbetwist een raszuivere Porsche! Hoewel die echter niet heel degelijk in elkaar steekt. In Zuffenhausen hebben ze de problemen met de te zwakke tussenassen en de lekkende oliekeerringen nooit echt weten te verhelpen. Ook de afwerking in het interieur is matig; je merkt aan alles dat Porsche in de jaren 90 flink heeft bezuinigd. Daarbij komt dat de vroege Boxster-exemplaren inmiddels 24 jaar oud zijn. Veel zomers en sportief rijdende eigenaren laten hun sporen na. Als je het kunt betalen, zou je moeten gaan voor een wat later exemplaar van een eerste eigenaar die altijd netjes het onderhoud volgens fabrieksschema heeft laten uitvoeren.

Porsche Boxster
Interieur: In de jaren 90 waren de Porsche-designers helemaal weg van ellipsvormen. De afwerking is minder goed dan we van het merk gewend zijn.
Afwerking: Die voldoet niet aan de verwachtingen die we bij Porsche hebben. Daarbij komt dat de vroege exemplaren inmiddels behoorlijk op leeftijd zijn.
Koelventilator: Als de serieweerstanden van het koelsysteem kapot gaan, krijgt de ventilatormotor verkeerde signalen door. Die draait dan op volle toeren, waardoor hij uiteindelijk de geest geeft.
Uitlaat: Het uitlaatsysteem is bij veel auto’s aan zijn eind en moet worden vervangen, wat een prijzige grap is.
Oordeel
Beslist geen dameskappers-Porsche, deze auto. De Boxster is in alle opzichten een echte Porsche. Let wel goed op, want bij goedkopere exemplaren kan sprake zijn van achterstallig onderhoud.
DE PLUS- EN PIJNPUNTEN VAN DE PORSCHE CAYMAN 987 S
Op de plek waar zich bij de Carrera twee noodzitjes bevinden, ligt in de Cayman de zescilinder. De S-variant biedt met een vermogen van 295 pk alles wat je maar kunt wensen. Het is één van de fijnste Porsche-motoren uit de recente historie. Het feit dat de huidige 718 Cayman wordt aangedreven door een viercilindermotor, maakt zijn aantrekkingskracht er alleen maar groter op. De Cayman dook handig in het gat dat de al maar duurder wordende Carrera achterliet: een lichtvoetig rijgedrag en met een bagageruimte van 410 liter toch voldoende praktisch gebruiksgemak. Daarbij bevelen we de combinatie van de 245 pk basismotor en de solide, maar vermogen opvretende automaat met koppelomvormer niet aan, want die biedt verhoudingsgewijs maar weinig rijplezier. Deze auto is ook nog eens een goede investering, gezien de hoge prijzen die voor gebruikte exemplaren worden gevraagd. Een hoge afschrijving hoef je niet meer te verwachten.

Porsche Cayman
Interieur: Het dashboard is netjes afgewerkt en over de ergonomie zijn er ook geen klachten. In kwalitatief opzicht is de Cayman de beste auto van dit drietal.
Wielophanging: Deze heeft het zwaar als de eigenaar een sportieve rijstijl hanteert. Bij een kilometerstand van rond de 100.000 is het soms nodig om de bussen te vervangen.
Remsysteem: De remmen zorgen voor een uitstekende vertraging en hebben een lange levensduur. Vervanging is echter een bijzonder kostbaar verhaal.
Oliekeerring: Lekkage kan tot motorschade leiden, wat een zeer prijzige grap kan worden.
Oordeel
Heerlijk, een midscheeps geplaatste zescilinder boxermotor en compacte afmetingen. Omdat de Cayman ook kwalitatief overtuigt, dalen de prijzen nauwelijks meer. Aan een goed exemplaar kun je je zodoende geen buil vallen.
DE PLUS- EN PIJNPUNTEN VAN DE PORSCHE 996 CARRERA

Porsche 911
Al bij zijn debuut in 1997 begonnen de problemen voor de 996. De eerste 911 met geheel nieuwe, duidelijk gegroeide carrosserie en watergekoelde motor kreeg een stortvloed aan kritiek over zich heen. In eerste instantie vanwege de gelijkenissen met de veel goedkopere Boxster. Later ook vanwege de nieuwe 3,4-liter zescilinder, die bepaald niet feilloos was. Veel motoren gaven de geest als gevolg van olielekkage en problemen met de zuigers. Als je er eentje op het oog hebt, is het dan ook raadzaam om een expert mee te nemen en de historie te checken. Mocht je ook maar enigszins twijfelen, dan is het zaak om weg te lopen bij het desbetreffende exemplaar, want een motorrevisie kost je zomaar € 20.000. Als de motor echter wel zijn werk blijft doen, weet ook de 996 te plezieren met een perfect rijgedrag en een stabiel prijsniveau.
Interieur: Het Boxster-interieur viel bij de 911-fans niet in de smaak. Alleen de in het midden geplaatste toerenteller doet denken aan oudere 911’s.
Condensor airconditioning: Dit zit op een steenslaggevoelige plek en hier treden zodoende vaak lekkages op.
Aanslagrubbers: Als deze rubbers niet goed meer functioneren, worden de wegoneffenheden via de veerpoot doorgegeven aan de carrosserie, met dure schade tot gevolg.
Motorschade: Met afstand het duurste probleem. Olielekkage en problemen met de nokkenaskettingspanner of de zuigers kunnen roet in het eten gooien. Een motorrevisie kost zo maar € 20.000.
Oordeel
De 911 blijft de legende in het Porsche-gamma, daar veranderen ook de spiegelei-koplampen niets aan. Check echter wel goed of de motor nog in goede staat verkeert.
Oordeel
Een Porsche op je oprit? Met deze drie modellen komt deze droom behoorlijk dichtbij, als de staat en de onderhoudshistorie tenminste kloppen. De Boxster is helemaal betaalbaar en hij biedt ook nog eens cabrioplezier. Het is echter wel zaak om uitgebreid de tijd te nemen om een net exemplaar te vinden. De 996 is ondanks zijn omstreden uiterlijk natuurlijk wél mooi een 911, maar voor onderdelen en het verhelpen van problemen moet je bijzonder diep in de buidel tasten. De gulden middenweg biedt de Cayman. Die steekt solide in elkaar, biedt veel rijplezier en is ook nog eens erg waardevast.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze gerenommeerde gebruikte sportwagens koop je voor €25.000

Porsche Boxster voor nog geen €10.000 - Liefhebber Gezocht

Deze drie open sportauto’s met zescilinder kun je voor 15.000 euro kopen

Waarom de Porsche 996 zo controversieel was

Porsche Boxster 2.5 – 1999 – 320.723 km - Klokje Rond

Porsche Cayman 2.7 - Doorgelicht
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.