Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2012)

autoreview

Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2012)

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf1.322 km
KM-stand laatst19.247 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 2.337 km

Na ongeveer 4 weken rijden in de ASX hier wat ervaringen.
Mijn ASX is een ex-demo auto en komt uit de showroom dus geen last van levertijden.
De enige extra's: afneembare trekhaak en spatlappen. Voor de rest zit
er alles al op wat je nodig hebt of aan luxe wilt: airco, abs, airbags, electrisch ramen en spiegels,
key-less, xenon verlichting, panorama dak, etc. Veel auto voor een redelijke prijs ten opzichte van de concurentie.

Tijdens de proefrit viel me al op hoe soepel alles ging, voor mij zijde zacht.
Ook bij verkeersdrempels en slecht wegdek blijft het comfort goed.
Van overhellen in bochten is nauwelijks sprake, het voelt zelfs heel stabiel.

De voorstoel heb ik hoog gezet zodat mijn elleboog net op/over de opbergruimte zit.
De stoel staat nu net iets te hoog voor het instappen zodat ik met mijn dijbeen over/tegen de zijwaartse steun ga.
Ik ben 185 cm en de pasagier achter mij zit ruim: geen knie tegen de voorstoel.

Het panorama dak met de LED-feestverlichting is leuk maar het went snel.
Je moet als bestuurder toch recht vooruit kijken. Het is meer iets voor de passagiers.
Misschien dat ik na de zomer het anders waardeer.
Ik heb het standaard audio systeem waarop ook de achteruit-rij camera aangesloten zit.
Voor mij is de audio meer dan genoeg en het systeem heeft voldoende aansluit mogelijkheden
ipod, usb-stick, bluetooth. De achteruitrij camera lijkt me een ideale hulp om de caravan aan te koppelen.
Voor parkeren is hij natuurlijk ook handig. De ingekleurde lijnen draaien niet mee met de stuurbewegingen.
Het hele interieur ziet er goed uit maar veel is gemaakt van hard plastic. Een deel is ook van ietsie
minder hard plastic maar zacht of schuim achtig is het niet.

Zoals je in andere reviews kunt lezen kan ik bevestigen dat het plaatwerk
wat dun/flexibel overkomt. Vooral het gedeelte achter het panorama dak. Eigenlijk
alle vlakke delen. Ik ben geen type dat de wax in de lak wil drukken en wax uitpoetsen
doe ik lichtjes zodat er zo veel mogelijk blijft zitten, ik verwacht geen problemen.

Aan key-less moet ik nog steeds wennen. Je hebt geen sleutel meer nodig.
Niet om in te stappen, te starten/stoppen of om af te sluiten en ook niet voor de achterklep.
Knopje indrukken is alles, mits je de 'sleutel' bij je hebt.

Stop & Go bevalt me ook wel. Het is wel steeds per stoplicht gokken of het zin heeft.
Het werkt alleen vanaf een buiten temperatuur vanaf zo'n +5 graden en een motor op temperatuur.

Wat me tot nu toe opvalt is dat bij 100 km/uur het meeste geluid van de banden komt.
De verschillende soorten asfalt (A35) bij Hengelo zijn duidelijk hoorbaar.
Aangezien me dat bij lichte vorst begin april opviel kon dat bij warmer weer wel
eens minder zijn.

Het brandstof verbruik valt vooral direct na de koude start tegen: tot wel 92.3 liter per 100 km
gedurende de eerste paar 100 meter... Dat moet aan de software liggen of een deel
van de branstofleiding loopt leeg.
Om het brandstof verbruik laag te houden moet je laag in de toeren blijven (het nieuwe rijden).
Bij 1700-1900 toeren/per minuut schakelen. Daarmee ben je niet echt vlot met optrekken.
50 km/uur in zijn 5 wil met 1300 toeren. Het brandstof verbruik is dan laag maar hoe laag ?
Bij het minste beetje gas geven schiet het gemiddelde (het getal) omhoog om er vervolgens
vele minuten over te doen om te zakken naar het niveau (groen balk) waarmee je rijdt.
Bij 100 km/uur draait het blokje 2600 toeren en gebruikt 6.6 liter per 100 km gezien (1 op 15.1).
Bij 120 km/uur was dat 3100 toeren en 6.9 liter per 100 km (1 op 14.5).
Dat is dan wel leeg met alleen een chauffeur.
1 op 16 halen lijkt zo haalbaar maar hoe hard rij je dan nog ?

Ik ben erg benieuwd te ervaren hoe de ASX mijn caravan, een Kip Kompact (700kg leeg, max 950kg beladen),
aan kan. Volgens caravantrekker moet dat goed kunnen.

De bagageruimte is hoog, lijkt niet echt groot maar er passen wel 2-3 kratjes bier in.
De achterbank heb ik nog niet neergeklapt gehad en van Active Stability Control, Traction Control en
Hill Start Assist heb ik nog niets gemerkt. Trouwens ook niet van de ABS.

Mist: ik heb een dag ochtendmist gehad. Vanonder de carport was de auto, zoals met al mijn vorige autos, condens vrij.
Tijdens een 20 minuten rit, waarbij ik 2 keer door een mist gebied reed, besloegen de
buitenpiegels 2 keer en volledig dicht. Ik weet niet meer of de buitenspiegel verwarming
aan stond en ik wist toen ook niet waar de aan/uit knop zat (nu wel) maar dat was een vervelende ervaring
vooral het invoegen op de snelweg met beslagen buitenspiegels.
Tot nu toe heb ik bij geen enkele auto meegemaakt
dat buitenspiegels volledig besloegen tijdens het rijden in de mist.

Caravan trekken

  • 7.526 km

De ASX heeft een bescheiden 1600 motor (zonder turbo) met 117pk en 154 Nm/4000 tpm.
Mijn caravan is een Kip Kompact 37EK met vast dak en heeft heel weinig rolweerstand (rolt gemakkelijk, ook beladen, 700 kg onbeladen, max 950 kg beladen). Meestal rij ik op de snelweg zo'n 100 km/uur met de caravan (zonder stabilisator) en in Frankrijk soms uitschieters tot zo'n 115 km/uur. De caravan is dan heel goed te trekken alleen indien het wat heuvelig of berg-achtig wordt moet je tijdig terug schakelen. Blijf je zo met het toerental tussen de 2500 tpm en 3200 tpm dan gaat het best gamakkelijk, blijft het verbruik beperkt maar ga je niet als een speer over de heuvels/bergen. Wordt het stijler (bijvoorbeeld direct na Luik) dan moet je soms terug naar de 2e versnelling.

Wil je perse snel zijn in de bergen met caravan dan kun je beter de diesel nemen.

Hoewel je wel voelt dat je met een caravan rijdt (op bijvoorbeeld slecht wegdek) heb ik nooit iets gemerkt van uitbreken, duwen of slingeren van de caravan. De ASX voelt met deze caravan gewoon stabiel. Dat is natuurlijk ook te danken aan het correct beladen en de kogeldruk.

Schakelt nu minder soepel dan als nieuw

  • 9.706 km

De eerste onderhoudsbeurt is geweest. Ik kon wachten (ietsie meer dan een uur) en was 253 Euro kwijt voor... ik ben nu al bang wat een echte beurt gaat kosten.

Het schakelen ging de eerste 2000 km super soepel maar is langzaam aan hakerig geworden. Soms is het echter wel soepel. Het staat ook zo beschreven in de Autoweek Testjaarboek 2013: hakerig. Dat valt tegen en is voor mij al genoeg reden om geen volgende Mitsubishi meer te kopen.

Caravan trekken 2

  • 19.247 km

Weer een rit met de caravan gehad. Grove route: Almelo - Luxemburg - Freiburg (bij Basel) - Orange - Dole - Luxemburg - Trier - Almelo.
Het verbruik met caravan is zo'n 1 op 10 en indien het echt heuvelig wordt dan wordt dat 1 op 8. Worden de heuvels stijler/hoger dan wordt je meestal ingehaald door vrachtwagens omdat deze motor te weinig koppel heeft. Op vlak terrein is er niets aan de hand. Berg-af gaat ook goed, te goed want op mijn GPS zag ik wel eens 120 km/uur staan, de combinatie voelde dan nog erg stabiel aan.

BearLock

  • 19.247 km

In feb 2014 heb ik een BearLock, ofwel een versnellingsbak slot, in laten bouwen na het lezen van een artikel over Tsjechië en autodiefstal. Aangezien deze Mitsubishi key-less was zit er nu een slot op (ehh.. slot in). Key-less is erg comfortable/gemakkelijk maar als je op google zoekt dan vindt je genoeg over hoe makkelijk dat te kraken is.

Het versnellingsbak slot blokkeert de versnellingsbak indien deze in de achteruit staat (net zo als bij Saab). Het inbouwen duurt zo'n 3 uur. Is het slot eenmaal ingebouwd dan is het niet meer gemakkelijk te verwijderen (gemonteerd met afbreek-bouten) of te omzeilen. Er zitten 3 sleutels bij.

In het begin vergeet je wel eens om het versnellings bak slot te activeren (sleutel uit slot halen) maar aangezien die sleutel aan mijn key-less remote zit lukt het dan niet meer om key-less de auto af te sluiten. De auto wil niet op slot indien de remote in de auto ligt (afsluiten activeren via het knopje aan de handgreep van de deur).

Het versnellings bak slot geeft in ieder geval een veiliger gevoel bij het achterlaten van je auto op een parker plaats in een of andere stad.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens