Mitsubishi Lancer Evolution IX (2006)

autoreview

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Signalement

UitvoeringLancer Evolution IX
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In 2006 was ik een beetje uitgekeken op mijn Renault Avantime 2.0 turbo. Op zich een aparte auto maar zonder sportieve prestaties. Omdat mijn vrouw was geinteresseerd in een Mitubishi Outlander kwam ik bij een Mitsubishi-dealer terecht. Mijn oog viel daarbij op een folder van de Evo 8. Verschrikt vroeg de dealer of ik daar echt in geinteresseerd was. Mijn antwoord was: Ja! Twee maanden later kon ik een proefrit maken (de evo 9 was inmiddels al besteld) en drie maanden later kon ik sturen in de snelste auto die ik ooit heb gehad. Het is echt een kanon waarin ook dummy’s als ondergetekende snel en veilig kunnen knallen. Het is wel even wennen aan de hakerige bak en de zware koppeling. Als je weer eens in een gewone auto rijdt valt op dat je wel moet werken in de Evo.
De Evo rijdt als een kart en je kunt vooral idioot snel over een rotonde of door een haakse bocht. Voor je gevoel kan het daarbij nooit mis gaan. Dat is echter op een nat wegdek als eens gebeurt. Een erg bochtige omgeving is de natuurlijke habitat van de Evo.
Met een lengte van 1.89 en een gewicht 106 kilogram is de zit achter het stuur heel goed maar zijn de recaro’s iets te smal.
Nadelen van de auto zijn de herrie en het verbruik; bij stevig doorrijden moet je om de haverklap tanken. Ook werkt de airco niet goed; in vergelijking met het Duitse product van mijn ega is de werking ronduit slecht. Verder moet je flink toeren maken om echt hard vooruit te komen. Bij een stoplicht moet je stevig je best doen om een dikke zescilinder diesel met automaat op de eerste meters voor te blijven! Daarna zie je alleen een stipje in je spiegel.
Qua uiterlijk valt natuurlijk de gigantische achterspoiler op. Hoewel mijn auto stemmig zwart is kunnen veel mensen dan ook niet geloven dat een brave jurist in zo’n ding rijdt.
Voor wat betreft de kosten kan ik alleen maar wijzen op de relatief lage aanschafkosten van € 45.500. Dan heb je wel een echte auto met kwalitatief zeer goede onderdelen (recaro’s in leer, BBS-wielen, dempers en remmen). In vergelijking met een BMW of Audi met vergelijkbare uitrusting en en prestaties is de Evo een koopje. Mede hierdoor zal de afschrijving ook meevallen.
Ik neem aan dat de onderhouds- en brandstofkosten niet beduidend hoger liggen dan bij vergelijkbare auto’s. Als je dit soort auto’s tweedehands aanschaft kom je bijna altijd voor vervelende verrasssingen te staan (banden, turbo, koppeling, remmen).
De Evo blijft door zijn relatieve onbekendheid, onterecht, een ondergewaardeerde auto. Dit deert de berijders echter niet. Zij hebben een topauto die nog eens exclusief is ook!

PROBLEMEN

Bij 1.500 kilometer ging een klem van de luchttoevoer los. Het was mij nog nooit overkomen dat ik met pech stilstond (ook niet met mijn Alfa 156’s). Kennelijk was de klem in de fabriek niet goed aangedraaid.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens