Eerste Rijtest: Mitsubishi Lancer Evolution IX
En maar doortellen!
- Stéphan Vermeulen
- Eerste rijtest
Met een krachtkuur en een afgeslankt koetswerk is de Mitsubishi Lancer Evolution rijp voor de toevoeging IX. Het meest recente rallykanon voor straatgebruik is het resultaat van veertien jaar fijnslijperij, die begon met de Lancer RS Evolution uit 1992. En dat voel je, want de laatste Evolution op basis van de Lancer benadert de perfectie.
Constant fluit en sist de turbo, wachten tot de toerenteller het getal 4.000 tpm passeert, zoals bij vroegere Evo's, hoeft niet meer. De Evo IX is dankzij de lekker kort gespatieerde zesbak prima bij de les en daar mee is het 'n echt rallymonster, dat met van die agressieve, korte uithalen van bocht naar bocht sprint. De vernieuwde 2.0 turbo klinkt als een supergestresste viercilinder en draait met gemak 8.000 toeren. Bij elke versnelling die je van de zeer exact en kort schakelende zesbak inlegt, begint het weer opnieuw; zo'n verslavende sprint waarvan je interne organen compleet de weg kwijtraken. Qua sensatie is 'ie bijna even heftig als zijn rivaal, de Subaru Impreza WRX STi, maar het is vooral de transmissie die indruk maakt. Geef ons maar de zesbak van de Lancer. Ten opzichte van de Lancer Evolution VIII kreeg de IX er 15 pk bij, en daarmee sprint de laatste versie in 5,7 seconden van 0 naar 100. De STi heeft volgens de fabriek 5,4 seconden, nodig, wij klokten hem in 5,8 tellen. Ook de top van Impreza ligt met 255 5 kilometer per uur hoger, al is die waarde voor dit soort auto's irrelevant. Hoe de twee zich verder tot elkaar verhouden, kunnen we u binnenkort vertellen, want uiteraard staat er een dubbeltest tussen de twee in de planning.
Nog scherper
Bij de eerste indruk voelt de Evolution IX op de meeste punten net even wat scherper dan de Impreza WRX STi. Dat geldt bijvoorbeeld voor de besturing, maar het gaat vooral op voor de wegligging. De Subaru kan een gemene zwieper met zijn kont geven, terwijl de Mitsubishi nog meer als op rails door bochten gaat. Dankzij het Super Active Yaw Control kan de verdeling van het koppel tussen het linker- of rechterachterwiel, welk is natuurlijk afhankelijk van de bocht, veel grotere verschillen opleveren. En dat leidt tot een koersvastere achterpartij. Hoewel Mitsubishi geen procenten opgeeft, boekt de IX ten opzichte van de VIII hierop winst, want bij die versie is de verdeling van de trekkracht bij de achterwielen veel gelijkmatiger. Een actief middendifferentieel regelt de verdeling van het viercilinder turbogeweld naar de voor- en achteras.
BBS-wielen
Zet je de Evo IX naast de Evo VIII dan moet je twee keer kijken om de verschillen te zien. De neus van de eerste is wat ronder, en dat komt onder meer door de andere mistlampen. De Enkei-wielen maakten plaats voor BBS-exemplaren die echter eveneens 17 inch groot zijn. Evolution-freaks zullen verder nog de andere koplampen en achterlichten opmerken, maar daarmee hebben we de uiterlijke wijzigingen wel gehad. Door een aluminium dakpaneel en lichtere sidebars in de deuren en het weglaten van het reservewiel won Mitsubishi zo'n 20 kilo. De schokdempers zijn voortaan van Bilstein. Nieuwe Recaro-stoelen en een ander Momo-stuur staan op het lijstje met veranderingen in het interieur. Onder de motorkap is meer veranderd dan je zou verwachten. Zo beschikt de 2.0 voortaan over variabele kleptiming, is het distributiegedeelte versterkt en werd ook de turbo verbeterd. Een verbeterde koeling en nieuwe bougies zorgen voor een geoptimaliseerde warmtehuishouding. Het resultaat is 280 pk bij 3.500 tpm en een koppel van 355 Nm bij 3.500 tpm, tot die laatste waarde kwam de VIII ook al. Waanzinnig hoge bochtsnelheden, achterlijk snelle sprints en het bekende uiterlijk met uitgeklopte spatschermen en de grote achterspoiler, zo herinneren we de Lancer Evolution in zijn laatste gedaante. Lang zal die leven, al komt na negen edities het einde van het brute Lancer-tijdperk in zicht, want dit is de laatste Evo in deze vorm. En hij kost maar E 44.999…Gezien zijn prestaties is dat een koopje! Overigens komt er gewoon een Evo X, al wordt dat een compleet ander model, waarvan Mitsubishi in de vorm van de Concept X al een voorproefje liet zien.