Porsche Boxster S (2000) #6

UitvoeringBoxster S
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016

Tevreden

De eerste review is per ongeluk gewist.
Ik heb de auto nu 6000 km en er is geen enkel probleem te melden.
Geen olie verbruik of koelvloeistof verlies, niets. Allen heeft de auto dorst als een Tempelier, maar ja dit is normaal bij dit soort auto s
Het cabrio seizoen loopt op zijn einde en ik hou de auto nog 2 weken op de weg voordat hij tot de lente weer in de garage verblijft.
Het enige wat ik niet helemaal top vind is de gerobotiseerde bak.
Ik ben er nu aan gewend maar de volgende wordt een handgeschakelde.
Ik ben wezen proefrijden in een 987 automaat maar ook deze bak vind ik niet top.
Ik was wezen rijden met een 987 2,7 liter in de veronderstelling dat dit een veel betere auto zou zijn. Ik vind het verschil echter zo klein dat ik daar geen behoorlijk bedrag extra voor over heb.
De S uitvoering die ik nu heb met sportonderstel voelt zelfs wat strakker aan dan de nieuwere 2,7.
Het was een auto uit 2010 en koste 40.000 euro,40,000 km dus bijna nieuw.
Mijn auto is wel altijd top onderhouden.
De vorige eigenaar heeft er flink in geinvesteerd.
Bij 100000 km heeft de auto een grote beurt gehad waarbij alles is aangepakt.
Remmen, riemen, waterpomp, IMS lager en nog veel andere zaken.
Dit heeft hem bijna 10.000 euro gekost.
Ook is de auto professioneel overgespoten,
dit is echter al in 2008 gebeurt.
De auto had in Spanje rondgereden en dit had de lak geen goed gedaan,
Wat leuk is dat de auto nu geen enkel deukje of krasje heeft.
Het is echter altijd minder voor de restwaarde, veel mensen gaan er direct van uit dat de auto om een boom gevouwen heeft gezeten.
Ik weet dat dit niet zo is omdat ik met de eerste eigenaar in contact ben geweest en de auto heb laten bekijken door een schade bedrijf.
Ik heb de auto tot 240 km geprobeerd en geen trillen of andere gekheden.
De beleving van de auto is prachtig, mes scherpe besturing , prachtig geluid en toch kan je er ook heerlijk mee cruisen.
Het interirieur is ook nog steeds mooi, alles blijft heel en geen verkleuringen.
Alleen de houtaccenten zijn om het stuur gebarsten, waarschijnlijk door de hete zon in Spanje.
Ik denk dat ik hem zeker nog een jaar houd.
eerst wilde ik de auto weg doen omdat ik niet aan de bak kon wennen.
Maar dit dingetje is nu gewend.
Ik heb de auto zeker niet voor niets gehad, maar het blijkt toch maar weer dat je nooit de goedkoopste op MP moet kopen.

Terugkijkend

De Boxter staat weer op stal.
Nog steeds ben ik aan het kijken naar een handgeschakeld exemplaar.De tiptronic bak kan mij niet bekoren.Hij doet het goed maar ik vind hem niet snel genoeg reageren.
Ik heb prive een behoorlijke financiele meevaller gehad en kan mij nu veroorloven om een nieuwe Boxter aan te schaffen.
Helaas heeft er een aardverschuiving bij Porsche plaatsgevonden. Geen 6 cilinders maar 4 !
Ik weet het allemaal wel,schoner moet het zijn. De motertechniek die ze nu gebruiken is voor Saab oude koek.
Bij een Porsche gaat het om beleving , geluid en een gevoel, dat gevoel , voelt niet goed.
mijn buurjongen met een Subaru van 2001 en een vermogen van 350 pk heeft in de basis dezelfde motor.
Meer zal ik er niet over zeggen maar ik vind dat een 4 cilinder minder mooi loopt als een 6 cilinder, over het geluid praat ik niet eens.
Het wordt dus een 981 S uitvoering.
Dit jaar nog niet, volgend jaar ga ik op zoek in Duitsland.
eerst zet ik mijn Porsche in het voorjaar te koop.
Afschrijving heb ik niet, eerder wordt de auto meer waard . Volgend jaar weer verder.
Voor dit jaar geen kosten gehad 0 euro!
En als ik niet slaag voor een 981 (ik weet ook andere leuke dingen voor zoveel geld , de uitvoering en kleur interieur moet 100% naar mijn zin zijn)
Rijd ik weer verder. Ik denk dat er alleen een APK moet worden afgerekend. Alles is verder OK. Banden Remmen olie zit er 6000 km in. Dus ik zou het niet weten.

Wegenwacht nodig

Ik had de auto aan een druppel lader in de garage staan totdat het zonnetje weer zou gaan schijnen.
Ik was niet van plan om hem al te voorschijn te halen maar door een samenloop van omstandigheden heb ik dit toch gedaan.
Ik wilde de auto starten maar ik kon het contactslot niet meer rond draaien.
Er zit een beveiliging in als de spanning van de accu te laag wordt de elektronica de boel blokkeert, alleen wist ik dit niet.
Na een beetje zoeken op het Porsche forum kwam ik hier achter.
Mijn druppel lader was schijnbaar niet goed of de accu.
Accu doorgeladen met een andere druppel lader en de auto startte direct naar 4 maanden.
Na een rondje rijde de auto weer neergezet .
Ik dacht: ik haal de accu pool er af dan kan de accu niet meer leeglopen.
Minpool er af en daarna ging er toch een alarm af.
De auto deed helemaal niets meer.
zoeken in de boekjes voor een reset op het Porsche forum maar niets te vinden.
Wegenwacht gebeld.
Terwijl de wegenwacht onderweg was nog door aan het zoeken geweest op div Porsche forums.
Net toen de wegenwacht aan kwam rijden zag ik een reset procedure staan.
Ik dacht ik laat die goede man eerst kijken want hij zal het wel weten.
Hij kon het contactslot niet vinden(zit bij Porsche links)
Daarna vertelde ik hem van de beveiligingen die ik was tegen gekomen. Had hij nog nooit van gehoord.
Hij had geen idee hoe hij het moest aan pakken.
Tot dat ik zei: dit heb ik gelezen op internet .
Ik probeerde het en de auto kwam weer tot leven.
De wegenwacht is blijkbaar niet echt veel stilstaande Porsche s tegengekomen.
Ik vind al deze beveiligingen super vervelend , is volgens mij niet nodig.
In mijn vorige review wilde ik nog een andere Porsche dit jaar kopen.
Nadat ik weer een rondje had gereden dacht ik waarom?
nog meer elektronica die moeilijk kan doen en deze rijd eigenlijk helemaal perfect.
Als ik de prijzen van Porsche bekijk zijn ze zeker niet goedkoper geworden.
Ik moet er zeker 55000 euro bij leggen voor het laatste model en dan heb ik een viercilinder...
Voorlopig houd ik het nog zo.

Ik hou de Boxter

Vorig jaar speelde ik met de gedachte om een nieuwere 911 of Boxter te kopen,
Ik heb besloten de auto te houden. Er moet zo een vracht geld bij dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen. Ook de inruilprijs die de (niet ) Porsche dealers bieden zijn gewoon niet realistisch. Ik begrijp dat het licht moet aan blijven maar 8000 euro voor een als nieuwe Boxter S?
Porsche gaf 12000, maar de auto was in vergelijking nog al duur.
Wel goed en mooi. ook wat waard.
Met naar de 911 kijken was ik al eerder gestopt. Een auto die net zo gaaf was als mijn Boxter koste zomaar 35.000 euro mee .En dan schoot ik maar 5 bouwjaren op.
Vaak was de km stand dan ook hoger,
Juni was erg mooi, veel gereden. De Boxter loopt geweldig. Geen misklap gegeven.
Aan de automaat ben ik nu gewend.
Toch raad ik hem niet aan.
Hij is gewoon te traag.
Het benzine verbruik blijft rond de 1 op 8 hangen met sportief(niet hard) tijden.
! op 10 is haal baar maar dan moet je rijden als in een brom mobiel..
Er is nu een kwart liter olie verbruikt na ongeveer 8000 km .Prima dus. Toch na langere stilstand geeft de auto een beetje blauwe rook met starten.
Misschien dat ik iets dikkere olie ga gebruiken. 0 W 40 wordt voorgeschreven maar dit is net water..Auto resto raad 5 W 40 aan , dan blijft de olie druk hoger is het verhaal.
Er is ook geen verbruik van de koelvloeistof,
Eigenlijk mankeert er helemaal niets aan de auto.
Daarom houd ik hem.
Met een andere is het altijd afwachten. En er staan zat Porsche s te koop met de tekst : nieuwe motor.
De motoren zijn erg gevoelig. Zeker moet je warm rijden, minimaal 15 minuten,
Het zijn zeker geen bullit proof motoren. Ik denk dat Porsche expres de degelijkheid van de motoren naar beneden heeft gebracht. Die lucht motoren gingen een eeuwigheid mee.
Ik kan geen andere reden bedenken waarom de motor zo belabberd ontworpen is met zoveel fouten.. .
Problemen IMS, problemen cilinder scoring, koelproblemen , noem maar op.
Echter tot nu toe heeft de Porsche mij aan onderhoud niets gekost De vorige eigenaar heeft het meeste voor zijn kiezen gehad denk ik.
Volgend jaar krijgt de auto een beurt.
De olie is nog helemaal blank en Porsche schrijft zelf elke 2 jaar met weinig km voor.
Ik denk dat het onzin is om synthetische olie van de allerhoogste kwaliteit elk jaar te vernieuwen.
Dus dit jaar hoop ik alleen maar tr rijden.
Zonder kosten.
De apk komt nog we; langs maar dit kan geen problemen geven zover ik dat kan beoordelen.

Mooie weer afgelopen

De Porsche is weer geschorst. Door vervelende privé omstandig heden(brand in huis gehad) heb ik niet zoveel kunnen rijden als normaal. Heeft veel tijd gekost om mijn huis weer bewoonbaar te krijgen.
De km die ik gereden heb waren fantastisch. Ik heb een kennis met een 911 en hebben wat mooie ritten samen gemaakt. Op bochtige trajecten houd ik de 911 goed bij. Op de snelweg gaat hij er van door, Toch raakt hij me nooit helemaal kwijt. Heeft ook allemaal te maken hoe een groot hart je heb en de drukte op de snelweg.,
De 911 heb ik helemaal opgegeven.
Enkele keren de auto s naast elkaar zien staan (hij heeft een 996) en ik blijk het verschil in prijs veel te groot vinden.
En nog iets. Ik heb echt een goede Boxter te pakken, Er mankeert niets aan. Bij de laatste APK heb ik de keurmeester gevraagd heel kritisch te kijken en alles te noemen wat er eventueel gedaan moest worden. Hij kwam niet verder dan remolie vernieuwen, wat niet eens nodig was voor de APK maar het was 3 jaar oud...
Als ik in de 911 rijd merk ik ook dat deze veel meer gelopen heeft. Hij is gewoon gebruikt met de dingetjes die daarbij horen. Die van mij rijd gewoon als een nieuwe(met dank aan de vorige eigenaar)
Volgend jaar gaat hij naar resto voor een beurt.
Ik ga informeren of ze het blok kunnen op boren,
En wat de kosten daar van zijn. Ik heb gehoord vam Boxters met 400 pk :leuk

Einde

Het einde voor mij van het Porsche tijd perk.
Fijn met de auto gereden.Was ook helemaal niet duur. Weinig afschrijving gehad en bijna geen onkosten, Alleen olie en wat slijtdelen, totaal 250 euro of zo
Ik heb de auto terug verkocht aan de handelaar waar ik hem heb gekocht 2 jaar geleden. Ik heb hem even op MP gehad maar ik heb hier geen geduld voor, Het blijkt dus dat er mensen op af komen die verwachten dat er een splinternieuwe auto staat of denken dat een Porsche voor weinig mee genomen kan worden omdat er gezondheid problemen zijn. .De auto was degelijk overgespoten en bijna als nieuw, De kap was prima, maar 18 jaar oud. Dus hier en daar een dingetje , geen scheurtjes of zo. Maar wat vaal en niet helemaal strak meer Echter helemaal waterdicht , zelfs onder een hogedruk reiniger...Technisch was de auto ook prima. Dan wordt er gezeurd over schokbrekers die niet nieuw zijn. Remschijven die niet nieuw zijn, banden die niet nieuw zijn. Alles was ruim boven minimaal.Wat zeg ik : 70%/ of meer. Maar niet nieuw. Hier kan ik dus NIET mee omgaan. Dan maar in 2 jaar 2000 euro afschrijven , niets dus in verhouding met nieuwere auto s. Porsche rijden duur? nee hoor , maar je moet een goede kopen. Ik heb bewonering voor het engelen geduld van mensen die in deze branche hun geld moeten verdienen....
Het was echter wel een moeilijke beslissing. Maar ik hoop dat mijn gezondheid op termijn weer zo goed is dat ik weer in een leuke waarschijnlijk wat comfortable cabrio weer kan genieten van het cabrio rijden. Saab heeft nog steeds een warm plekje bij mij..Zeer confortabel, betrouwbaar, eigenzinnig en heel snel te maken.., En ik kan er zonder hulp uitkomen, toch makkelijk.