Mitsubishi ASX

Vroegtijdige facelift

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASX
AutoWeek 38 2012
AutoWeek 38 2012

Je leest het in AutoWeek 38 2012

Zo succesvol als de Nissan Qashqai is de Mitsubishi ASX nooit geworden. Desalniettemin is de nog piepjonge cross-over in ons land de verkooptopper van het merk. Logisch dat Mitsubishi 'm graag in de spotlights houdt, een vroege update moet daarvoor zorgen.

Mitsubishi is een beetje weggezakt in de Nederlandse verkoopstatistieken, vorig jaar bleef de teller steken op slechts 6.731 exemplaren. Aan de ASX zal het in ieder geval niet liggen, in 2011 was 'ie verantwoordelijk voor meer dan een derde van de totale verkopen van het merk. De Japanners willen de cross-over dus graag in de belangstelling houden en daarom komt er nu al, na slechts twee jaar op de Nederlandse markt, een facelift. Daarmee moet de ASX er weer even tegenaan en, hopelijk, het marktaandeel van het merk opkrikken.

Zoals je bij een facelift mag verwachten is er aan het uiterlijk gesleuteld, zonder echt radicale wijzigingen door te voeren. De voorheen zo prominente jet fighter-grille is voortaan een stuk ingetogener en de mistlampunits zijn anders vormgegeven. Verder schermt Mitsubishi met nieuwe chromen accenten op de voorportieren, maar om dat te kunnen zien moet je de ongefacelifte versie ernaast zetten. Wat je sowieso niet kunt zien is de gewijzigde constructie van de achteras. Die is nog steeds van het type multilink, maar de onderste draagarm is nu langer dan voorheen. Volgens de ingenieurs moet het weggedrag van de kleine cross-over daardoor stabieler zijn, terwijl ook het comfort naar een hoger plan wordt getild.

Nauwelijks merkbaar

In de praktijk is de gewijzigde achteras nauwelijks merkbaar. Nu zijn die soort wijzigingen altijd subtiel, maar we kunnen ons niet herinneren dat de oorspronkelijke versie wezenlijk anders reed. Gelukkig was er al weinig mis met het onderstel van de Mitsubishi, voor de niet al te enthousiaste bestuurder biedt 'ie een goede mix van comfort en stabiliteit. Het is geen dynamische auto, ga je wat te vlot een bocht in dan onderstuurt de auto al vrij snel, maar beheerst, richting de buitenkant van de bocht. Daar staat tegenover dat de vrij lange veerwegen zorgen voor goed comfort als het asfalt eens wat minder comfortabel is.

Binnenin bleef alles zo'n beetje bij het oude, het grootste nieuws is de komst van een nieuw multimediasysteem in de middenconsole. Denk trouwens niet dat dat mooie grote scherm ook voor de navigatie dient, want dat zit er mooi niet op. Verder beperken de wijzigingen zich tot nieuwe stoffen op bijvoorbeeld de stoelen.

Onder de motorkap veranderde er helemaal niets, voor onze markt blijft er dus de keuze uit een 1.6 op benzine en een 1,8-liter zelfontbrander. Naar verwachting is het de benzinemotor die voor de meeste orders gaat zorgen en daar gingen we dan ook mee op pad. Met 117 pk is de atmosferische 1.6 in principe sterk genoeg, maar de motor moet wel op toeren gehouden worden om te presteren. Nu is dat gezien de redelijk korte overbrengingen van de vijfbak niet zo'n probleem, maar de viercilinder is wel erg goed te horen en echt fraai klinkt 'ie niet. Schakelen gaat verder vrij hakerig en met een redelijk lange slag, maar het gevoel in de pook is prettig communicatief. Dat kunnen we van de koppeling helaas niet zeggen, die is net even iets te vaag om gemakkelijk vloeiend weg te rijden.

Prijstechnisch blijft de ASX buitengewoon gunstig, de instapversie is leverbaar vanaf € 22.990. Dat is welgeteld acht euro duurder dan voorheen en ten opzichte van de concurrentie zeer concurrerend. De vernieuwde ASX is leverbaar vanaf 1 oktober.

Zonder terreinpretenties

Tijdens de Nederlandse persintroductie van de ASX konden we tevens een blokje om met de geheel nieuwe Outlander. Volgens de Nederlandse importeur wordt de 150 pk sterke benzinemotor in dat model de populairste motorkeuze. De meeste kopers zouden daarnaast kiezen voor voorwielaandrijving en de CVT-automaat. Over die aandrijflijn zijn we niet ontevreden, zolang je niet teveel gas geeft, houdt de viercilinder zich redelijk koest. Maar wil je de beschikbare paarden eens gebruiken dan zul je moeten accepteren dat dat gepaard gaat met een lawaaiige, loeiende motor. Voordeel is dat de CVT nadrukkelijk werd gericht op een zo laag mogelijke uitstoot en dat is gelukt. Op papier stoot je met de traploze transmissie minder CO2 uit dan met de handbak, waardoor de meerprijs beperkt blijft tot € 1.000.

Hoewel je met de voorwielaangedreven versie natuurlijk niet het terrein in moet willen, volstaat de 2WD onder normale omstandigheden. Hoewel de koets best wat wil bewegen onder lastwisselingen, raakt de Outlander niet snel het (asfalt)spoor bijster. Op lange afstanden is de SUV bovendien lekker comfortabel en dan gebruik je die aangedreven achterwielen eigenlijk toch niet.

En dan is er natuurlijk nog het prijsvoordeel, als voorwielaandrijver is de Mitsubishi er al voor €31.490. Wil je een zevenzitter en CVT dan komt de prijs op €34.990. En voor dat geld krijg je een fijn rijdende auto die bovendien heel erg praktisch is. Overigens moet je wel snel zijn met bestellen, want per 1 oktober gaat de BTW met 2 procent omhoog. Vanaf dat moment is de vanafprijs €31.890, voor een derde zitrij en automatische transmissie betaal je dan € 35.457.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.