Mitsubishi Pajero Pinin Longbody

Lekker lang

Mitsubishi Pajero Pinin
AutoWeek 2001 week 15
AutoWeek 2001 week 15

Je leest het in AutoWeek 2001 week 15

Bezuinigingen, ontslagen, minder en efficiënter produceren: Mitsubishi gaat wereldwijd door zwaar weer. Dan komt een solide terreinauto goed van pas: de Pajero Pinin als langere, vijfdeurs, met daarin een nieuwe 2.0 GDI-motor. Wij ermee de blubber in. Kwamen we er ook weer uit?

Heus, die korte Pajero Pinin ziet er blits uit. Hij presteert ook aardig, maar behalve rijden (op en naast de weg) kun je er verder niks mee. Want zitten achterin is afzien en bagage meenemen is ook lastig. Geldt trouwens voor al die korte terreinbakkies. Daardoor kunnen we die categorie auto's niet anders bestempelen dan 'leuk speelgoed'. Want echt stoer is zo'n compacte 4WD ook weer niet. Hij glijdt al snel af naar de dameskappers-divisie.

Met de net gelanceerde vijfdeurs versie (Mitsubishi noemt hem ook Longbody) komt de in Italië gebouwde terreinauto (Mitsubishi noemt hem ook Sports Utility Vehicle) in een andere categorie terecht. Nu wordt het serieus! Want het is een auto geworden die veel meer te bieden heeft. Voor een vanafprijs van f 53.995 (f 3000 meer dan de korte) biedt Mitsubishi een bruikbare, maar ook weer niet kolossale en loodzware 4WD aan. Daarbij stopt Mitsubishi voorin een nieuwe 2-liter GDI-motor van 129 pk en 190 Nm. Die gemiddeld beter moet doen dan 1 op 10. Best interessant allemaal.

Zoek en vind nauwelijks verschil

Het mag duidelijk zijn: binnen in de vijfdeurs Pinin (gebouwd bij Pininfarina, vandaar) is bijna alles hetzelfde als in de korte. We kijken nu uit op een blauw dashboard en die klokkenkleur is voorbehouden aan de Longbody-versies. Verder moet je omkijken om er achter te komen dat je nog een heel stuk auto achter je rug hebt. Het Mitsubishi-interieur is een lastig geval: aan de ene kant is de metaallook best fraai en modern, komt de stoelbekleding leuk terug in portier en op het dashboard en zit alles Japans logisch op de goede plaats. Aan de andere kant vinden we de hendels en knoppen toch al een beetje bedaagd overkomen. Terwijl het schermpje boven de ventilatie-uitstroomopeningen juist wel weer helemaal van deze tijd is.
Niet mooi vinden we het grote, hoepelachtige stuurwiel en, net als in de korte, kunnen we er ook niet echt de ideale zitpositie achter vinden. Stoel en stuurwiel zijn in hoogte verstelbaar, maar je blijft een beetje op de bok zitten: fijn voor in het terrein; minder op de verharde weg. Want in bochten mis je toch voldoende zijdelingse steun. Wel perfect is weer de plaatsing van pook en pedalen. Schakelen & koppelen gaan als vanzelf. Ook het uitzicht rondom vanaf de bestuurdersplek is uitstekend. Voor de comfortzoekers: er is overigens ook een viertraps automaat leverbaar op de 2-liter Pinin.
Wat we missen in de 1.8, biedt wel deze 2.0: net dat duwtje extra in de acceleratie. Zoals we al zeiden, deze vijfdeurs is niet te zwaar en niet te groot (net over de vier meter) en dat maakt die 2-liter van bijna 130 pk eigenlijk geknipt om lekker op te schieten met dit middenmaatje terreinauto. Op papier loopt het beestje 170 km top en sprint binnen elf seconden (10,8) vanaf stilstand naar de honderd. En dat kan best eens kloppen want de Pajero Pinin Longbody komt voortdurend gretig over. Nog iets opvallends: hij is daarbij opmerkelijk stil. Zowel bij optrekken als op hogere, constante snelheid blijft de GDI-motor mooi op de achtergrond.

Da's best reizen

Zoals gezegd, die korte Pinin is leuk maar je moet er onderweg zo vaak van plassen. Want al is een hobbel nog zo klein, het korte Pinin-onderstel serveert hem zijn inzittenden luid en duidelijk. Maar nu hebben we zomaar dertig centimeter meer auto en zeventien centimeter langere wielbasis. Dat pakt goed uit voor het rijcomfort. De Pajero Pinin Longbody is door een zacht, comfortabel onderstel en die stille motor ronduit een lekkere auto om mee onderweg te zijn.
Verwacht overigens ook weer geen wonderen van die dertig centimeter meer auto. Want langer dan vier meter en drie centimeter is deze meer dan een halve ton kostende Pinin ook weer niet. En die twee extra portieren achter bieden geen bijster grote instapopening naar die achterbank. Verder kun je achter behoorlijk zitten maar dan heb je ook niet veel meer over. En de bagageruimte is aardig maar meer dan een compacte stationcar á la Golf of Astra biedt 'ie ook weer niet. Waar de auto wel weer mee scoort: techniek.

Goed beslagen ten ijs

Zet je een auto neer als 4WD die heus wat kan in het terrein, dan moet je het beestje daarvoor wel de middelen meegeven. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Mitsubishi geeft de Pinin Longbody een technische basis mee waarmee de auto off-road serieus meetelt. Een mooi, geavanceerd aandrijfsysteem zorgt voor een tractie-antwoord op (bijna) elke ondergrond. Je kunt om te beginnen kiezen uit alleen achterwielaandrijving of vierwielaandrijving waarbij het systeem zelf bepaalt hoeveel aandrijfkracht welke wielen krijgen (al naar gelang de omstandigheden). Daarnaast zijn er twee standen voor de permanente vierwielaandrijving met geblokkeerd middendifferentieel: een voor hoge gearing (zware, slechte, glibberige ondergrond) en een voor lage gearing (het ergste van het ergste). Daar is niet op bezuinigd en da's mooi. En leuk.
De omgeving van Klarenbeek en Loenen, vlakbij Apeldoorn, is erg mooi. Het is er alleen zo verschrikkelijk drassig. Dus ja hoor, daar stonden we met onze mooie blauwe in two-tone lak gespoten Pinin Longbody: vast in het doordrenkte landschap. Met de laarzen in de modder, een sleeplint uitrollen, aankoppelen bij Pajero 2 en gassen! Met z'n allen kom je er altijd uit. Vierwielaandrijving is een instrument om verder te komen bij slechte ondergrond. Het is geen garantie.
De gretigheid van de motor van de Pinin maakt het terreinrijden extra attractief. Want de motor reageert flitsend en heeft ook wat in huis om tussensprintjes door de blubber van bocht naar bocht te maken. En als die helling wel genomen kan worden, maar alleen met heel veel gas, dan is de Pajero geschikt voor de klus. Want die is niet vies van lekker veel toeren maken. Dus daar gingen we met veel gas, veel toeren, vier wielen als slijptollen, de modder en de graspollen vlogen ons om de oren, maar we kwamen boven!
Of de vijfdeurs Pinin daarmee een superterreinauto is, weten we nog niet, maar de ingrediënten zijn aanwezig.

Bezuinigingen

Minder fraai is dat de Japanners wel op uitrusting hebben bezuinigd. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat je op de instap (GL) Pinin-vijfdeurs voor een prijs van f 53.995 geen centrale deurvergrendeling krijgt, geen elektrische bedienbare buitenspiegels en je ramen zelf naar beneden moet slingeren. Verder is ABS niet te bestellen als optie. De GLX-versie heeft die zaken wel (en ABS als optie) en die moet dan f 55.995 kosten. Ook niet sterk is dat als je het veelgeprezen Super Select 4WD-systeem helemaal áf wil hebben, dus met limited slipdifferentieel voor optimale krachtverdeling tussen aangedreven wielen op dezelfde as, je gedwongen bent de Limited Slip Differential-uitvoering te bestellen. Die komt op f 62.490. Nog altijd zonder ABS...
De eerste indruk van de Longbody: best praktisch, voorzien van fraaie techniek, ook geschikt als reisauto en best lekker en leuk om te rijden. Maar ook: niet goedkoop, niet opzienbarend ruim of compleet. Mag hij desondanks snel een weekje komen logeren om zich echt rechtstreeks te bewijzen ten opzichte van de concurrentie? Ja.