Mitsubishi Space Star 1.9 Di-D HP Avance (2003)

Ruimteschip Space Star

Mitsubishi Space Star 1.9 Di-D HP Avance
De Space Star kreeg een bescheiden facelift én een nieuwe dieselmotor: de 1.9 Di-D HP.  Aan de Mitsubishi veranderde eigenlijk niet veel, maar de 'High Power'-motor doet zijn naam eer aan. De Space Star is een prettige, Europese Japanner.

Mitsubishi's kleinste MPV kreeg koplampen met helder glas en andere bumpers. We zien bredere beschermstrips opzij en achterlichtunits met ronde accenten. Net als met de vernieuwingen aan de buitenkant deed Mitsubishi het ook met de wijzigingen binnenin rustig aan. De middenconsole is wat strakker en cleaner geworden, dankzij klepjes voor de radio, een opbergvak en het asbakje. Een 1.9 Di-D dieselmotor was er al; het nieuws zit in de toevoeging 'HP', die staat voor 'High Power'. 85 kW/115 pk in plaats van 75 kW/102 pk voor de 'gewone' Di-D én – hier zit veel winst – 265 in plaats van 215 newtonmeter koppel. Je kunt met recht zeggen dat hij de toevoeging 'HP' waarmaakt. De 1.9 Di-D HP is een Renault-motor. De Space Star is immers verwant aan de Carisma en de Volvo's V40 en S40, die allemaal worden geproduceerd bij Nedcar in Born en voorzien worden van dieselmotoren van Renault. De Mitsubishi-folder zegt dat de Space Star 1.9 Di-D HP wel 190 loopt. De sprint van nul naar honderd doet de Mits in 10,8 seconden. Tijdens de testperiode verstookte de Space Star elke 100 km 6,3 liter dieselolie. Over de hele linie – dus ook bij 'n koude start – is de motor behoorlijk stil, in het bijzonder bij een constant snelwegtempo van 120 km/h.

Véél hoofdruimte
Aan boord van 'ruimteschip' Space Star lijkt de zitpositie op die van een gewone personenauto, maar hij is toch nog altijd zo hoog dat je heel gemakkelijk in- en uitstapt. De flinke zetels voorin zijn niet sportief van snit, toch is de steun opzij in orde. Met een hendeltje rechts naast de zitting kun je de bestuurdersstoel in de hoogte verstellen. Het stuur laat zich weliswaar ook in hoogte verstellen, maar het blijft vrij vlak staan. De Space Star-bestuurder ziet een net, maar tegelijk ook nogal conventioneel dashboard. De klokkenwinkel wordt overkapt door een simpel koepeltje. Boven de middenconsole bevindt zich een flink uitleesscherm voor onder andere tijd, buitentemperatuur en gegevens van de boordcomputer. Ook de radio maakt van dit scherm gebruik. Rechts bovenop het dashboard is er ruimte om spulletjes neer te leggen. Nog meer opberg- en afleg-ruimte vind je in de portiervakken, het munten-laatje links onder het stuur, de vakjes in en onder aan de middenconsole en voor de tunnelconsole. Achterin is genoeg ruimte voor de benen en zelfs véél hoofdruimte. De veiligheidsvoorzieningen zijn achter in de Space Star op het niveau dat je tegenwoordig mag verwachten, dus vinden we er drie hoofdsteunen en drie driepunts rolgordels. Wat multifunctionaliteit betreft, houdt Mitsubishi het met de Space Star simpel: gewoon een achterbank met in ongelijke delen omklapbare zitting en leuning. De Space Star heeft toch nog wel íets extra's. Je kunt de achterbank een stuk naar voren schuiven. Dat gaat natuurlijk ten koste van de beenruimte, maar het levert wel meer bagageruimte op. Die bagageruimte is gemakkelijk te beladen, omdat de vlakke laadvloer bijna 'naadloos' op de lage tildrempel aansluit.De Space Star is een typisch Europese Mitsubishi, ontworpen om aan de verlangens van de Europese automobilisten te voldoen, ook op het gebied van de rij-eigenschappen. Het stevige onderstel bezorgt de Mits een prima rechtuitstabiliteit en laat hem in bochten weinig overhellen. De 'Star' rijdt gewoon prettig, vinden we.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Space Star 1.9 DI-D HP Avance
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.535

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.870 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.050 mm / 1.715 mm / 1.515 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.235 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 6,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum