MG terug in Nederland - Achtergrond

Mogelijke gameschanger

MG ZS EV
AutoWeek 39 2019
AutoWeek 39 2019

Je leest het in AutoWeek 39 2019

Onder de vleugels van het reusachtige Chinese SAIC keert MG terug op de Europese markt. Nederland behoort bij de eerste landen die de nieuwe ZS EV krijgen voorgeschoteld en op papier is de situatie veelbelovend. Wat heet: de buitengewoon betaalbare elektrische SUV kan volgens MG nog dit jaar worden geleverd.

Dat is een opmerkelijke prestatie, want veel andere EV-bouwers hebben al jaren de grootste moeite om hun elektrische aanbod op tijd geleverd te krijgen. Bij Hyundai en Kia, de merken die met de Kona Electric, e-Niro en e-Soul vol in het vaarwater van MG opereren, is de levertijd bijvoorbeeld ongeveer een jaar.

Dat een herboren merk vervolgens enkele weken na z’n introductie een felbegeerde elektrische auto op Nederlandse platen krijgt, lijkt ongeloofwaardig, maar is volgens MG toch echt wat er gaat gebeuren. De ZS is vanaf oktober te bestellen in Nederland en Noorwegen, en moet dankzij onder meer een slim opgebouwde voorraad en een beperkt leveringsgamma vervolgens razendsnel worden uitgeleverd. De auto verschijnt in twee uitvoeringen, maar is in alle gevallen voorzien van een accupakket van 44,5 kWh en een 143 pk sterke elektromotor. Met die cijfers en een actieradius van 263 km volgens de WLTP-cyclus komt de nieuwkomer niet in de buurt van de genoemde Koreanen, maar de Chinees met de Britse naam heeft een geheim wapen: z’n prijs.

De ZS EV is er in Nederland vanaf € 29.990 exclusief afleverkosten, terwijl de afgeladen Luxury voor € 31.990 van eigenaar wisselt. Daarmee is de ZS zo’n 10 mille goedkoper dan een Kona en ook voordeliger dan kleinere alternatieven van Renault en (binnenkort) PSA. MG noemt de ZS steevast een B-segment SUV, maar wat buitenmaten betreft verkent de auto de bovengrenzen van datzelfde segment. De ZS is langer, breder én hoger dan de Kona en biedt vier volwassenen een prima zitplek, terwijl de kofferbak met 448 liter zelfs groter is dan de op dat vlak uitblinkende nieuwe Peugeot 2008.

ALS EEN KLOK

Dat MG het in ieder geval op papier voor elkaar krijgt om een regelrechte knalaanbieding te lanceren, dankt het merk aan de steun van moederbedrijf SAIC. De grootste Chinese autofabrikant verkocht vorig jaar een ongelooflijk aantal van 7 miljoen voertuigen in het thuisland, een aantal dat in schril contrast staat tot de 277.000 stuks die in het buitenland werden verkocht. Toch is ook op exportgebied sprake van een flinke stijging, die dankzij MG volop moet worden doorgezet. De Britse merknaam moet het internationaal wederom gaan maken en klinkt in vele liefhebberskringen nog steeds als een klok.

“Hoewel de ZS niet specifiek voor die groep is bedoeld, blijkt dat ook jongeren van tussen de 18 en de 25 jaar MG vaak nog kennen”, vertelt de Europese Sales & Marketing-baas Frank Meijer vol trots. Of de traditionele MG-liefhebbers blij zullen zijn met de wat inwisselbare verschijning van de nieuwe ZS, valt te betwijfelen. Een ‘eyecatcher’ is de nieuwkomer zeker niet, al laat het feit dat de auto naadloos opgaat in het hedendaagse Europese straatbeeld zich ook als compliment uitleggen. Dat de ZS elektrisch is, blijkt aan de buitenkant uit niets. De auto is vrijwel niet te onderscheiden van de versie met brandstofmotor die elders op de wereld wordt aangeboden en deelt zelfs diens grote grille. Alleen de daarin verwerkte laadopening verraadt dat het hier om de EV-variant gaat.

PANORAMADAK

De binnenzijde is evenmin opzienbarend vormgegeven, maar de boel ziet er wel netjes uit. Het dashboard is overtrokken met een zacht laagje, een stikselrandje zorgt voor wat uitstraling en de speciaal voor de EV ontworpen middentunnel oogt zowaar best strak. De rijrichting laat zich via een draaiknop bepalen, het infotainment bestaat uit een touchscreen. Het systeem is standaard voorzien van navigatie software, maar ook Apple Carplay en Android Auto zijn present. Ook over de verdere uitrusting valt weinig te klagen. De lijst met standaard aanwezige rijhulpsystemen is indrukwekkend, en terwijl de instapper al over onder meer klimaatregeling en keyless entry beschikt, krijgt de marginaal duurdere Luxury zaken als kunstleer, stoelverwarming en zelfs een elektrisch te openen panoramadak.

Hoogteverstelling van de stoel en diepte verstelling van het stuur zijn dan weer niet aanwezig, met een matige zitpositie tot gevolg. Jammer, maar afgezien daarvan stelt de ZS tijdens een korte proefrit niet teleur. De elektromotor biedt meer dan voldoende kracht om vlot vooruit te komen en het is ook op hoge snelheid stil aan boord, wat bij een EV een grotere kunst is dan het wellicht lijkt. Van enige sportiviteit is geen sprake en de ZS helt in bochten gemoedelijk over, maar grip is er genoeg en de besturing is voldoende communicatief.

Het comfortniveau is zelfs dik in orde, dankzij een onderstel dat oneffenheden stil en soepel wegwerkt. Met z’n keurige rijgedrag, acceptabele actieradius en SUVkoets lijkt de nieuwe MG alles in huis te hebben voor een succesvolle carrière, al blijft het natuurlijk de vraag hoe snel de Nederlandse koper dit ‘nieuwe’ merk zal accepteren. Voor Nederland hadden de Chinezen de herintroductie van het merk niet beter kunnen plannen, want zelfs in 2020 blijft de MG ZS EV dankzij z’n lage nieuwprijs een uitstekende aanbieding voor de zakelijke rijder.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE MG ZS

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum