Vergelijkende Test: Mitsubishi Eclipse Cross vs. Hyundai Tucson
Eind vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de Mitsubishi Eclipse Cross. Het is de laatste volledig in eigen beheer ontwikkelde nieuwe auto van Mitsubishi. In 2016 sloot het merk zich namelijk aan bij de Renault-Nissanalliantie. De auto is bedoeld om het gat te dichten tussen enerzijds de compactere ASX en anderzijds de grotere Outlander, ook al deelt de Eclipse Cross met die laatste auto wel zijn wielbasis. Inderdaad, net als veel autofabrikanten laat ook Mitsubishi geen kans voorbij gaan om iedere niche in de SUV-markt te dichten.
Om een idee te krijgen waar we de Eclipse Cross moeten plaatsen, zetten we hem in een test naast de Hyundai Tucson. Die Zuid-Koreaanse SUV heeft tussen voor- en achteras exact dezelfde afstand als de Mitsubishi. In deze test hebben we beide auto's met een automatische transmissie, vierwielaandrijving en een benzinemotor. De Mitsubishimotor is goed voor 163 pk en die van Hyundai piekt bij 177 pk. Of dat verschil in vermogen overbrugbaar of juist onoverkomelijk is, moet de praktijk uitwijzen. Het zijn in elk geval de dikste benzinemotoren die in deze auto's verkrijgbaar zijn. Hoewel er zeker overeenkomsten zijn, hebben beide fabrikanten duidelijk elk hun visie op automatische transmissie. De Eclipse Cross krijgt een CVT mee en de Tucson een versnellingsbak met dubbele koppeling, een DCT.
Lees ook

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer

Toen de Volvo 343 en Honda Accord in 1976 kwamen waren ze niet alleen door hun automaten bijzonder

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Hyundai Ioniq 9 heeft pretenties en kan zich meten met een Volvo EX90
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.