Mercedes-Benz E 200d Estate - Test

Grote klasse

Mercedes-Benz E-klasse
AutoWeek 47 2020
AutoWeek 47 2020

Je leest het in AutoWeek 47 2020

Met de allerkleinste diesel onder de kap is de E 200d misschien niet de snelste Mercedes-Benz. Maar wel een van de allerzuinigste én comfortabelste.

H et aantal modellen en modelvarianten mag bij Mercedes-Benz dan volledig uit de hand zijn gelopen (onderhand is bijna het gehele alfabet beschikbaar), de E-klasse is al decennia het hart van het programma. Mercedes-Benz heeft er naar eigen zeggen sinds 1946 al 14 miljoen exemplaren van verkocht, wat strikt genomen niet klopt omdat die aanduiding pas sinds begin jaren 90 wordt gehanteerd. Maar de fabrikant bedoelt er de middenklasse-modelserie mee.

De huidige generatie werd in 2016 gelanceerd en die kreeg deze zomer een opfrisbeurt. In het voorbijgaan is dat bij de sedan trouwens beter te zien, die nu ‘liggende’ achterlichtunits heeft, in plaats van staande. Bij de Estate veranderde de vorm niet zozeer, maar het zijn wel nieuwe achterlichtunits met een iets andere indeling. De veranderingen onderhuids zijn veel groter. Zo zijn er nieuwe rij-assistentiesystemen beschikbaar gekomen en kreeg de auto een ander dashboard met het MBUX-bedieningssysteem, waar we zo meer over vertellen.

LAGE TOEREN

Diesels vind je steeds minder op de pagina’s van je favoriete autoblad, wat komt doordat veel fabrikanten de verkopen ervan drastisch zien teruglopen. Het imago is ernstig verslechterd nadat er door sommige merken is gerotzooid met de software, waardoor officiële metingen om de tuin werden geleid. Afijn, de kranten hebben er vol van gestaan, dus dat hoeven we nu niet te behandelen. De geteste E200d heeft een dieselmotor, en wel een viercilinder met een inhoud van 1,6 liter en een maximum vermogen van 160 pk. Waar Mercedes die ‘200’ vandaan haalt, is zonder twijfel het werk van de marketeers in Stuttgart die de E160d waarschijnlijk wat minderwaardig vonden klinken.

Het is een moderne, volledig aluminium motor, waarin de wrijvingsweerstand tot een minimum is beperkt. Alles om het verbruik te reduceren, en daarin is de fabrikant behoorlijk succesvol. We reden er onder normale omstandigheden 1 op 20 mee, terwijl een snelle rit door heuvelachtig Duitsland een nog altijd schappelijke 1 op 15 opleverde. Zo’n verbruik leidt tot een actieradius waar je u tegen zegt; uit onze calculaties komt maar liefst 1.320 kilometer. Wat opvalt, is dat de motor maar weinig toeren hoeft te maken om zijn werk te doen. Bij 100 km/h draait hij zo’n 1.300 tpm, en bij 130 km/h is dat nog maar krap 1.700 tpm.

Maar daar moet meteen een kritische noot worden gekraakt: want ondanks de lage toerentallen is het geen stille krachtbron. En dat motorgeluid doet afbreuk aan het verder hoge niveau van de complete beleving. De negentraps automaat van Mercedes is in andere testen al veel bejubeld, en dat is nog altijd volkomen terecht. Bij de facelift is de bak nog wat verder verfijnd en lichter gemaakt. Hij lijkt altijd de juiste verhouding te kiezen en naadloos van verzet te veranderen. Hij is zo goed, dat je zijn aanwezigheid vergeet.

HOOG NIVEAU

De onderstelafstemming van de E-klasse is duidelijk gericht op comfort en rust. Wie sportief wil rijden, kan zich beter melden bij één van de andere Duitse merken, die daarvan hun specialiteit hebben gemaakt.

De veren en dempers lijken het wegdek te egaliseren, zonder dat de auto ooit week aanvoelt. Bochten kun je snaarstrak nemen; de auto helt niet over en de besturing geeft een fijne tegendruk. Daardoor heb je een duidelijk gevoel waar het met de voorwielen naartoe gaat.

Het interieur van de Benz sluit aan bij het comfortabele rijkarakter. Hij heeft prettige, goed instelbare stoelen, die opvallend genoeg deels elektrisch verstelbaar zijn. Leuning en hoogte gaan met een knopje, naar voor en naar achter met de bekende hendel. Mercedes-Benz gebruikte mooie materialen en de afwerking is van hoog niveau, met nergens een onbedoeld kiertje of een onderdeel dat scheef zit. Het is gewoon 100 procent strak.

Een traditioneel dashboard met klokken heeft de E-klasse niet meer; bij de modelupdate is ook hij overgegaan op het MBUX-systeem. Daar hoort een breed, tweedelig tablet-achtig scherm bij. Het rechterdeel, boven de middenconsole, is meteen ook een aanraakscherm, dat je ook kunt bedienen door met je vinger over een soort plaatje te bewegen. En sommige hoofdfuncties kun je gelukkig nog gewoon met een knopje bedienen.

Mercedes doorziet gelukkig dat dit soms gewoon het handigste is. In het systeem zitten uiteraard alle belangrijke functies van de auto opgesloten, zoals de instellingen van de interieurverlichting, telefoon, radio en navigatie. Spraakbediening zit er ook op: met het commando ‘Hé Mercedes’ start je het op, waarna je de auto gewoon vertelt dat je het warm hebt of dat je naar de Utrechtsestraat wilt. Het systeem laat zich intuïtief bedienen en vraagt uiteraard wat gewenning, maar wij vinden het een van de prettigste op de markt. In een eerdere test zeiden we al dat de E-klasse Estate geen bagageruime heeft, maar een laadruimte. Dat klopt ook echt, want achter de klep gaat een enorme ruimte schuil van maar liefst 640 liter, met zelfs nog een soort kelder eronder waar een boodschappenkratje (inclusief!) kan worden geplaatst.

ECHTE NERF

Met de facelift van de Mercedes werden ook de rijhulpsystemen onder de loep genomen en verder verfijnd. Alleen was onze testauto redelijk basaal uitgevoerd en niet voorzien van de optionele systemen. In een eerdere test kwamen die trouwens wél naar voren.

Zo ontbeerde onze E-klasse adaptieve cruisecontrol, wat een grote misser is voor een auto in deze klasse – een Suzuki Swift heeft het vaak al standaard! Is de E-klasse dan zo’n kale auto? Nee, dat is ook weer niet zo. De vroegere basisuitvoering is geschrapt en alle E’s zijn nu minstens uitgevoerd als Avantgarde. Je zit dus altijd op leer, hebt mooie sfeerverlichting, het multimediasysteem zoals je het in deze test ziet én fraai donker hout met een echte nerf op de middenconsole. Onze testauto heeft dan nog een AMG-line pakket, wat veel doet voor de uitstraling. Het moet uiteraard je smaak zijn, maar het meeste chroom wordt dan zwart gelakt, en ook zijn de wielen een maatje groter. Bovendien krijg je het fraaie stuur. De basisprijs van De E200d Estate is zo’n € 63.000 , de geteste auto kost rond de € 70.000. Weet dat je bij Mercedes-Benz vervolgens nog vele uren kunt bladeren in de optielijst en de stationwagon helemaal kunt afstemmen op jouw wensen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De E-klasse is voor Mercedes-Benz misschien de middenklasse, in werkelijkheid is de auto van grote klasse. Hij heeft een verfijnd onderstel, dito motor en behoort tot de fijnste kilometervreters die er momenteel zijn. De afwerking is van hoog niveau en het multimediasysteem is doordacht. Smetje op het blazoen is dat de motor wat rumoerig is, en dat je voor de adaptieve cruisecontrol moet bijbetalen.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 200 d Estate Business Solution
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 63.595

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk
Maximaal koppel 360 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.945 mm / 1.852 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.939 mm
Massa leeg 1.735 kg
Laadvermogen 680 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 138 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum