Mitsubishi Pajero Pinin Long Body 2.0 GDI GLX (2001)

Lang kleintje

Mitsubishi Pajero Pinin Long Body 2.0 GDI GLX
De Mitsubishi Pajero Pinin is een van de weinige modellen in het compacte 4x4-segment waarvan het aandrijfsysteem écht is gemaakt voor het ruige werk. Wij waren benieuwd hoe hij zich als "Long Body" gedraagt op weg en terrein.

We kenden al de korte Pinin, dit is dus de lange, ook wel Long Body genoemd. Maar erg lang is de vijfdeurs versie ook weer niet. Vier meter en drie centimeter stelt natuurlijk niks voor. Voor de handelbaarheid is het wel weer prettig. Deze "Mitsu" is een goed overzichtelijke, vierkante terreinbak, die ook in stadsverkeer goed inzetbaar is. Voor ons gevoel zitten we te hoog, maar over de voorstoelen zelf zijn we eigenlijk best te spreken; geven behoorlijk wat steun. Mensen met wat grotere voeten zitten wel gauw klem tussen de middentunnel en het rempedaal.
De Mitsubishi is leuk om te rijden. Je kunt er zelfs mee driften! Bovendien heeft de Pajero, als u dat wilt, alleen achterwielaandrijving. Rij je op verharde weg en is het droog en stroef, dan kies je voor deze 2WD-stand. De Pinin is dan niet te beroerd om even te kwispelen als jij dat opwekt. Verwacht geen spectaculaire drifttoestanden, want daarvoor is het onderstel niet strak en de vering niet stug genoeg. Maar in het rijden biedt de Pajero wel avontuur. Rij je in de Mitsubishi met ingeschakelde vierwielaandrijving, dan merk je in rechte lijn geen enkel verschil met 2WD. Wel is er meer rumoer van onderaf. In bochten wil de auto heus gaan schuiven, maar doet dat beheerst en gecontroleerd. Het veercomfort kan duidelijk beter. En dan hebben we het nog maar niet over het lawaai onderweg. Want een hoog koetswerk heeft zijn prijs. Het windgeruis is niet van de lucht. Ook grote sloffen komen de stilte niet ten goede. Het stuiterige en stugge van de Pajero gaat op den duur irriteren.
De Pajero Pinin heeft met zijn 2-liter GDI-motor (directe injectie) uitstekende papieren: snel en beschaafd. Ook met schakelen en algehele bediening, vinden we de Mitsubishi fijn. De automaat hangt lekker aan het gas, maar naar ons gevoel is "ie een tikkeltje té gretig. Hij gedraagt zich wat nerveus en wij verdenken hem ervan te snel op te schakelen om het motortoerental maar in het GDI ECO-gebied te houden. Overigens is de Pajero Pinin Long Body met automaat nog net zo 4WD-geschikt als de handbak-versie (metingen van 5-bak!). Uiterlijk is bij 4x4"s heel belangrijk. Zo"n (semi-) terreinauto moet er ruig, degelijk en onverschrokken uitzien. Maar de Pinin heeft juist een heel strakke en beschaafde carrosserie. Een soort Armani-kostuum - daarmee ga je toch ook niet door de bossen rossen. Maar de praktijk wijst uit: d"t is toch echt een auto om mee buiten de gebaande paden te gaan.

##$%¤@!

Als er op je koopcontract staat dat je een Pajero Pinin Long Body hebt gekocht, dan verwacht je dat er achterin genoeg ruimte is. Tenslotte is hij 25 cm langer en heeft hij meer wielbasis dan de driedeurs.ou, zoals gezegd, is de Pinin maar net vier meter lang en achter zo"n lange neus is dan niet zoveel ruimte meer over voor een doorzoninterieur. Vooral achterin ben je goed de sigaar. Je zit hartstikke klem met je knie"n tegen de voorstoelen. Die trouwens een #$%¤@! metalen frame in de leuning hebben waar je als je achter instapt meteen met je knie"n tegenaan knalt. En het is er al zo krap! Ook in de breedte is de Pinin niet sterk. Daardoor zit je wat meer tegen de deur aan en krijg je een wat benauwde indruk. Complimenten wel voor de vormgeving van het dashboard. De baan met stof erover is zeer trendy en de blauwe wijzerplaten zijn gewoon vrolijk. En ook de bekleding lijkt heel stevig en is voorzien van een leuk patroontje. Je kunt toch wel zien dat hij in het modebewuste Italië wordt gebouwd... De Mitsubishi Pajero Pinin GLX is met zo"n 56 mille (e 25.400) best sterk geprijsd. Voor dat geld krijg je onder meer ook airco, portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen voor, lichtmetalen velgen, in hoogte verstelbaar stuur/bestuurdersstoel en een gedeeld neerklapbare achterbank. ABS is een extra"tje van f 3.000 (e 1.360). De Mitsubishi Pajero Pinin Long Body is ronduit erg "terreinachtig". Da"s mooi, maar daar heb je op de grote weg niets aan. Daar heb je af te rekenen met minder veercomfort. Verder is er de geringe interieurruimte; hij kan nauwelijks als gezinsauto door het leven. Verder weet de GDI-motor niet te overtuigen met een opmerkelijk gunstig verbruik. Heus, het is een fijne, best gecultiveerde krachtcentrale, maar niet wereldschokkend. Interieur is fraai, buitenkant netjes. Samengevat lukt het de Pinin nét niet om te ontstijgen aan het korte, springerige Japans-terreinbakkie-imago.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Pajero Pinin Long Body 2.0 GDI GLX
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 27.345

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 95 kW / 129 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.035 mm / 1.695 mm / 1.700 mm
Wielbasis 2.439 mm
Massa leeg 1.385 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden215/65SR16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,4s
Brandstofverbruik 9,8 l/100km
CO2-uitstoot 237 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.