Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid

Lachend bijtellen

Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec HybridMercedes-Benz E 300 BlueTec HybridMercedes-Benz E 300 BlueTec HybridMercedes-Benz E 300 BlueTec HybridMercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Een hybride E-klasse met twintig procent bijtelling; na de zomervakantie is het realiteit en dat ondanks dat de regels per 1 juli aangescherpt worden. En niet onbelangrijk: de elektromotor zorgt niet alleen voor een lager verbruik, maar ook voor meer prestaties.

Meer dan ooit lijkt de auto-industrie zich zorgen te maken om de CO2-uitstoot van het verkochte wagenpark. Is het niet vanwege een al dan niet opwarmend klimaat dan is het wel om te voldoen aan de door Europa opgelegde emissie-eisen. Niet voldoen aan deze regels betekent een fikse boete. En dus worden er snel stappen gezet om de uitstoot van het koolzuurgas terug te dringen. Zodoende hebben we bij Mercedes-Benz kennis gemaakt met de E-klasse voorzien van elektrische hulpmotor: de E 300 Bluetec Hybrid. Dit is in basis een E 250 CDI waarbij tussen de viercilinder dieselmotor en de automatische versnellingsbak een elektromotor gemonteerd wordt. Het resultaat is een auto die volgens opgave per kilometer 109 gram CO2 uitstoot, een waarde die je verwacht bij auto's uit het B- en C-segment, maar niet bij een grote auto uit het E-segment. Met dit soort getallen moet deze auto een serieuze bijdrage kunnen leveren om aan de door Europa opgelegde regels te voldoen.

Ook als stationwagon

De verbrandingsmotor in de E 300 BlueTec Hybrid is de 204 pk en 500 Nm leverende variant van Mercedes-Benz' 2,1 liter viercilinder dieselmotor, net zoals we die tegenkomen in de E 250 CDI. Deze wordt nu ondersteund door een elektromotor die goed is voor 37 pk en 250 Nm. Aan de ene kant wordt de elektromotor met de dieselmotor verbonden door middel van een koppeling en aan de andere kant zit de elektromotor vast op de ingaande as van de zeventraps automatische versnellingsbak. Door de koppeling te openen kan de auto helemaal elektrisch rijden terwijl de dieselmotor stilstaat. Dit werkt net even anders dan het hybride systeem in de S-klasse, waarbij de elektromotor aan de verbrandingsmotor vastzit en de koppeling tussen de elektromotor en de versnellingsbak. De lithium-ion accu met een capaciteit van 0,8 kWh zit niet zoals bij de meeste hybriden ergens in of onder de achterbak maar tegen het schutbord onder de motorkap. Dit heeft als voordeel dat er geen bagageruimte verloren gaat en dat de rugleuning van de achterbank gewoon neergeklapt kan worden. Mede hierdoor is de hybride E ook leverbaar als stationwagon. Dat zien we wel eens anders, zoals bijvoorbeeld bij de hybride BMW 5-serie waar het accupakket tegen de achterkant van de achterbank zit weggewerkt en er ruimte en functionaliteit verloren gaat.

Weinig dorst

De hybride aandrijflijn is in basis bedacht om de auto zo efficiënt mogelijk te laten omspringen met z'n brandstof. In de Europese rijcyclus neemt de E 300 BlueTec Hybrid per 100 kilometer genoegen met 4,1 liter dieselolie, wat overeenkomt met een gemiddelde van 1 op 23,8. Bij het lezen van dit soort getallen ontstaat al snel de angst dat je op pad gestuurd wordt met een uitgeknepen aandrijflijn waar nauwelijks muziek in zit. Dat blijkt in de praktijk al snel mee te vallen. Zonder problemen reageert de auto op het gaspedaal. Dynamiek is er genoeg. De elektronica bepaalt daarbij zelf welke motor op welk moment het efficiëntst is in te zetten. Bij gas loslaten wordt bij snelheden tot 160 km/h de dieselmotor buitenspel gezet, en dat gebeurt ook wanneer je voor een rood verkeerslicht staat. Opmerkelijk hoe mooi Mercedes-Benz het voor elkaar heeft gekregen om de verbrandingsmotor vervolgens weer vliegensvlug mee te laten doen als dat nodig is. Overigens gaat dat zelfstandig starten van de motor niet helemaal ongemerkt, wie er op let kan een lichte aarzeling bespeuren, maar storend is dat niet. Bij een diesel is dat namelijk net even lastiger dan bij een benzinemotor. Verder is er nog het knorrende geluid dat de viercilinder maakt wanneer hij aan het werk is, maar dat is bekend van deze motor en doet niets af aan het hybride zijn.

Bij lage snelheid kan de auto over een beperkte afstand elektrisch gereden worden, al vraagt dat wel om enige zelfbeheersing van de rechtervoet. Makkelijker is het om de elektromotor de diesel te laten assisteren tijden het accelereren: het gaspedaal tot de bodem intrappen. Na een rit door het Zwarte Woude waarbij het heuvel op heuvel af ging en we lang niet altijd volgens het nieuwe rijden hebben gereden liet de boordcomputer uiteindelijk een verbruik zien van 5,1 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 19,6. Bepaald geen slechte waarde, zeker niet voor een auto die met accu en elektromotor dik 1.700 kg weegt.

Bijtelling van een C

De E 300 BlueTec Hybrid wordt pas leverbaar in het derde kwartaal van dit jaar, dus pas na 1 juli, de datum waarop de strengere bijtellingsregels ingaan. Desalniettemin is de opgegeven CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer genoeg om ook dan nog in aanmerking te komen voor de lagere bijtelling van twintig procent. Daarmee is de auto dan de enige in z'n segment. Een officiële verkoopprijs is er overigens nog niet, maar Mercedes-Benz verwacht dat die rond de 56.600 euro zal komen te liggen, keurig tussen de E 250 CDI en de E 300 CDI in. Wanneer je dit wetende naar de bijtelling gaat kijken dan ligt dat voor de hybride E op het niveau van pak 'm beet een C 250 CDI. Voor de leaserijder is er geen goedkopere E-klasse. Overigens geldt dit alleen voor de vierdeurs versie, als stationwagon stoot de hybride E 116 gram uit en dat is net twee gram te veel. Overigens heb je dan nog altijd een auto die met weinig dieselolie tevreden is.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.