AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Mitsubishi
  • Carisma

Keurig netjes in 't kwadraat

Mitsubishi Carisma 1.8 GLSi (1995)

  • Autotest
19 september 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Uit het Limburgse Born komt sinds kort de Mitsubishi Carisma, een heel beschaafde middenklasser. Het is een keurig nette 'vertegenwoordigersauto' waarop weinig op valt aan te merken. Of toch wel...?

Hoewel Mitsubishi een Japanse merk is, wordt onze testkandidaat in Europa gebouwd. Om precies te zijn: de Carisma loopt bij NedCar in het Limburgse Born van de band. We kozen voor deze test de sterkst gemotoriseerde Carisma, de versie met 1,8-liter krachtbron. Met deze aanduiding stelt Mitsubishi zich bescheiden op, want de zestienkleps vierpitter heeft een exact volume van 1834 cc. Hij is goed voor een vermogen van 85 kW/115 pk. Het maximum koppel bedraagt 162 Nm. De paardekrachten gaan via een viertrapsautomaat naar de voorwielen. Volgens de fabriek zou de Carisma 1.8 automaat een topsnelheid van 200 km/h hebben en in twaalf seconden rond vanuit stilstand naar 100 km/h snellen. Tijdens onze acceleratieproeven bleven we daar met 12,3 s maar weinig bij achter. Het onderdeel optrekken van 80-120 leverde 9,5 s op.
Bovenstaande cijfers laten zien dat je met de automatisch geschakelde Euro-Japanner best vlot vooruit kunt komen. Maar de auto vertoont wel zijn eigenaardigheden wanneer het onderste uit de kan wordt gehaald. Zo moet het gaspedaal echt krachtig tot op de bodem ingetrapt worden om de automatische bak door middel van de 'kick-down' snel te laten opschakelen. Het lijkt erop alsof het merk van de gestaalde perfectie het gebruik van dit systeem probeert te ontmoedigen. Sturen doet de Carisma als een Europees. Zijn stuurbekrachtiging assisteert dus voldoende bij lage snelheden en houdt zich wanneer het harder gaat keurig op de achtergrond. Als chauffeur heb je de illusie dat je de wagen geheel zonder hulp in de gewenste richting dirigeert. Zoals alle voorwielaandrijvers is deze middenklasser in principe onderstuurd. Van onderstuurneigingen is echter weinig te bespeuren. In lange, snelgenomen bochten blijft hij verregaand neutraal. Ook als je in zo'n bocht nog eens wat extra gas geeft krijg je hem niet gauw zo ver dat hij over de voorwielen naar buiten wil gaan schuiven. Dat is trouwens mede te danken aan de automatische versnellingsbak die de gevolgen van bruuske exercities met het gaspedaal dempen. De Carisma is nogal straf geveerd en helt daardoor in bochten weinig over.
De keerzijde van de medaille is dat het de inzittenden beslist niet ontgaat wanneer de rit voert over wegdek waarvan de toestand te wensen overlaat. Oncomfortabel wordt het niet, maar chauffeur en passagiers kunnen toch weleens een licht stootje te verduren krijgen. Voor 'geluidsoverlast' hoeven ze niet bang te zijn. Onze decibelmeter registreerde nette waarden. De meter wees bij 100 km/h 68 dB(A) aan; bij 120 slechts een decibelletje meer. Het interieur ziet er zó beschaafd uit dat er van een zekere saaiheid sprake is. Bekleding en kunststof zijn in rustige tinten uitgevoerd. De Carisma heeft een middenconsole die opvallend hoog in het dashboard doorloopt. Er is aflegruimte rechts op het dashboard. Een natuurlijk is er een handschoenenkastje. De vakken in de voorportieren zijn smal en diep. Mocht je er bijvoorbeeld een potlood in hebben gedeponeerd, dan krijg je dat er niet zo makkelijk weer uit.

Prima zit

Met het zitmeubilair is het wel in orde. De Carisma is voorzien van prettig zittende zetels die goede zijdelingse steun bieden. De bestuurdersstoel kan in hoogte worden versteld. Daarnaast kan de chauffeur zijn zit verder optimaliseren, doordat het stuurwiel in hoogte verstelbaar is.
Mensen die op de achterbank van deze middenklasser verblijven hebben genoeg ruimte. Plaats voor hun onderdanen is er voldoende doordat ze hun voeten onder de voorstoelen kunnen schuiven. Een hoewel de daklijn iets afloopt is er toch ook genoeg hoofdruimte. Een opklapbare middenarmsteun en in hoogte verstelbare hoofdsteunen zijn standaard.
Open je de vijfde deur dan tref je een goed toegankelijke bagageruimte aan met een mooi vlakke laadvloer. Door de gunstige indeling kunnen er heel wat koffers mee. De in ongelijke delen omklapbare bank maakt uitbreiding mogelijk.
De Mitsubishi Carisma 1.8 GLS is bepaald geen instapmodel. Hij zit dan ook goed in zijn toebehoren. Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare portierruiten voor ‚n achter en twee airbags. Een 1.8 GLS automaat mag de showroom uit voor ruim f 47.000. Dat is gezien de concurrentie een redelijke prijs, al blijft het natuurlijk een smak geld.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Carisma 1.8 GLSi
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.834 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 162 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.435 mm / 1.695 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.140 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.275 kg / 575 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
CO2-uitstoot g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Twee airbags standaard
  • +Gunstig brandstofverbruik
  • +Voldoende zitruimte
  • -Smalle portiervakken
  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Carisma
Mitsubishi Mitsubishi Carisma

Uitgelicht aanbod

    1.6 GL, € 600,=!! AANBIEDING

    Mitsubishi Carisma 1.6 GL

    • 1997
    • 231.122 km

    € 600

    1.6 Shogun 5 DRS / AIRCO

    Mitsubishi Carisma 1.6 Shogun 5 DRS / AIRCO

    • 2003
    • 210.135 km

    € 1.149

    1.6 GL Royal Class

    Mitsubishi Carisma 1.6 GL Royal Class

    • 1999
    • 268.000 km

    € 650

Meer Mitsubishi Carisma occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Carisma specificaties
  • Mitsubishi Carisma occasions
  • Mitsubishi Carisma video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Carisma tests
  • Mitsubishi Carisma gebruikersreviews
  • Mitsubishi Carisma index
PREMIUM
Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

Onverminderd blijven SUV’s in het C-segment populair, ook als occasion. Vorig jaar besteedden...

Lees meer
Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997 / 366.896 km

Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997 / 366.896 km

69

Ho, wacht! Dit is niet wat het lijkt! Je denkt dat je te maken hebt met een tamelijk saaie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139 km - Klokje Rond

    Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139...

    73
    • 4 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Mitsubishi Carisma

    Facelift Friday: Mitsubishi Carisma

    39
    • 29 maart 2019
  • Review
    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    2
    • 11 maart 2018
  • Review
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    2
    • 28 november 2017
  • Review
    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    • 21 juni 2017
  • Review
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance (2000)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance (2000)

    • 8 mei 2017
  • Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997 / 366.896 km

    Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997...

    69
    • 26 september 2016
Merk
Merk
  • Review
    Mitsubishi Space Star 1.0 Cool+ (2018)

    Mitsubishi Space Star 1.0 Cool+ (2018)

    5
    • 12 januari 2021
  • Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139 km - Klokje Rond

    Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139...

    73
    • 4 januari 2021
  • Autonieuws
    Nederlandse prijzen voor Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

    Nederlandse prijzen voor Mitsubishi Eclipse...

    29
    • 31 december 2020
  • PREMIUM
    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs....

    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    'Bij deze merken brandt motorstoringslampje minst vaak'

    'Bij deze merken brandt motorstoringslampje...

    66
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    Mitsubishi laat nieuwe Outlander zelf zien

    Mitsubishi laat nieuwe Outlander zelf zien

    13
    • 10 december 2020
  • Review
    Mitsubishi Outlander 2.0 2WD Edition One (2012)

    Mitsubishi Outlander 2.0 2WD Edition One...

    6
    • 9 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep