Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • SL

Mercedes-Benz SL 500 (1999)

Mooi weer spelen

Mercedes-Benz SL 500 (1999)
  • Autotest
30 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Tot op zekere hoogte is elke cabrio een droomauto. Open toeren is de mooiste vorm van autorijden - als 't weer een beetje meezit, natuurlijk. Maar in de 'hebberigste' cabrio's zit je bij slecht weer ook nog heel knus te dromen.

Nog een jaartje, schatten we, dan zal de huidige Mercedes SL wijken voor een nieuwe top-cabrio. Hij heeft er nu tien jaren trouwe dienst opzitten en kreeg vorig jaar wat nieuwe make-up, voor het laatst mogen we aannemen. De wat hoekige lijnen van de SL raken - ook naast andere Mercedessen - uit de tijd. Daar doen rondere spiegels, bumpers, achterlichten in CLK-stijl en nog zo wat opgefriste details niet aan af. Zo moet je tevens ingewijde zijn om het nieuwe stuurwiel op te merken.
Maar hij blijft indrukwekkend, al is 'ie toch kleiner dan Jaguar's nieuwe XK. Niet lichter, met bijna twee ton eigen massa. Ondanks nieuwe V6 en V8 motoren, overgenomen uit de veel jongere E- en CLK-series. Ook gekopieerd is een macht elektronische toeters en bellen die aan het gewicht van deze semi-sportwagen het hunne bijdragen. Semi-sport, want je voelt aan de SL dat het een relatief logge zwaargewicht is. Waarom we hem glad noemen? Omdat de SL zo vergaand geautomatiseerd en geciviliseerd is, en uiterst vanzelfsprekend maar ook onpersoonlijk werkt.

Laat je rijden
Het begint al met een motor die je vrijwel niet hoort lopen. Nee, het begint nog eerder. Met een overdonderende rij knopjes in het elegante interieur. Naar goede Duitse gewoonte een toonbeeld van logische en overzichtelijke indeling. Maar met z-veel dure attenties aan boord dat het toch even puzzelen is waar dˆt knopje nou voor zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld twee knopjes die met de vering te maken moeten hebben. Die op de middentunnel, met een schokdempertje erop, zal voor 'harder/zachter' vering zijn. En die naast de lichtknop? Die is om de auto een dikke vijf centimeter hoger op de wielen te zetten, dat-ie zijn buik niet schaaft op knikjes in bijvoorbeeld parkeergarages.
Jaja, aan alles is gedacht. Zoals standaard ESP, zodat beschouwingen over de kwaliteit van de wegligging bij voorbaat zinloos zijn. Maakt u een foutje, wat zelfoverschatting misschien: ESP waakt. Het zorgt zo goed als bij een nietige A-klasse dat de auto gaat waarheen u met het stuur wijst. Of we moeten idioot veel te hard gaan, dan wel onverhoeds op een ijsschots belanden. Dat te hard gaan zou nog zomaar kunnen. Met vijf liter motorinhoud is de Mercedes dik gemotoriseerd. En twee ton plus 306 pk wil nog best vooruit. Het versnelt zo belachelijk soepel en schokvrij (goeie vijftraps automaat, dus ook) dat je nauwelijks het idee krijgt dat je hard gaat.
Hij remt gelukkig ook als een blok. Wil je zeker weten dat je niet te hard zult gaan, dan is er de Speedtronic. Standaard. Kun je de rijsnelheid mee fixeren, maar ook een begrenzing mee instellen (vanaf 30 km/h, oplopend per 10 km/h). Door de ruitenwissers op het eerste klikje te zetten, heb je er geen omkijken meer naar, de regensensor zorgt dat er gewist wordt wanneer en zoveel als nodig.
Het ontbreekt aan niets. Dat blijft mooi, de stoelen met geïntegreerde veiligheidsgordel die altijd bij-de-hand hangt. En de automatisch bij een koprol (of na een druk op de knop) opklappende rolbeugel. Voor twee is er genoeg bagageruimte, achter de stoelen hebben we een soort lage hoedenplank met twee flinke bergvakken eronder. Kinderbankje daar? Da's dan zo'n f 5.000, alstublief. Wel standaard met leer bekleed.
De vering is comfortabel, maar doet toch stevig aan. Want de SL siddert duidelijk op alle wegoneffenheden, is minder stijf dan veel nieuwere soortgenoten. De leeftijd van het ontwerp verraadt zich ook door de afwezigheid van een dashboardkast. Was er vroeger wel, maar daar zit nu 'n passagiersairbag. Het nieuwste snufje: supersnel en storingsongevoelig werkende glasvezelbekabeling voor audio/telefoon/navigatie systeem.
Mercedes vraagt bijna drie ton voor een SL 500, voor dik 90 mille meer is een SL 600 twaalfcilinder mogelijk. Er zit al veel in die 500, maar de genoemde verstelbare vering komt meteen al op dik 13 mille extra. Wat hadden we nog meer in de testauto? Navigatiesysteem (zo'n f 6.300), xenonkoplampen (ca. f 2.000), stoelverstelling met geheugen (zo'n f 2.300). Metallic lak is standaard. Alles bijeen komt de SL in dit verhaal dan uit op ruim 327.000 gulden. Maar ja, dan kun je wel letterlijk en figuurlijk 'mooi weer spelen...'

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model SL 500
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 135.453

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.966 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 460 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.500 mm / 1.812 mm / 1.293 mm
Wielbasis 2.515 mm
Massa leeg 1.795 kg
Laadvermogen 415 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/55ZR16Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,5 s (fabrieksopgave: 6,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 12,5 l/100km
CO2-uitstoot 293 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz Mercedes-Benz SL

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz SL 500 AMG Styling, W129

    Mercedes-Benz SL 500 AMG Styling, W129

    • 2001
    • 122.048 km

    € 23.500

    Mercedes-Benz SL Cabrio 320 V6 | Final Edition

    Mercedes-Benz SL Cabrio 320 V6 | Final Edition

    • 1998
    • 133.000 km

    € 33.950

    Mercedes-Benz SL 500 V8 Automaat Distronic 100.446KM

    Mercedes-Benz SL 500 V8 Automaat Distronic 100.446KM

    • 2001
    • 100.446 km

    € 19.950

Meer Mercedes-Benz SL occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz SL specificaties
  • Mercedes-Benz SL occasions
  • Mercedes-Benz SL video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz SL tests
  • Mercedes-Benz SL gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz SL index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 500 Edition 1 (2012)

    Mercedes-Benz SL 500 Edition 1 (2012)

    4
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL (1992)

    Mercedes-Benz SL (1992)

    3
    • 6 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    6
    • 14 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 600 (1996)

    Mercedes-Benz SL 600 (1996)

    13
    • 27 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)

    Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)

    44
    • 24 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 350 (2007)

    Mercedes-Benz SL 350 (2007)

    16
    • 2 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280SL (1969)

    Mercedes-Benz 280SL (1969)

    6
    • 5 oktober 2012
meer reviews
Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

46

Na vier maanden C180 Limousine en drie maanden C300 e Estate weten we dat de nieuwe C-klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL 'van Andy Warhol'

    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL...

    9
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    5
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL 43 levert SL €70.000 lagere vanafprijs op

    Mercedes-AMG SL 43 levert SL €70.000 lagere...

    60
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL 43: vier cilinders minder en achterwielaandrijving

    Mercedes-AMG SL 43: vier cilinders minder...

    78
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL kost een ton meer dan voorganger

    Mercedes-AMG SL kost een ton meer dan voorganger

    54
    • 23 maart 2022
  • Autotest
    Mercedes-AMG SL 63 - Eerste rijtest

    Mercedes-AMG SL 63 - Eerste rijtest

    41
    • 22 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    9
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    11
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden