Mercedes-Benz GLA/EQA

Curlevv

Gebruiker
2021-Mercedes-Benz-GLA-40.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-38.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-43.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-39.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-41.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-48.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-44.jpg


AMG Line (Edition 1)
2021-Mercedes-Benz-GLA-1_1.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-6_1.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-10_1.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-23_1.jpg


2021-Mercedes-Benz-GLA-24_1.jpg


2021-Mercedes-AMG-GLA-35-23.jpg


Mercedes-AMG GLA 35
2021-Mercedes-AMG-GLA-35-10.jpg


2021-Mercedes-AMG-GLA-35-12.jpg


2021-Mercedes-AMG-GLA-35-9.jpg


2021-Mercedes-AMG-GLA-35-26.jpg


2021-Mercedes-AMG-GLA-35-29.jpg


Alle foto's en info: https://www.carscoops.com/2019/12/2020-mercedes-benz-gla-is-a-curvy-and-youthful-little-crossover/
Mercedes-AMG GLA 35: https://www.carscoops.com/2019/12/2021-mercedes-amg-gla-35-is-your-302-hp-entry-ticket-into-amg-suvs/
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Toch wel een vreemd geproportioneerde auto eigenlijk. Optisch een B-klasse met een iets ander neusje en iets andere verhoudingen, wat niet direct een aanbeveling is aangezien dat wat mij betreft een van de lelijkste auto's van dit moment is. Er zijn genoeg mooiere crossovers op de markt: een Peugeot 3008 of Kia Sportage zien er wat mij betreft een stuk aantrekkelijker en bovenal eigenzinniger uit. Vermoed dat bij een deel van de kopers van dit soort auto's cognitieve dissonantie optreedt, een ander deel zal 'm misschien gewoon wel mooi vinden.
 

Curlevv

Gebruiker
Ik vind de huidige echt lelijk door die rare achterlampen. Deze oogt wel veel meer B-klasse SUV dan A-klasse SUV. Maar ik vind 'm wel mooi, alleen sommige verhoudingen zijn een beetje te 'koddig' zoals op deze foto: https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2019/12/2021-Mercedes-Benz-GLA-30.jpg
 

Curlevv

Gebruiker
Nu écht alle foto's..

Mercedes-Benz GLA: https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-gla/
Mercedes-Benz GLA35 AMG: https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-gla35_amg/
 

Wouter82

Moderator

De GLA is eigenlijk de GLB en de GLB is meer een soort spirituele opvolger van de GLK, gezien de hoekigheid. Erg voorspelbaar model en ook niks bijzonders maar ook minder herkenbaar dan de vorige.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
mercedes-gla-face-1_1.jpg


mercedes-gla-avant-brieuc.jpg


mercedes-gla-avant-plongee-1_1.jpg


mercedes-gla-profil-statique-1_1.jpg


mercedes-gla-statique-arriere-1_1.jpg


mercedes-gla-arriere-full.jpg


mercedes-gla-tableau-bord_1.jpg


mercedes-gla-coffre.jpg


Fotogalerij: https://www.largus.fr/actualite-automobile/mercedes-gla-2020-nos-impressions-a-bord-10189396.html

Raar, lelijk gebakje.

Zo te zien heeft Carscoops problemen, want de meeste foto's in de openingspost (en andere topics) zijn niet meer te zien.
 

Foie Gras

Gebruiker
Wouter82 zei:
De GLA is eigenlijk de GLB en de GLB is meer een soort spirituele opvolger van de GLK, gezien de hoekigheid. Erg voorspelbaar model en ook niks bijzonders maar ook minder herkenbaar dan de vorige.

Aangezien de GLA de kortste op het (MBA2) platform is, is de naam prima gerechtvaardigd;)
 

Curlevv

Gebruiker
Zo te zien heeft Carscoops problemen, want de meeste foto's in de openingspost (en andere topics) zijn niet meer te zien.

Ze kozen er later over om de AMG een apart artikel te geven en overige foto's toe te voegen. Ik heb de OP aangepast
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Autosalon Brussel:

S7-mercedes-gla-2-classe-b-suv-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-616265.jpg


S7-mercedes-gla-2-classe-b-suv-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-616266.jpg


S7-mercedes-gla-2-classe-b-suv-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-616257.jpg


S7-mercedes-gla-2-classe-b-suv-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-616259.jpg


S7-mercedes-gla-2-classe-b-suv-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-616263.jpg


S7-mercedes-gla-2-classe-b-suv-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-616261.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_05-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_09-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_14-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_20-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_18-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_22-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_28-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_26-1024x684.jpg


LNA_Salon_2001_Bruxelles_Mercedes-Benz_GLA_24-1024x684.jpg


Bronnen: https://www.caradisiac.com/mercedes-gla-2-classe-b-suv-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-180689.htm & https://lenouvelautomobiliste.fr/actualites/live-bruxelles-2020-bmw-serie-2-gran-coupe-50896/

Kan even niet bedenken welke auto ik lelijker vind in deze klasse, of het moet de BMW X2 zijn. Zal dus wel een succes worden. ;)
 

Wouter82

Moderator

Ik geloof dat ik de X2 juist beter te pruimen vind. Zeker met die rode lijntjes van de AMG-line (oh vandaar lijntjes?) wordt het wat infantiel, maar dat geldt voor meer Mercedessen.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Nieuwe Mercedes-Benz GLA vanaf 49.267 euro[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 21 februari 2020 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Mercedes-Benz maakt de prijzen van de nieuwe GLA wereldkundig. De compacte SUV is vanaf het voorjaar in Nederland te koop voor minimaal 49.267 euro.
Mercedes-Benz begint in het voorjaar met de verkoop van de nieuwe GLA. Het model is in eerste instantie verkrijgbaar met vier verschillende motoren. De GLA 200 met 163 pk sterke 1.3 benzinemotor is het instapmodel. Daarnaast levert het merk de GLA 200 met 224 pk sterken 2.0 viercilindermotor en twee 2.0 diesels, met 150 en 190 pk. Alle versies zijn voorzien van een automatische versnellingsbak, vierwielaandrijving is optioneel bij de dieselmotoren.

De uitrusting van de Mercedes-Benz GLA omvat het geavanceerde MBUX infomediasysteem met 7 inch beeldschermen. Ook standaard zijn 17 inch lichtmetalen wielen, een pakket actieve rijhulpsystemen, een achteruitrijcamera, airconditioning, leder-look bekleding, een rijstandenschakelaar, een regensensor, cruise control en airconditioning. De uitrusting is uit te breiden middels Lines met de namen Style, Progressive en AMG Line.

Mercedes-Benz vult het aanbod van de GLA snel na de verkoopstart aan met nieuwe versies, zoals de 35 AMG-uitvoering en een plug-in hybride.

Vanafprijzen Mercedes-Benz GLA
GLA 200 163 pk € 49.267
GLA 250 224 pk € 52.637
GLA 200 d 150 pk € 53.954
GLA 200 d 150 pk 4wd € 58.404
GLA 220 d 190 pk € 60.200
GLA 220 d 190 pk 4wd € 64.815

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/februari/47096-nieuwe-mercedes-benz-gla-vanaf-49-267-euro

Wat een geld...
 

Guest
Met wat noodzakelijke opties kost basismodel dan dus zo'n 65k, idd wat een geld, bizar gewoon.
 

D Elzinga

Gebruiker
Zo'n beetje het prijsniveau van een C-klasse dus, hoewel die als instap-180 nog vele duizenden euro's goedkoper is. Dan moet je wel erg graag een crossover willen...
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Voor nauwelijks meer dan een GLA 250 heb je een Land Rover Discovery Sport plug-in, voor 38 mille een instap Volvo XC40. Beide auto's vind ik visueel duidelijk meer auto, ze zijn ongetwijfeld ook een stuk praktischer. Ik zou het wel weten (zelfs al is de verbrandingsmotor in beide modellen een driecilinder).
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+: sluitstuk[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 26 februari 2020 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Mercedes-AMG maakt het aanbod van compacte, sportieve modellen compleet met de GLA 45 4Matic+. De SUV krijgt dezelfde krachtige 2.0 turbomotor als de A-Klasse en CLA.

Mercedes-AMG neemt de GLA onder handen. Er was al een 35 ‘AMG-light’ van de SUV, maar nu komt de ‘echte’ AMG-uitvoering: de GLA 45 4Matic+. Deze heeft een met de hand geassembleerde 2.0 turbomotor aan boord, met 387 pk en 480 Nm. In de S-versie levert de benzinemotor zelfs 421 pk en 500 Nm. Die laatste heeft 40 pk meer dan de vorige AMG-versie van de GLA, maar de cijfers zijn exact gelijk aan die van de A 45 en CLA 45.

De compacte SUV sprint in slechts 4,4 seconden (4,3 seconden voor de S-versie) van 0 naar 100 km/u. De krachten worden dankzij het slimme 4Matic+-systeem op de ideale manier over de vier wielen verdeeld. Uiteraard zijn het onderstel, de remmen en de besturing door AMG aangepakt. Ook heeft de sportieve versie een versterkte carrosserie, met onder meer een aluminium plaat onder de motor. Middels diverse rijprogramma’s zijn alle parameters naar eigen smaak af te stemmen.

De GLA 45 draagt de bekende AMG-grille met verticale spijlen. Bumpers, skirts, spoilers en grote lichtmetalen wielen zijn uiteraard aanwezig, net als een sportief aangekleed interieur. Ook digitaal ademt de GLA 45 AMG-taal, omdat de lay-out van het MBUX multimediasysteem in AMG-stijl is uitgevoerd.

De Mercedes-AMG 45 4Matic+ komt later dit jaar naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.

mercedes-amg-gla-45-4matic-303623-1024.jpg


mercedes-amg-gla-45-4matic-303621-1024.jpg


mercedes-amg-gla-45-4matic-303624-1024.jpg


mercedes-amg-gla-45-4matic-303622-1024.jpg


mercedes-amg-gla-45-4matic-303620-1024.jpg


mercedes-amg-gla-45-4matic-303619-1024.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/februari/47109-mercedes-amg-gla-45-4matic-sluitstuk

Echt verschrikkelijk.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Mercedes-Benz CLA en GLA nu ook als plug-in hybride[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 2 maart 2020 om 20:18[/size]

Mercedes-Benz trekt in een vloeiende beweging het doek van niet één, niet twee, maar van drie splinternieuwe plug-in hybrides. We Zowel de CLA Coupé als de CLA Shooting Brake en de GLA profiteren van een plug-in hybride aandrijflijn.

In augustus vorig jaar presenteerde Mercedes-Benz de plug-in smaken van zowel de A- als de B-klasse en nu is het moment daar dat ook een groot deel van de rest van Mercedes' compacte modelfamilie aan de stekker gaat. De CLA Shooting Brake, CLA Coupé én de GLA zijn straks als 250e te krijgen.

De drie nieuwe plug-in hybriden van Mercedes-Benz krijgen allen dezelfde aandrijflijn en dat betekent dat in de drie nieuwkomers een 160 pk sterke 1,3-liter grote geblazen viercilinder samenwerkt met een 102 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt onderaan de streep 218 pk en 450 Nm. Het accupakket dat zich onder de achterbank bevindt heeft in alle gevallen een capaciteit van 15,6 kWh.

Wel verschillen zaken als actieradius en acceleratietijden onderling. In de CLA Coupé, de meest gestroomlijnde van het stel, moet je 60 tot 69 WLTP-kilometers af kunnen leggen. De CLA Shooting Brake komt volgens dezelfde meetcyclus 58 tot 68 kilometer ver en de GLA 250e noteert een actieradius van 53 tot 61 kilometer achter zijn naam. De CLA Coupé sprint in 6,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h terwijl zijn Shooting Brake-broer 0,1 tel langer de tijd neemt voor die sprint. De GLA 250e heeft in 7,1 seconden een snelheid van 100 km/h op de klok staan.

Achter de laadklep, die zich rechts achter op het nieuwe drietal bevindt, zit een aansluiting die geschikt is voor de bekende Combo-stekker. Behalve een reguliere Type 2-kabel kan dus ook de CCS-stekker van een snellaadstation overweg met de plug-in A, en dat is voor een plug-in hybride best bijzonder. Afhankelijk van de gebruikte laadpaal neemt het voldruppelen van de accu 40 minuten tot anderhalf uur in beslag.

oojyearb4o33_800.jpg


xt9yw5rbtg80_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mercedes-benz-cla-en-gla-nu-ook-als-plug-in/

Die vierkante wielkasten bij zo'n afgerond eitje, wie bedenkt dat nu ook.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Het ei is in Nederland gearriveerd:

27803.jpg


27809.jpg


27806.jpg


27802.jpg


27804.jpg


27813.jpg


Rijtest: https://www.autozine.nl/mercedes-benz/gla/autotest
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic vs. Volvo XC40 D4 AWD:

Mercedes-GLA-Volvo-XC40-1200x800-9c80eb71d51bdd95.jpg


Mercedes-GLA-Volvo-XC40-1200x800-a39e15b0608014a7.jpg


Mercedes-GLA-1200x800-2f03366c238ebd76.jpg


Volvo-XC40-1200x800-7e76b1bfb9779996.jpg


Mercedes-GLA-1200x800-3554b66ed9f5d549.jpg


Volvo-XC40-1200x800-91fedaac21886ff2.jpg


Mercedes-GLA-1200x800-ef00d65f4fad2bb3.jpg


Volvo-XC40-1200x800-150edd8bef850dce.jpg


Platz 1 mit 546 von 800 Punkten: Mercedes GLA 220 d 4Matic. Schnell, komfortabel, sicher und nach bester Abgaseinstufung einsortiert – klarer Sieg also.
Platz 2 mit 511 von 800 Punkten: Volvo XC40 D4 AWD. Edler Auftritt, subjektiv stark und trittsicher, aber in vielen Bereichen weniger modern als der neue GLA.

Complete test: https://www.autobild.de/artikel/mercedes-gla-volvo-xc40-test-motor-preis-16787873.html

"In Sachen Design hat der neue GLA sehr gewonnen" -_-
 

speedtouch

Gebruiker
Rutger DC zei:
"In Sachen Design hat der neue GLA sehr gewonnen" -_-

Dat zou de uitslag toch niet mogen beìnvloeden? Over smaak valt niet te twisten, maar (wellicht ??)wel over het feit dat iets een duits of buitenlands produkt is.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Dat sehr Gewonnen is waarschijnlijk ten opzichte van de oude GLA (en niet de XC40), omdat het nu ein echtes SUV is.

Endlich, möchte man fast sagen. Endlich ist der Mercedes GLA ein "echtes" SUV. Bislang ging der Kompakte mit Offroad-Genen allerhöchstens als höhergelegte A-Klasse durch. Jetzt ist der Nachfolger da, fast elf Zentimeter höher als bisher – ein echtes SUV also.

En ja, de Duitsers mogen dat vinden, maar de oude GLA had tenminste nog wat karakter (vind ik).

24796.jpg
 

der Magistrat

Gebruiker
Ja, de vorige vond ik ook een stuk smaakvoller. Dit heeft voor mij wel een vrij hoog bejaardenbusjegehalte, voor mij. Van achteren gaat het wel, maar zeker van opzij vind ik het echt maar een suf ding.
Overigens snap ik niet waarom mensen zo lyrisch zijn over het interieur? Ik vind het interieur van de XC40 veel smaakvoller en er een stuk hoogwaardiger uitzien.
Maar hé, niets zo persoonlijk als smaak. :)
 

R Wolters

Gebruiker
der Magistrat zei:
Ja, de vorige vond ik ook een stuk smaakvoller. Dit heeft voor mij wel een vrij hoog bejaardenbusjegehalte, voor mij. Van achteren gaat het wel, maar zeker van opzij vind ik het echt maar een suf ding.
Ouderen/bejaarden zijn dan ook de mensen met geld. Je zou wel gek zijn als fabrikant om dat segment niet te addresseren.

der Magistrat zei:
Overigens snap ik niet waarom mensen zo lyrisch zijn over het interieur? Ik vind het interieur van de XC40 veel smaakvoller en er een stuk hoogwaardiger uitzien.
Maar hé, niets zo persoonlijk als smaak. :)
Ik heb geen voorkeur voor beide merken, maar de GLA is wel hoogwaardiger afgewerkt met betere materialen dan de XC40. Of je het smaakvoller of mooier vindt is inderdaad iets persoonlijks, maar materialen kan je objectief beoordelen.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
mercedes-gla-audi-q3-01.jpg


mercedes-gla-audi-q3-02.jpg


1. Mercedes-Benz GLA
2. Audi Q3

Vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-le-mercedes-gla-2020-defie-laudi-q3-10347391.html

ouvetue3-750x410.jpg


1. Mercedes-Benz GLA
2. Audi Q3

Vergelijkingstest: https://www.auto-moto.com/essais/audi-q3-vs-mercedes-gla-petits-grands-245756.html

S7-comparatif-video-bmw-x1-20d-xdrive-vs-mercedes-gla-220d-4matic-638336.jpg


S7-comparatif-video-bmw-x1-20d-xdrive-vs-mercedes-gla-220d-4matic-638338.jpg


1. BMW X1
2. Mercedes-Benz GLA

Vergelijkingstest: https://www.caradisiac.com/comparatif-video-bmw-x1-vs-mercedes-gla-affrontement-equitable-184624.htm
 

D Elzinga

Gebruiker
Deze beginnen ook zo langzamerhand het straatbeeld binnen te druppelen. Onderstaande heeft een catalogusprijs van 65k, voor dat geld kan ik een boel modellen voor de geest halen met een wat voornamere uitstraling...

50597134142_ce83205d63_c.jpg
 
M

MCW

Guest
phvpvcsebsp0myjratst.jpg


De start was aarzelend, maar met de EQA moet het elektrische offensief van Mercedes snel momentum vinden. De elektrische GLA debuteert als EQA 250 met een elektromotor van 190 pk, een batterij van 66 kWh en een rijbereik van 426 km.

eqa_1.jpg


eqa_9.jpg


eqa_22.jpg


eqa_20.jpg


eqa_21.jpg


eqa_8.jpg


eqa_2.jpg


eqa_5.jpg
 

Joop 5528328

Gebruiker
Ander model, andere naam, waarom in het GLA-topic? Een BMW 6 staat toch ook niet in het BMW 5 topic? Of dichterbij, een EQC ook niet in het GLC topic.
 

Skeep

Gebruiker
Zojuist introductie op YouTube.

Ik vind de achterzijde geen verbetering met die doorlopende lichtbalk. Hopelijk blijft die alleen op de EQA en niet op de conventionele GLA's.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Joop 5528328 zei:
Ander model, andere naam, waarom in het GLA-topic? Een BMW 6 staat toch ook niet in het BMW 5 topic? Of dichterbij, een EQC ook niet in het GLC topic.

Omdat het gewoon een GLA is met elektromotor, accupakket en anders vormgegeven voor- en achterkant. EQC wijkt veel sterker van de GLC af. BMW 6 Serie Gran Turismo wijkt nog sterker af van de 5 Serie. Vragen naar de bekende weg, want dat weet jij ook wel.

Ontopic: de GLA vind ik gewoon een lelijke auto en ik moet zeggen dat Mercedes erin geslaagd is om 'm nog lelijker te maken. Best een prestatie. In Nederland wordt de Volvo XC40 massaal verkozen boven de GLA, dat zal niet anders zijn bij de elektrische uitvoeringen. De specificaties zijn volgens mij niet bijzonder, maar op papier is de auto wel een stuk zuiniger dan de XC40, wat me gezien de ongetwijfeld betere stroomlijn ook niet verbaast. De Lexus UX zal wel weer het haasje zijn.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Mercedes-EQA-2021-Elektro-SUV-169Gallery-a535cd84-1758635.jpg


Mercedes-EQA-2021-Elektro-SUV-169Gallery-765455b6-1758638.jpg


Mercedes-EQA-2021-Elektro-SUV-169Gallery-e1c913c3-1758637.jpg


Mercedes-EQA-2021-Elektro-SUV-169Gallery-3b418afb-1758634.jpg


Mercedes-EQA-2021-Elektro-SUV-169Gallery-d0fb90eb-1758636.jpg


Mercedes-EQA-2021-Elektro-SUV-169Gallery-1a2bce00-1758644.jpg


Mercedes-EQA-2021-Elektro-SUV-169Gallery-931e397-1758647.jpg


Bron: https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/mercedes-eqa-preis-reichweite-daten-check-1/

Die velgen... Mijn hemel.
 

der Magistrat

Gebruiker
Noem me een muggenzifter, maar ik zie wel heel duidelijk dat die lichtbalk later bedacht is. Ik vind het echt niet matchen met de GLA-achterlichten.

mcqy67mbl88z.jpg

iscynmkb4o5h.jpg
 

Wouter82

Moderator

Een hoop poeha om een weinig verheffende EV. Mercedes denkt iets grensverleggends te hebben neergezet, terwijl het niet veel meer is dan een e-Niro met een fancy dashboard.
 

DeeTwee

Gebruiker
Tsja...het model knapt wat mij betreft niet op of af van deze verbouwing naar BEV, maar na al die heisa verwacht je stiekem toch iets wat meer op zichzelf staat. Hij is wel een stuk beter aan te gluren dan die EQC wat mij betreft.
 
Bovenaan