Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)

Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)

UitvoeringE 350 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2020

Nieuwe Benz

Hi,

Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 100k km gereden met mijn S211 280CDI. De laatste tijd een paar flinke kostenposten gehad en nog steeds niet helemaal het vertrouwen terug. (Zie andere review)

Daarom heb ik besloten mn S211 in te ruilen voor een S212. Deze week een proefrit gemaakt en de deal gesloten. Geld op je rekening is maar een getal, nu is het verpakt in een mooie Benz ;-)

Het is een 350CDI Estate geworden uit 2010 met volgende specs:

- 350CDI - 231PK versie / 540Nm
- 254.000 km gelopen
- Dubbele uitlaten achter --> altijd al willen hebben
- Avantgarde uitvoering
- Kleur Tenorite metallic --> altijd al willen hebben
- Logic7 / Harman - Kardon / Grote navi
- Panorama dak - prachtig, 2 daken
- 18inch AMG velgen - mooi, nog onbeschadigd, maar comfort dan nog ok? we gaan het zien
- Distronic / Adaptive Cruise Control - even wennen, wel mooi
- Memory stoelen links/rechts --> niet essentieel, kan handig zijn - zelf enige berijder / vrouw rijdt alleen tijdens lange vakantie ritten
- Zonnerollo's in achterdeuren --> niet essentieel, wel fraai
- Privacy glas --> mooi / te donker, we gaan het zien

- Vele andere (standaard) opties, die voor mij even wennen zijn: Lane keeping assist, Brake assist, Dodehoek assist, Electrische achterklep etc.

Auto heeft voor aankoop nieuwe APK en service beurt, nieuwe luchtbalgen achter, stoelverwarming rechts vervangen.

Ik hoop hiermee vele veilige kilometers te maken, weinig onverwachte kosten te hebben en veel rijplezier te hebben natuurlijk ;-)

Automaatbak olie en filter vervangen

256.000km Automaatbak olie en filter vervangen
Zo, dit wilde ik graag snel laten doen, in ieder geval voordat mn 3 maanden garantie voorbij was na aankoop.
Dus vandaag bij ATR in Montfoort mn nieuwe Benz van nieuwe automaat olie en filter laten voorzien. Volgens ATR was de olie bij deze KM stand (256k) maar een keer vervangen bij rond de 100k dus zat er al zo'n 150k km in en zag er ook zwart uit.

1. Zwevend toerental
Bij aankoop op constante snelheid zweefde de toerenteller een heel klein beetje bij 100kmh (1mm ofwel alleen de dikte van de meter ging op en neer maar toch). Nu met nieuwe olie en op constante snelheid / met cruise control / blijft de toerenteller nu helemaal strak staan.
Opgelost!

2. Schakelgedrag
Schakelen zelf was nog vrij goed, had alleen bij 2 naar 3 bij langzaam oprijden een beetje schokkend gedrag. Na oliewissel dit is nu stukken minder, maar niet helemaal weg, maar valt goed mee te leven. Schakelt voor de rest erg soepel. En fijn idee dat de olie weer vers is!

3. Trage start.
Vanaf een stoplicht en dan vertrekken vond ik dat ie altijd een soort 2-3 seconden nodig had om te vertrekken. Tikkeltje irritant en beetje gevaarlijk indien je snel weg moet. Wat blijkt na zoektocht op een duits forum? Dat is Benz-By-Design! Dit is om de automaat dan los te koppelen van de motor, waardoor er verwacht wordt 0,4l /100km extra te besparen vanwege de BlueEfficiency technologie.
Hoe komt het: Zodra je geen gas geeft / Meer dan 250Nm remdruk geeft.
Het is op te lossen: Door bij stilstand alvast met Up+ flipper aan te klikken. Je voelt dan dat de bak aan de motor vastwordt gezet zodat je meteen kunt vertrekken. Typisch Mercedes? Ik vond het opmerkelijk. Alleen voor de eerste W212/S212 types tot 2010.

Dit zou met een software update later zijn opgelost of minder worden.
Helaas konden ze bij ATR nu niet checken of de Benz een bak software update nodig had dus hij blijft zoals ie is. Maar nu ik weet ermee om te gaan vind ik het ok.

Omdat ie toch op de brug stond ook meteen het achter subframe gecontroleerd en die ziet er ook nog ok uit. Check!

Dus een blije Benz rijder en zie de toekomst qua Benz vol goede moed tegemoet! Als iemand nou nog even die corona oplost, kan ik weer een potje kilometers gaan maken! ;-)

Rondje Spanje

Afgelopen weekend terug gekomen van 3 weken in Valencia.

Alles ok gegaan met de Benz en eindelijk een keer een flinke rit kunnen maken.

Vrouw vroeg op heenweg, laat maar weten als je moe bent, dan rij ik wel even. Echt niet! Lekker alles zelf gereden! ;-)
Heenweg met 3 negatieve PCR tests, totaal nergens aangehouden (belgie /frankrijk/spanje) dus lekker snel op locatie.

Terugweg ook ok. Toen wel, na de franse grens en na het pakken van een kaartje van de tolweg gestopt door een politie, ze wilden graag de negatieve test zien met geldige datum. Die hadden we gelukkig en konden daarna meteen doorrijden. Heeft het toch zin gehad.

Heenreis 3xPCR a 140 eur, terugreis 2xPCR a 70 eur. Dus de testen waren totaal duurder dan alle tol en dieselkosten bij elkaar ;-)

Twee dingen nog:

Zuinigheid
Heen en terugreis reed de auto goed zuinig, 120 in belgie, 130 in frankrijk. Op de boordcomputer gaf ie 7,3liter/100km aan, aan de pomp toch meer.

Terug ook, 7.0liter / 100km, en dat op 700km totaal. Zou dan 1 op 14 zijn, zou ik erg blij mee zijn. Echter aan de pomp 7,6l liter (zie spritmonitor foto).
Auto heeft dus een flinke afwijking helaas. Zal vast door de 18inch AMG velgen komen. Niet erg, wel jammer.

Malfunction - achtervering
Een keer gaf de auto, na korte stop aan, Malfunction met tekentje auto omhoog. Dus op termijn moet ik denk ik de compressor van de niveauregeling eens worden vervangen... Maar 1x melding gezien en daarna niet meer dus kijk het nog even aan

APK en NOx sensor

NOx Sensor vervangen
Na vertrek naar spanje hield de Benz af en toe in, liep in noodloop maar is minder voelbaar omdat de auto dan toch nog voldoende pk/Nm heeft om vlot met het verkeer mee te kunnen. Benz bleef re-gerereren / verhoogd toerental etc, dus dan maak je je wel zorgen, moet het roetfilter gereinigd of vervangene worden enzovoort. Na controle bij de officiele dealer vlakbij Valencia bleek alleen de NOx sensor op de uitlaat verkeerde waarden te geven, sensor vervangen en nu weer helemaal ok. Dieselpower is back!

Nieuwe APK
Auto was weer toe aan een nieuwe APK, maar 'helaas' was ik nog in Spanje. Gelukkig zijn er een aantal plekken waar je toch een auto met nederlands kenteken kunt laten keuren. Dit is met name in het leven geroepen voor de Nederlanders die overwinteren aan de oostkust in Spanje.
Je moet dan zelf door een keuringsstraat rijden, iemand geeft je buiten instructies (knipper links, recht, alarm, seinen,etc, ruitensproeier) en zo rijd je verder erdoor heen, check ophanging, remmen, handrem, schokdempers. Na 15 meter zet je de auto aan de kant en krijg je na een paar minuten je nederlandse APK keuringsrapport geprint. Heel handig!

Nieuwe motorsteunen en baksteun

302.000km Nieuwe motorsteunen en baksteun
Ik begin al aardig door te krijgen wanneer er iets aan onderhoud moet gebeuren. Deze S212 vertoont dezelfde slijtage als mn vorige S211. Nu, na 300k km merkte ik bij auto in zn D dat er vibratie ontstond onder auto, met name bij kou. Zodra de motor warm was, was het weg. Typisch geval van versleten automaatbaksteun. Dus naar de plaatselijke MB dealer hier gegaan. Werd opgebeld dat ook de motorsteunen hun beste tijd gehad hadden en vervangen moesten worden. Logisch want 2 motorsteunen en baksteun houden het onder de auto allemaal vast en strak.
Motorsteunen waren ingezakt en leken geen vet meer te bevatten. Baksteun ook erg oud.
Net de auto opgehaald en inderdaad, motor ligt er helemaal stil in, en ook de automaatbak zit weer strak.

De MB dealer had ik ook gevraagd de vier wielen uit te lijnen aangezien dit niet eerder lukte bij Euromaster toen ik in Engeland 2 nieuwe voorbanden (moest) monteren. Helaas zei ook de MB dealer dat dit op een ander moment moet gebeuren, ze zitten erg strak vast en moeten worden warmgestookt om ze lost te krijgen. Als dit mis gaat dan moet je onderdelen vervangen. En we gaan morgen weer naar NL rijden vanuit Spanje dus dit moet op een later moment.